گیلان بهتر نوین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در نوزدهمین کنگره ملی پرسش ریاست جمهوری اظهار کرد: تنها راه توسعه کشور رهایی از بیماری مزمن، بازسازی و نوسازی سرمایه‌های مادی و معنوی کشور توجه به مدرسه است.

وی افزود: ما هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش نداریم همچنین اگر می‌خواهیم به دنبال توسعه باشیم و از برخی بیماریهای اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی کشور عبور کنیم راهی جز توجه به این مقوله نداریم.

جهانگیری اظهار کرد: پرسش مهر تبدیل به سنت حسنه بسیار خوبی شده که از دولت اصلاحات آغاز شده است و پس از آن روسای جمهور همواره این موضوع را ادامه دادند.

وی افزود: مهمترین هدف طرح پرسش مهر برای دانش آموزان و فرهنگیان موضوع پرسشگری نسبت به حال و آینده، محیط و جهان خود است که این حساسیت و انگیزه را افزایش دهد و موضوع را تبدیل به مسئله جدی کند که بسیار تعیین کننده است.

جهانگیری بیان کرد: رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام عالی کشور از نظر اجرایی هرسال در ابتدای سال تحصیلی در یک مدرسه حضور می یابد و همزمان با بهار تعلیم و تربیت سوالی را مطرح می‌کند که همه را وادار به موضوع اساسی و تحقیق می کند تا همه در تعامل با یکدیگر و به صورت گروهی در این طرح شرکت کنند.

وی اظهار کرد: ده ها هدف کوچک و بزرگ پشت طرح پرسش مهر نهفته است و ما می خواهیم جوانان کشور هم پرسشگر و هم نقاد و هم تحلیلگر باشند و بدانند در اطرافشان چه اتفاقاتی رخ می دهد و جامعه با چه مسائلی روبه‌رو است . ایجاد کارگروه تحقیق و پژوهش نتیجه کاری است که در پرسش مهر انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت برای کشور جایگاه مهمی دارد و در نظام تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش اهمیت و جایگاه خاصی دارد. اگر می خواهیم به آینده و سرنوشت کشور توجه کنیم حتماً باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه کنیم چون همه مسائل از آموزش و پرورش و مدرسه آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: هرچه کشورها با مسائل پیچیده تر سخت تر و چالش‌های جدی روبه‌رو شود اهمیت توجه به آموزش و پرورش و علم برای برون رفت از مسائل پیچیده ای که روبرو هستیم جدی تر است.

جهانگیری اظهار کرد: ما کشوری هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته با برخی مسائل روبه‌رو هستیم و امروز بسیار از زبان مسئولان اقتصادی و اجرایی شنیده ایم که برخی از چالش‌های دیروز و امروز به ابر چالش هایی برای کشورمان شده است و هیچ کدامشان برطرف نخواهد شد مگر آن که به علم و سرمایه انسانی توجه کنیم و راهکار و بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات همین توجه به نظام آموزش و پرورش است.

جهانگیری اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره آموزش و پرورش فرموده اند که این وزارتخانه از نظر هزینه مصرفی باید به گونه ای نگاه کنیم که مهمترین هزینه برای کشور به شمار رود. همچنین کشورهای پیشرفته صنعتی زمینه و سرمایه را فراهم می‌کنند تا نخبگان کشورشان را شناسایی و سپس جذب کنند؛ چرا که آنها معتقدند زبدگان و نخبگان برای کشورشان بازدهی خواهد داشت.

وی افزود: اگر به دنبال جامعه، اقتصاد، فرهنگ و سیاست توانمند هستیم، این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه وزارت آموزش و پرورش را روزآمد و پویا کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش پویا و روزآمد موضوع جدی است که باید در دستورالعمل کار برخی از دولتمردان به ویژه آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی بیان کرد: فناوری های جدید روز در هر لحظه دچار پیشرفت و تغییرات می شوند. ما در عصر انفجار اطلاعات هستیم به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش با مدرسه و امکانات سابق نمی‌تواند پاسخگوی تحولی باشد که در جهان شاهد هستیم. ما باید به مدرسه و آموزش و پرورش فکر کنیم که انسان های متفکر نقاد معتقد با معنویت انتخاب کرد و مشارکت جو تحویل جامعه می دهیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با تنگناهایی همچون تنگناهای ساختاری، فکری و مدیریتی است که باید با برنامه ریزی های لازم بتوانیم از این تنگناها عبور کنیم. همچنین تنگناهای اقتصادی از دیگر مشکلاتی است که این وزارتخانه با آن روبروست و برای عبور از این تنگنا نیازمند منابع لازم برای تغییرات و تحولات هستیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مهم ترین موتور محرک در نظام آموزش و پرورش، معلم است. ذهن و توان معلم باید بصورت تمام وقت در مسیر توسعه آموزش و پرورش کشور باشد و این توسعه با تأمین زندگی شرافتمندانه و تأمین منابع محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: ما در دولت با این باور در آموزش و پرورش آغاز کرده ایم که اگر به آینده کشور فکر کنیم باید به آموزش و پرورش توجه لازم را داشته باشیم. آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور و حلقه اتصال با خانواده است و نمی توان به سادگی از آموزش و پرورش گذشت.

