مهدی حاجتی مدیر کل موفق  آموزش و پرورش گیلان:

نقش ذاتی ما بسط و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی است

در دولت تدبیر و امید مدیریت علمی جایگزین مدیریت شتابزده شد

پایگاه خبری تحلیلی گیلان بهترنوین ـ آموزش و پرورش استان گیلان در دوره مدیریت جدید در دولت تدبیر و امید در کل با توجه به تمام شاخص های عملکردی، عملکرد موفق و روبه جلویی داشته است به طوری که هم در بحث آموزش و تربیت و هم در تامین امکانات آموزشی و هم دربحث معیشت معلمان و سایر کادر آموزشی از تمام دوره های بیشتر و بهتر رسیدگی شده است. در ضمن در این دوره آقای حاجتی مدیر کل موفق آموزش و پرورش گیلان به عنوان یکی از پاسخ گو ترین مدیران کل استان مورد توجه بوده است.برای روشن شدن عملکرد آموزش و پرورش استان گیلان ، مهدی حاجتی مدیر کل موفق آموزش و پرورش استان گیلان پاسخگوی سوالات عدیده ای بود که در پی می آید:

گیلان بهترنوین: با توجه به اینکه سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده است عملکرد آموزش و پرورش استان گیلان را در ارتباط با این عنوان چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای حاجتی: یکی از سنت های خوبی که بنیان گذاشته شده است نامگذاری هر سال با یک عنوان خاص است که جهت گیری آن سال را مشخص می کند سال ۹۵ که در روزهای پایانی آن به سر می بریم سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامیده شده است آموزش و پرورش در این حوزه در چند بعد و جهت می تواند نقش داشته باشد. نقش اول آموزش و پرورش بر اساس وظیفه ذاتی فرهنگی و آموزشی کار بلند مدت است و یکساله هم تمام نمی شود و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری با پایان سال این نامگذاری پایان نمی یابد بلکه باید استمرار داشته باشد اما اقدامات انجام شده در راستای تقویت اقتصاد و آموزش و پرورش در راستای اقتصاد مقاومتی به شرح زیر است:

۱-تخصیص ۱۷الی ۲۰درصد از محل فروش نفت و گاز استان با تصوی شورای برنامه ریزی استان و حمایت استاندار محترم به آموزش و پرورش استان گیلان

۲-علی رغم اینکه در سال جاری حدود ۱۰۰۰نفر در استان گیلان بازنشسته شدند. استان گیلان توانست میزان حق التدریس را به نصف کاهش دهد یعنی اینکه با سازماندهی و ساماندهی درست نیروی انسانی بهره وری افزایش یافته است در این راستا تعداد دانش آموزان کاهش نیافت مدارسی یک نفره و دو نفره هم داریم ولی با مدیریت صحیح نیروی انسانی توانسیم بهره وری را افزایش دهیم.

۳-علی رغم اینکه در سال ۹۵دولت با مضایق مالی فراوان مواجه بود و به دلایل گوناگون مانند کاهش قیمت نقت در آمد دولت کاهش یافت در بهمن امسال دولت مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت بدهی همکاران فرهنگی به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داد که سهم استان گیلان ۱۰۶ میلیارد تومان بود .

با این مبلغ همه پاداش سال ۹۳ و ۹۴ و بخشی از پاداش سال ۹۵ فرهنگیان و برخی دیگر از بدهی های باقیمانده از گذشته پرداخت گردد . تخصیص چنین مبلغی در مدت کوتاه به آموزش و پرورش کم نظیر است .

۴-با نگاه ویژه دولت و حمایت های بی نظیر مقام معظم رهبری از اموزش و پروش در سال های گذشته علی رغم اینکه بیشتر وزارتخانه ها کم تر از ۱۰۰درصد تخصیص بودجه دریافت نمودند وزارت آموزش و پرورش در سه سال گذشته بیشتر از ۱۰۰درصد تخصیص بودجه دریافت نمود.

