هشدار به آنهایی با شعار مردم دوستی جامعه را ملتهب می کنند؛

بحران سازی و ایجاد تفرقه بین مردم سم مهلک منافع ملی

.

گفت و گو و تقویت وحدت ملی برای عبور از مشکلات اقتصادی ضرورت جدی، ضرورت دارد رییس جمهور روحانی با مردم صحبت کند
مدتی هست دوباره فعالیت بحران سازان و اندوه سازان، این بار در زمین اقتصاد بر علیه دولت دوازدهم و سیاستهای اقتصادی آن به اوج خود رسیده است. در واقع از همان روزی که دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کشور را به مجلس تقدیم کرد تا به امروز شدت پمپاژ اخبار منفی به حدی رسیده که شاید آگاه ترین کارشناسان و مطلعان از اوضاع اقتصادی را هم به شک بیندازد که مبادا خبری است و ما بی خبریم، اوج این خبر پراکنی های منفی در صفحه ی اول طیف وسیعی از مطبوعات کشور نقش بسته بود. تیترهای اول از تورم ۵۰ درصدی تا گرانی های گسترده و ورشکستگی صندوق های بیمه ای و بانک ها را در بر گرفته بود. این موج تبلیغات درباره گرانی کالاها و خدمات مانند مواد غذایی از قبیل شیر، لبنیات و تخم مرغ، گوشت، مرغ و … هم در سطحی وسیع تر منتشر شده و می شود. صاحب نظران معتقدند، انتشار این همه اخبار منفی اقتصادی که از قضا بنیادی ترین بخش اقتصادی جامعه یعنی معیشت مردم را هدف قرار داده، در شرایطی است که در سوی دیگر، شاخص های اصلی اقتصادی وضعیت ار اینگونه نشان نمی دهد. شاخص بورس ایران می رود تا عدد ۱۰۰ هزار واحد را به دست آورد و شش رقمی شود. میانگین تورم همچنان تک رقمی است اگر چه تورم برخی کالاها مانند اقلام غذایی بیشتر است، بحران موسسات مالی غیر مجاز تا حد زیادی مهار شده و دست کم دیگر موسسه غیر مجاز فعال نداریم. صد البته مشکلات در بخش های مختلف اقتصادی وجود دارد که باید با مداومت سیاست های منطقی به تعادل برسد.
مشکل یا بحران؟
صاحب نظران این سوال را کسانی که دایه مهربانتر از مادر شده اند و خود را طرفدار مردم مانند دولت مورد حمایت شان در سالهای ۸۴ تا ۹۲ می دانند که خود باعث بروز بسیاری از ناهنجاری های اقتصادی است، آیا واقعا اقتصاد کشور مشکل دارد یا با بحران روبه روست؟ آیا اساسا به علت بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود تاکنون اندکی فکر کرده اند یا اینکه فقط معلول وجود مشکلات آنان را وادار به کلایه و اعتراض و مخالف می کند؟
با کمال تاسف طیف های تندروی مخالف دولت روحانی علاقه زیادی به بحرانی نشان دادن اوضاع دارند. فقط کافی است به صفحه اول روزنامه های مخالف دولت روحانی در روزهای گذشته نگاهی بیندازید تا متوجه عمقی خبر پراکنده منفی شوید، «هشدار درباره انفجار تورمی، بحرانی شدن صندوق هایی بیمه ای، ۴۰ میلیون فقیر مطلق در کشور، رها بودن امور مدیریتی اقتصادی، فلج بودن تجارت خارجی، قفل بودن سیستم بانکی، بیکاری چندین ده میلیونی، تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی و … بخشی از خبرهایی است که در چند روز گذشته در سطح وسیعی در روزنامه های رسمی، سایت ها، کانال های تلگرامی و شبکه های مختلف مجازی مختلف منتشر شد. ناگفته پیداست کشوری با چنین وضعیتی که آنان می گویند، یک کشور ورشکسته است و یک کشور ورشکسته با بحرانهای متعدد داخلی و امنیتی باید مواجه باشد. آیا ایران حال حاضر هم چنین است؟
کسی منکر وجود مشکلات عدیده ی اقتصادینیست
اقتصاد ایران گرفتار مشکلات است که ریشه برخی از آنها به یک قرن اخیر بر می گردد و ریشه برخی هم سوابق ۱۰ تا ۵۰ ساله دارد. چنین اقتصادی که به تازگی از تحریم گسترده رهایی پیدا کرده است، نمی تواند به راحتی از سد مشکلات عبور کرده و هر از گاهی ممکن است به پیچ های تند هم برسد. بنابراین منافع عمومی و خرد جمعی حکم می کند وقتی به چنین پیچ ها و گردنه هایی می رسیم، با اجماع ملی و تقویت روحیه ملی به فکر عبور کم هزینه از این گردنه ها باشیم، گردنه هایی که لزوما و انحصارا مختص اقتصاد ایران نیست. علی ایحال کلیه کار به دیدگاه نخبگان و تصمیم سازان و تصمیم گیران، احزاب و جناح های سیاسی و … بستگی دارد که مسائل موجود را در حد مشکلات مهم اما قابل حد ببینند یا از آن به عنوان ابزاری برای تخریب دولت مستقر و تسویه حساب های سیاسی استفاده کنند. جامعه عاقل مشکلات خود را به صورت مصنوعی متورم نمی کند و برعکس برای کاهش آلام و ممانعت از تبدیل مشکل به بحران اقدام به عمل می آورد. متاسفانه آنچه هم اکنون در گفتار برخی فعالان سیاسی و نوشته های طیفی از رسانه ها دیده می شود، کمتر نشانی از مواجهه عقلانی با مشکلات دارد و بیشتر بمب های دست ساز برای تخریب هر آنچه داریم، است. این در حالی است که در شرایط کنونی فقط به اجماع و گفت و گوی ملی برای حل مشکلات اقتصادی و امید آفرینی در سطح جامعه نیاز مبرم داریم. اگر چنین عمل نکنیم و نکنند، قطعا منافع ملی، همگریی و وحدت ملی به شدت ضربه خواهد خورد و کشور و مردم اولین متضرران این حرکت خواهند بود. علی ایحال، ضرورت دارد تا جناب آقای روحانی به طور شفاف با مردم صحبت کند و در مورد مباحث مختلف چنان اطلاع رسانی شفاف و به هنگام وجود داشته باشد تا دلواپسان و سوء استفاده گران نتوانند با دامن زدن به وجود مشکلات از آنها استفاده جناحی و شخصی نمایند.

علی کریمی پاشاکی 

روزنامه نگار اصلاح طلب