بالاخره آقای علیقلی زاده با ۱۱رای شورای شهر رشت ،شهردار شد؛

راه دشوار شهردار رشت

بالاخره پس از چند ماه رایزنی و وجود مباحثی در متن و حاشیه، شهردار رشت انتخاب شد و اعضای شورای شهر رشت، صندلی شهرداری را به آقای حسین علیقلی زاده دادند تا سکان کشتی نه چندان آرام مدیریت شهری شهر رشت را به دست گیرد. قطعا اعضای شورای شهر رشت دوست داشتند تا اولین شهردار انتخابی شان یعنی آقای نصرتی تا پایان دوره ۴ ساله شورا به کار خود ادامه می داد و شورا و شهر درگیر تنش ها و هزینه های انتخاب دوباره شهردار نمی شد، اما دست بر قضا و بنا به دلایل مختلف و متعدد و … وضعیت طوری شد که شورا مجبور به انتخاب دومین شهردار رشت پس از کش و قوس های فراوان در دوره پنجم شد.

واقعیت آن است که کار آقای حسین علیقلی زاده آسان نیست و او وارث مشکلات رشت و عوارض طولانی مدت مدیریت شهری آن است که در طول سالیان سال به سبب تغییرات مدیریتی و مشکلات به ارث رسیده و چندان فرصتی برای رسیدگی، تمشیت و تدبیر آنها فراهم نبوده است. از سوی دیگر با توجه به مشکلات و معضلاتی که کلان شهر رشت با آن مواجه است و با توجه به سقف زمانی ۴ ساله فعالیت شورای شهر، فرصت کافی برای تغییرات گسترده و استقرار نظام مطلوب مدیریتی شهردار جدید وجود ندارد، اما از همه اینها گذشته به نظر می رسد مهمترین چالش پیش روی شهردار و شورا شهر پنچم، مساله کارآمدی مدیریت شهری،  ظرفیت و توان آن برای ارائه خدمات موثر به شهروندان است.

رشت گرفتاری و مشکلات کم ندارد، تامین درآمدهای پایدار، رعایت حق و حقوق شهروندان، کیفیت پایین محیط زیست، سهم اندک حمل و نقل عمومی، تصور عمومی از فساد سازمانی در شهرداری و… . رشتوندان انتظار داشته و دارند که نمایندگان شان در شورای شهر و شهردار انتخابی شان، عملکردی شفاف، کارا، عادلانه و عاری از فساد برای تامین خدمات و مدیریت خردمندانه شهر رشت داشته باشد تا آنها نیز متقابلا بر موجودی اعتماد به مدیریت شهری بیفزایند و یاور آن باشند. در شرایط کنونی با توجه به مشکلات پیش آمده و مشکلات انبار شده از دوره های قبل، اعتمادی که مردم در انتخابات به نامزدهای عضویت در شورای شهر رشت نشان دادند، به میزان قابل توجهی کاسته شده است. (بر اساس گزارش های میدانی) این در حالی است که سازمانهای عمومی بویژه شهرداری ها، بشدت نیازمند اعتماد عمومی برای موفقیت سیاست ها و برنامه های خود هستند و بدون همراهی و مشارکت مردم، گره بسیاری از مشکلات شهر و شهرداری گشوده نخواهد شد. برای مثال پرداخت عوارض شهری از سوی شهروندان بخش عمده ای ازمساله تامین مالی شهرداری را حل خواهد کرد، اما مردم زمانی با رضایت و میل این عوارض را به طور کامل و داوطلبان پرداخت خواهند کرد که به مدیریت شهری اعتماد داشته باشند. آقای حسین علیقلی زاده به عنوان مدیر ارشد اجرایی شهری باید به مشارکت واقعی مردم باورمند باشد و این را یعنی تقویت اعتماد عمومی به مدیریت شهری را به عنوان استراتژی مدیریت خود انتخاب نماید تا بتواند اعتماد ضربه خورده شهروندان به مدیریت شهری را بازگرداند. اگر چنین عمل کرد، قطعا موفق خواهد شد و مشوق مشارکت پر شور مردم در ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت خواهد بود. البته اگر مدیریت شهری برای بازگشت و تقویت اعتماد عمومی به شکل واقعی اقدام کند می توان به آینده ی رشت امیدوار بود.قطعا این راه، راه دشواری پیش روی شهردار منتخب و آینده شهر رشت قرار داده است. دست اندرکاران این رسانه ضمن خسته نباشید به اعضای محترم شورای شهر زیبای رشت و تبریک به جناب آقای حسین علیقلی زاده، شهردار منتخب رشت، برای ایشان آرزوی موفقیت می نمایند.

علی کریمی پاشاکی