گیلان بهترنوین: برنامه های شاخص آموزش و پرورش در سال ۹۶ را بیان کنید؟

آقای حاجتی : آموزش و پرورش نهادی است که بزرگ ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم است این دستگاه عظیم فرهنگی و آموزشی بالنده و پیش رونده است و همواره انتظار می رود سال آینده از سال جاری بهتر و برتر باشد . در این راستا تلاش می کنیم تا اهداف زیر در سال ۹۶ تحقیق یابد .

۱-            افزایش مشارکت مردم معلمان و دانش آموزان با فعال سازی انجمن اولیاء و مربیان ،شورای معلمان و دبیران شورای دانش و تشکل های دانش آموزی

۲-            کاهش تمرکز در آموزش و پرورش و افزایش اختیارات مدارس به عنوان کانون عرضه خدمات فرهنگی و حرکتی به سوی اینکه همه ی برنامه ریزی در بستر مدرسه انجام شود.

۳-            افزایش کیفیت آموزش و پرورش با رویکرد اجرای دقیق و درست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۴-            پرداختن به آموزش های زیست محیطی ،آموزش حقوق شهروندی ،آموزش درست از فضای مجازی و…

۵-            تحقق مدیریت تربیتی در مدارس (مدیریت جمعی با مشارکت همه ارکان مدرسه) به جای مدیریت فردی

۶-            حفظ و ارتقای شاخص های به دست آمده مانند رتبه های برتر در حوزه های پرورشی،سوادآموزی،آموزشی و…

گیلان بهترنوین: یکی از برنامه های جناب آقای دکتر روحانی در سال ۹۲ احقاق حقوق شهروندی بر اساس اصول قانونی اساسی بود . اقدامات آموزش و پرورش گیلان در این خصوص را تشریح بفرمایید؟

آقای حاجتی: فصل سوم قانون اساسی حقوق مردم و شهروندان است آموزش و پرورش استان گیلان در آموزش حقوق شهروندی پیش تاز است این اقدام آموزش و پرورش استان گیلان از سوی معاون حقوقی وقت ریاست محترم جمهور مورد تقدیر قرار گرفت . آموزش حقوق شهروندی با رویکرد اخلاق محوری و رعایت حقوق پدر و مادر ،سالمندان … حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ،… در مدارس ابتدایی استان آغاز شده است در این زمینه علاوه بر تولید محتوی ،آموزش در کلاس ،آموزش در اوقات فراغت و…استمرار خواهد یافت . برای سال ۹۶ به حقوق دانش آموز در آموزش ،حقوق دانش آموز در بهره مندی از فضا،تجهیزات ،امکانات و… در دستور کار است.

گیلان بهترنوین: در آغاز سال ۹۶ با دو انتخابات بسیار مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری مواجه ایم ،برنامه های آموزشی و پرورش برای تحقق مشارکت حداکثری مردم را بیان کنید؟

آقای حاجتی: انتخابات به عنوان حق الناس به تعبیر مقام معظم رهبری همواره برای نظام و مردم با اهمیت است مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطالبه مقام معظم رهبری است در این راستا آموزش و پرورش با دو برنامه محوری برگزاری نشست های رای اولی ها و انجمن های اولیا و مربیان می کوشد تابه مشارکت حداکثری مدد رساند . در استان گیلان حدود ۱۲هزار نفر رای اولی هستند بدین منظور ۱۷ نشست پیش بینی شده است و ۳۴ جلسه برای انجمن های اولیاء و مربیان در سطح استان برای تحقق مشارکت حداکثری برگزاری خواهد شد.

