نگاهی به گله گذاری برخی اصلاح طلبان از دکتر روحانی؛

آسیب جدی بیماری « چپ روی»

مدتی است که شاهد گله گذاری برخی از اصلاح طلبان از آقای دکتر روحانی هستیم و حتی از گردش به راست ایشان هم سخن به میان آمده است. در این ارتباط آقای مصطفی تاجزاده می گوید؛ بعید است رییس جمهور به راست چرخش کند و مشاور فرهنگی رییس جمهور در بیانی رمز آلود توئیت کرده بود:« راست به روحانی گرایش پیدا کرده است.»

عقلای جناح اصلاح طلب نظیر بهزاد نبوی و تاج زاده که بیش از دیگران رنج زندان و تبعات آن را چشیده و کشیده اند، در زمان انتخابات و بعد از آن مطالبه کنندگان عجول را نصیحت کرده اند که از دولت روحانی سهم خواهی نکنند. علاوه بر این انجام و تحقق بخشی از شعارها که در توان دولت نیست، به عنوان خواست حداکثری و مبرم پیش روی رییس جمهور گذاشته نشود. خلاصه اینکه، بگذارند ایشان و همکاران شان با سرا نگشت تدبیر، کلاف در هم پیچیده گذشته و به ارث رسیده را باز کنند. در همین راستا، دکتر محمد علی نجفی شهردار تهران هم زیر ضرب است، که چرا در انتصاباتش اصلاح طلبان را فراموش کرده است. آن وقت بعضی از همین آقایان از دولت اسبق احمدی نژاد انتقاد می کردند چرا همکاران شان را به صورت اتوبوسی وارد تشکیلات دولت می کرد. وضعیت امروز مشابه ۲۰ سال پیش است. چون سهم خواهی های برخی اصلاح طلبان شروع شده است. این نوع عملکرد باعث خواهد شد تا باز هم همانند سابق، مردم دوباره از اعتماد به اصلاح طلبان پشیمان شوند و باز هم آرایششان در انتخابات آینده به سمت رقبای اصولگرا هدایت نمایند. در حال حاضر در بسیاری از امور حکایت برخی دوستان اصلاح طلب به تندروی و چپ روی شباهت زیادی دارد. تجربه نشان داده است، چپ روی و رادیکالیسم کور با هر انگیزه ای که باشد، در نهایت به خدمت راست در می آید و بستر ساز پیروزی جناح شکست خورده می شود. خیلی دیر نیست، تجربه همین ۲۰ سال گذشته پیش چشم ماست مجلس ششم با طرح سوال زودرس اصلاح قانون مطبوعات و اجبار هیئت رییسه وقت آن مجلس به طرح موضوع باعث بسته تر شدن فضای رسانه ای شد و این گناه کسانی بود که با کوبیدن بر طلب چپ روی، زمینه ساز تعطیلی مطبوعات شدند. تجربه دیگر برخورد با مشی اعتدالی و میانه روانه مرحوم فقید آیت ا… هاشمی رفسنجانی بود که بخش بزرگی از صلاح طلبان حامل آن بودند، ولی هرگز به اشتباه خود اعتراف نکردند و این گذشت زمان بود که نشان داد مرتکبان آن اعمال، عملا آب به آسیاب جناح رقیب ریختند و بالاخره تجربه سوم شعار ساختار شکنی عبور از خاتمی بود که غلط بودنش خیلی زود به اثبات رسید.
«ولادیمیر لنین» رهبر حزب کمونیست شوروی سابق کتابی دارد به نام «مرض بچه گانه چپ روی» توصیه می شود آنهایی که خیلی زود و با شتاب سعی دارند میوه نارس درخت پیروزی انتخابات اخیر را بچینند، یک بار آن را بخوانند. تکوین و تکامل تحولات سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی و … حوصله، پیگیری و کار می خواهد، نه حرکات سطحی و بی ریشه.

علی کریمی پاشاکی

مدیر مسئوول