نگاهی به عملکرد برخی نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی استان؛

نگاهی به عملکرد برخی نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی استان؛ ریشه بسیاری از مشکلات موجود به عدم پاسخ گوی و عدم مسئولیت پذیریی برخی نمایندگان مجلس بر می گردد/ همه باید به اصل تفکیک قوا به صورت قانونی احترام بگذارند/به کار گیری جوانان و بانوان از نقاط قوت استاندار گیلان است/ استفاده از برخی مدیران ناهمراه با سیاست های دولت تدبیرو امید در گیلان و نداشتن عملکرد مناسب در چهارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید از جمله نقاط ضعف استاندار گیلان می باشد

علی کریمی پاشاکی / واقعیت این است که در ساختار قدرت در کشور و حتی اگر توجهی دقیق به قانون اساسی صورت گیرد، توزیع قدرت، از منطق منسجم و کارکردی پیروی نمی کند. بویژه تناسب میان قدرت و مسئوولیت برقرار نیست و مهم تر اینکه تناسبی میان قدرت و پاسخگویی رسمی نیز وجود ندارد و یکی از نهادهایی که می تواند از این وضعیت بهره برداری نامناسب کند، مجلس است. به این معنا که مجلس در قانون اساسی ایران دارای قدرت فراوانی است. حال پرسشی که وجود دارد این است که این مجلس با چنین قدرتی، کدام گام موثری را برای حل مشکلات کشور برداشته است؟ آیا در بعد نظارتی، تقنینی مفید برای برون رفت کشور از مشکلات و معضلات اقدامات عاجلی انجام داده است؟ آیا فراکسیون امید به نقش و وظایف خود برای تصویب قوانین مهم و مفید به حال کشور،نقش آفرینی کرده است؟ آیا مجلس تاکنون حاضر شده است که نحوه ی رفتار تعدای از نمایندگان با دولت و امتیازگیری های شخصی یا حتی منطقه ای و قومی را نقد کند؟ آیا روزی که دلار ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، از میان حدود ۳۰۰ نفر نماینده، چند نفر نبودند که نسب به آن اعتراض کنند؟ آیا نمایندگان به سیاست قیمت گذاری ها که به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه فشار مضاعف می آورد، معترض شد؟ آیا ممکن است نمایندگان لیست کسانی را که برای گرفتن خودرو یا هر کالا و خدمات دیگر معرفی شده اند، در آورند تا معلوم شود که چه کسانی از این نعمت رانت بهره مند شده اند؟ این همه درباره فساد اقتصادی و … ادعا می کنید؟ آیا شده است به جای اظهار مطالب سیاسی، از مصونیت قضایی خود استفاده کنید و چند رانت و فساد در سطوح گوناگون را بر ملا کنید؟ تاکنون کدام قانون و طرح موثری را در اصلاح امور و به طور مشخص کاهش فساد به تصویب رسانده اید و بر اجرای آن نظارت موثر کرده اید؟

به نظر می رسد که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید یک سوزن به خود بزنند و یک جوالدوز به دیگران. مساله این نیست که دولت و وزیران مشکل ندارند، بلکه زیاد هم دارند. ولی ریشه بخشی از این مشکلات اتفاقا در مجلس است، چه در رفتارهای برخی نمایندگان و چه در ضعف های قانونی و نظارتی و از همه مهم تر چه در بی مسئوولیتی نسبت به وظیفه ای که دارند. آنان از یک طرف بودجه را به نحوی که می خواهند دخل و تصرف می کنند و از سوی دیگر هیچ مسئوولیتی در برابر آثار اقدامات خود نمی پذیرند. کافی است که به قیمت دلار در بودجه سال ۱۳۹۷ نظری انداخته شود. درباره نظر مجلس نسبت به قیمت حامل های انرژی نگاه کنید. به دخالت برخی نمایندگان در کار مدیران دستگاههای اجرایی ملی، منطقه ای و محلی نگاه کنید.درباره مواجهه مجلس با قیمت خودرو و دهها مساله دیگر، همگی نشان دهنده مسئوولیت ناپذیری برآیند نمایندگان در برابر واقعیات موجود و قدرت مجلس است. به احتمال فراوان بیشتر نمایندگان متوجه این تعارضات هستند و ضرورت دارد نمایندگان مجلس کمی مسئوولانه تر با تمام قضایا برخورد نمایند . چون پاک کردن صورت مساله هیچ کمکی به حل مساله نمی کند،بلکه باعث عمیق تر شدن شکاف ملت و دولت شما بخوانید حاکمیت و نظام می شود. البته یکی از دلایل وجود این همه مشکل در مجلس این است که دایره انتخاب افراد برای ورود به پارلمان چندان تنگ و کوچک شده است که نمایندگان واقعی ملت نمی توانند در آن حضور چشمگیر داشته باشند.

دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران اجرایی ملی، منطقه ای و محلی/ برخی مدیران استان، مدیران نمایندگان هستند نه مدیران دولت

با کمال تاسف در راستای دور شدن برخی نمایندگان از وظایف اصلی نمایندگی یعنی تضمین و نظارت موثر ـ در انتصاب مدیران اجرایی منطقه ای و محلی به اندازه ای دخالت می کنند که حتی عدم گماردن یک پست به یک مدیر در یک شهرستان را با سوال و بازخواست از وزیر مربوطه گره می زنند و تا زمانی که به خواسته خود نرسند دست از سر دولت و وزیر مربوطه بر نمی دارند. از این دست اقدامات برخی نمایندگان در گیلان آنقدر فراوان وجود دارد که برای شمارش آن نیاز به ماشین حساب است. آیا چنین نمایندگانی می توانند به وظایف خطیر نمایندگانی از طرف در پارلمان ملی به درستی عمل کنند.

جوان گرایی و نگاه به ظرفیت های بانوان از نقاط قوت استاندار گیلان است 

اتفاقا به کار گیری جوانان و بانوان از نقاط قوت استاندار گیلان به حساب می آید ولی با کمال تاسف برخی نمایندگان گیلان در مجلس دهم بنا به دلایل خاص این موضوع را نقطه ضعف آقای دکتر سالار می دادند . در ضمن بایستی به این دسته از نمایندگان محترم مجلس یادآور شد که استاندار موظف است بر اساس سیاست های دولت وقت و قوی مجریه عمل نماید . متاسفانه در مناقشه اخیر در استان عملا اصل تفکیک قوا رعایت نشده است . صاحب نظران معتقدند، باید روند باز سازی و نوسازی مدیریتی و همچنین استفاده از بانوان با جدیت بیشتر در گیلان ادامه پیدا کند.

عدم استفاده از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های محلی و ملی، ضعف مدیریت اجرائی استان 

قطعا با توجه به مباحثی که مطرح گردیده، نقاط ضعف در عملکرد مدیریت ارشد اجرایی استان گیلان و برخی دستگاه های اجرایی وجود دارد. یکی از این مشکلات به کار گیری برخی از مدیرانی است که در گذشته اثبات کرده اند که به سیاست های دولت آقای روحانی اعتقادی ندارند ، ولی با کمال تاسف به کار گرفته شده اند. باید تاکید شود از شروع به کار دولت یازدهم تا به امروز گیلانیان ظرفیتی در مرکز قوی مجریه دارند که متاسفانه از این موقعیت به خوبی استفاده نمی کنند . وجود آقای دکتر نوبخت انصافا می تواند مدیران استان گیلان را در تحقق بسیاری از مطالبات گیلان کمک حال باشد ولی همان طور که متذکر شدیم از این ظرفیت خوب با کمال تاسف غفلت شده است .