گیلان بهتر: با توجه به اینکه به پایان ۴ سال اول دولت تدبیر و امید نزدیک می شویم علمکرد دولت تدبیر و امید را در حوزه های آموزش و پرورش چگونه ارزیابی می نمایید؟

آقای حاجتی: با استقرار دولت تدبیر و امید ،مدیریت علمی و پرهیز از آزمون و خطا و اخذ تصمیمات شتاب زده در آموزش و پرورش کاهش یافت. قبل از اینکه وارد شاخص سوم ها شوم در مجموعه عملکرد آموزش و پرورش را در دولت تدبیر و امید رضایت بخش می دانم در دولت تدبیر و امید علی رغم همه مضایق مالی باقیماند از دولت پیشین و بسترهای نامناسب دولت در سه سال گذشته به میزان ۸۵ درصد به حقوق همکاران فرهنگی افزوده است در سه سال گذشته جذب همه  نیروهای آموزش و پرورش به صورت علمی از طریق دانشگاه فرهنگیان یا اخذ آزمون از طریق سنجش بوده است تهیه زیر نظام های لازم برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید بوده است ساخت مدرسه و فراهم نمودن زیر ساخت های فضا امکانات و تجهیزات با شتاب بیشتر از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است به عنوان مثال در سال ۹۲رتبه استان در ساخت مدارس در بین ده استان آخر بوده است در حالیکه در سه سال اخیر به ۵ استان اول ارتقا یافتیم در شاخص قبولی در کنکور استان گیلان توانسته است رتبه ۶ را بین استان های کشور حفظ نماید و ارتقا سطح کیفی شاهد افزایش کیفیت در مدارس و رشد نمره کتبی دانش آموزان در امتحانات نهایی هستیم قبولی دانش آموزان در المپیاد ها با در صد قابل توجهی افزایش یافته است و….. این همه  موجب می شود امیدوار تر از گذشته چشم به آینده داشته باشیم .

گیلان بهترنوین: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اسناد بسیار مهمی است که اجرای آن مطالبه مقام معظم رهبری و برنامه همه ی وزرای آموزش و پرورش است ارزیابی شما از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست؟

آقای حاجتی: سند تحول بنیادین یکی از مهم ترین اسناد بالا دستی آموزش و پرورش است در سال ۹۵ سال اجرای درست و همه جانبه سند تحوا بنیادین آموزش و پرورش بود همه ی فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش در سال ۹۵ مستند به یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب گردد نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم تهیه شده است و هر سال فعالیت هایی اجرایی متناسب با راه کارهای سند تحول بنیادین تدوین می شود و برای اجرا ابلاغ می گردد به عنوان مثال آئین نامه هدایت تحصیلی که از سال گذشته در پایه نهم آغاز گردیده است بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است . توانمند سازی معلمان و آموزگاران در قالب کلاس های ضمن خدمت ،کارگاه ،دوره های آموزشی جشنواره الگوهای برتر تدریس و… نیز بخشی از راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است .

گیلان بهترنوین:  همواره گفته می شود آموزش و پرورش به تنهایی از عهده مشکلات و چالش ها بر نمی آید راه های افزایش مشارکت مردم ،دستگاه ها ،نهادها و … برای کاهش چالش ها و مشکلات در آموزش و پرورش چیست؟

آقای حاجتی: آموزش و پرورش بزرگ ترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است آموزش و پرورش متعلق به همه ی مردم است امروز مردم و خانواده ها نسبت به مسایل آموزش و پرورش و آن چه که در آن می گذرد حساسیست دارند و این فرصت بسیار مغتنمی است که می توانیم از آن بهره گیریم مدیریت در آموزش و پرورش باید مشارکتی و با بهره مندی از خردجمعی باشد به همین منظور باید از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش انجمن اولیا و مربیان نهایت استفاده و بهره را ببریم این شوراها ظرفیت بسیار بالایی برای جلب مشارکت های فکری ،معنوی و مالی برای آموزش و پرورش دارند. مناسب برای فعالیت این شوراها در آموزش و پرروش امروز بیش از هر زمان دیگر فراهم است استاندار محترم گیلان توجه ویژه ای به تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش گیلان جزء شوراهای برتر کشور است تمام مسایل آموزش و پرورش مهم در آن جاب ه جا بحث گذاشته می شود و با خرد جمعی به تصمیم سازی و تصمیم گیری منجر می شود فرمانداران و بخشداران ائمه محترم اساتید دانشگاه و خانواده ها به شرکت در این جلسات علاقمند هستند و این ظرفیت استانی به کمک آموزش و پرورش می آید تا بتوانیم به پیش نهیم .

