بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ
ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ
وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ
بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین»

خدایا آگاهم کن در آن براى برکات سحرهایش
و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش
و بکار به همه اعضایم به پیروى آثارش
به نور خودت اى روشنى بخش دل‌هاى حق‌شناسان!

 

شرح دعای روز هجدهم ماه رمضان:

مضامین و موازین دعاهای ماه مبارک زمان اگر با تفصیل و دقت مرور شود و در آن تعمقی صورت گیرد تماما ،سرشار و لبریز از لطلیف حکمی ونکات قرآنی ست که افاضات آن چون آدرخشی تیرگی روح و ثقالت نفس را تطهیر نموده و به آن روشنایی می بخشد.
تا نفس انسانی به ابعاد و زوایای خفی و پنهان آن شناخته نشود و هکذا تا به ممارست و مجاهدت کلیت آن وارسته و پیراسته نگردد ، هر پیشنهاد و هر راهبردی در واقعیت امر، جز نتیجه ای عقیم وسقیم بهمراه ندار ، باری، آنقدر هست که این نسخه سقیم افتاده است!
در نیایش امروز می خوانیم،اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ.
سحر به جهت اشراق و شرافت ذاتی و به سبب نقش مهم و عدیده ای که بنحو تاریخی در تأمین عافیت و سلامت جسمی و روحی انسان دارد، همواره مورد توجه کتب آسمانی بوده است .قرآن نجات را در گرو سحر می داند.إِلَّا آلَ لُوطٍ ۖ نَجَّیْنَاهُمْ بِسَحَرٍ.مگر قوم لوط که سحرگاهان آنها را نجات دادیم
کثیری از توفیقات و فتوحات معنوی آدمی از دل اسحار برمی خیزد ،
حافط مکاشفات و معاینات باطنی خود را از سر دولت سحر می داند.
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که ابن تازه براتم دادند .
سحر خیزی در کامروابی و در تهذیب و تنبیه و ییداری معنوی انسان، نقش فوق العاده کلیدی و محوری ایفاء می نماید.
درقسمت بعدی دعا از خدا می خواهیم همه اعضاء و جوارحما را در پرتو فیوضات این ماه منور گرداند و از طریق جمال و جلال خود قلوب عارفین را به ضیاء و روشنایی تابناک گرداندویکتور هوگو می گوید، بهترین تعریف و خصیصه رفتاری ، برای آدمیان این است که در قالب جملاتی کوتاه ، اما گویا گفته شود ،
« آنانی که در نور حرکت می کنند وآنانی که در تا یکی گام می زند »
. مسأله نور تا آنجا مهم است که «سهرو دی» شالوده فلسفه و حکمت خود را بر روی جقیقت متعالی نور می گذارد و خود او هم به این لحاظ معروف به «شیخ اشراق» می شود
. کلمه نور در بسامدی بالا در قران آمده است و اساسا از اسماء مشهور خدا وند و ازالقاب معروف قرآن است.
نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ. هر جا که نور است قطعا بینایی ست و در سپهر بینای ، جایی و راهی برای ورود اغواء و اضلال شیطان نبوده و نیست.
یا منور قلوب العارفی . عارف در ساحت نور می زید همه نور ها حتی نور اجرام سماوی برگرفته از نور توحید و اخلاص است .
و اساساً ،در وحدت و یگانگی ست که جوهر آدمیت به نیکی محقق و متعین می شود. به تعبیر حافظی :
گر روی پاک و مجرد چو مسیحا به فلک
از فروغت به خورشید رسد صد پرتو .

شرح :سیّد حجت مهدوی سعیدی