گیلان بهترنوین: آخرین وضعیت آماری تعداد دانش آموزان،معلمان ،مدارس ،همکاران اداری و… در آموزش و پرورش گیلان را بیان کنید.

آقای حاجتی : در استان گیلانن ۳۷۴۵۲۴ دانش آموز در ۵۱۵۶ مدرسه مشغول به تحصیل هستند که ۲۵۹۷۸ معلم به آن ها در مقاطع تحصیلی گوناگون تدریس می نمایند  و ۱۶۴۰ همکار اداری در سراسر استان زحمت کارشناسی و مدیریت امور گوناگون آموزش و پرورش را متقبل شده اند .

گیلان بهترنوین: چنانچه بخواهید ۳مشکل اساسی و مهم آموزش و پرورش استان گیلان را بر شمارید آن ها کدامند؟چه برنامه ای برای آن ها دارید؟

آقای حاجتی : آموزش و پرورش دستگاه بزرگی است که علی رغم داشتن چالشهای زیاد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و یک سرمایه عظیم اجتماعی ،ملی ،فرهنگی و معنوی است علاوه بر مشکلات اقتصادی و مالی که آموزش و پرورش از گذشته با آن دست به گریبان بوده و با عزم جدی دولت و حمایت مجلس شورای اسلامی و عنایالت و الطاف مقام معظم رهبری پی گیری می شود امیدواریم شاهد کاهش این مشکلات در سال آتی باشیم به نظرم مشکلات با اولویت های زیر قابل دسته بندی است:

۱- کمبود فضا و تجهیزات: استان گیلان با توجه به شرایط اقلیمی ،جغرافیایی و.. از نظر فضای آموزشی اداری و رفاهی نیازمند تجهیزات و فضاهای گوناگون است برای رفع نیاز نیازمند مشارکت همه آحاد ملت به ویژه خیرین مدرسه ساز یار یا آموزش یار هستین امیدواریم با مشارکت این خیرین و منابع مالی دولت شاهد رفع نیازهای آموزش و پرورش در این بخش باشیم

۲- تمرکزگرایی:یکی از چالش امروز آموزش و پرورش که در بسیاری از حوزه ها اثر گذار تمرکز گرایی است از این رو سیاست کاهش تمرکز به درستی از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش پیگیری می شود کاهش تمرکز می تواند در  امور مالی ،اداری ،مدیریت نیروی انسانی و.. بهبود فرآیند آموزش و پرورش منجر شود

۳- تعداد مراکز برنامه ریزی و تصمیم گیری در حوزه های آموزشی و پرورشی :آموزش و پرورش به جهت دارا بودن تعداد زیادی دانش آموز و نیروی انسانی همواره مورد توجه سایر نهاد ها ،دستگاه ها و سازمان ها بوده است . بسیاری از این سازمان ها ،دستگاه ها و نهادها به جهت رفع نیازهای خود و اجرای برنامه های خویش نیازمند دسترسی به دانش آموزان و فضای مدارس هستند و بدین جهت امتیازات مالی ویژه دریافت می کنند . این موضوع می تواند فرصت خوبی برای آموزش و پرورش فراهم آورد اما چنانچه هماهنگی و هم افزایی نباشد یا اینکه نگاه انتظاعی حاکم باشد می تواند به هدف اصلی آموزش و پرورش آسیب وارد نماید به همین دلیل کوشش این است تا با استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش یا ایجاد یک دبیر خانه برای ساماندهی اینگونه فعالیت ها هم افزایی و هم آهنگ ایجاد شود.

گیلان بهترنوین: از حوصله ای که کردید و به پرسشهای مان پاسخ دادید، سپاسگذاریم.

آقای حاجتی:از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید ممنونم.