جهانگیری اظهار کرد: اگر اراده کنیم تنها چند ساعت کافی است تا همه تعهدات را اجرایی کنیم، اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای این که با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

وی افزود: با وجود اینکه چهار سال از شش سال عمر خود را در تحریم کامل بودیم، باید هم به داخل کشور و هم به دنیا نشان می‌دادیم که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ بنشیند، مذاکره و تعامل کند و به یک توافق مهم دست یابد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در جریان برجام، ایران در یک طرف و شش کشور بزرگ دنیا در طرف دیگر بودند و زمانی که مذاکرات ما با این شش کشور آغاز شد، شش قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شد.

وی افزود: هنر دیپلماسی ایرانیان آن بود که در نبرد دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ دنیا وارد شدند و به توافقی بزرگ دست یافتند که دولت بعدی ایالات متحده آمریکا درباره این توافق بگوید که کلاه بر سرشان رفته است.

جهانگیری اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام اقدام غیر اخلاقی و برخلاف حقوق بین الملل بود و جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کرد و سپس اعلام کرد که برخی از تعهدات خود از جمله رعایت سقف تولید اورانیوم به میزان سیصد کیلوگرم و غنای ۳/۶۷ درصد را اجرایی نخواهد کرد. این در حالی است که طی یک سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش مختلف اجرای ایران به همه تعهداتشان را تأیید کرده بود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ایران اجرای برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا دنیا بداند با کشوری بی اراده رو به رو نیست، بلکه با ملت متمدن و تاریخ ساز رو به رو است.

وی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه و دنیا در حال وقوع است طرف‌های مقابل ایران در برجام راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند و بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوراظهار کرد: بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است چراکه اگر ایران اراده کند ظرف چند سال می‌تواند همه تعهدات خود را اجرا نماید اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای اینکه با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

جهانگیری اظهار کرد: منابع درآمدی ما تحت تأثیرتحریم ها قرار گرفته است، به همین دلیل باید شرایط اقتصادی و بودجه ای کشور به فرهنگیان توضیح داده شود تا آنها در جریان شرایط دولت قرار بگیرند.

وی افزود: ۴۴۰ میلیارد تومان در سال۹۸ به تصویب رسید که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی یک سوم از این اعتبارات از درآمدهای نفتی است. آنها سعی دارند که درآمدهای نفتی ما را به صفر بگذارند که البته این امر در اعتبارات ما تأثیرخواهد گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ما سعی داریم در این شرایط کنونی و در میان دستگاه ها، مشکلاتی در اعتبارات آموزش و پرورش به وجود نیاید. همچنین اعتبارات سال ۹۸ آموزش و پرورش به نسبت سال ۹۲ نزدیک به سه برابر افزایش یافته است؛ البته این رقم به معنای راضی بودن ما از وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش نیست اما با توجه به محدودیت دولت، آنچه در توان داشتیم، به این وزارتخانه توجه داریم.

وی بیان کرد: درسال ۹۸ به همه دستگاه ها اعلام کردیم که در هزینه ها صرفه جویی داشته باشند. همچنین در جلسه سران سه قوه مصوبه ای مبنی بر این موضوع داشتیم.

جهانگیری اظهار کرد: رئیس جمهور در موضوع مهارت آموزی بسیار صحبت کرده اند و ما این دغدغه را به صورت جدی داریم که دانش آموزی که از مدرسه و دانشجویی که از دانشگاه فارغ می شود، حتما باید مهارتی را آموخته باشد. مهارت آموزی باید جزو اولویت های آموزش و پرورش باشد. مهارت زندگی، تصمیم گیری، تفکر انتقادی، مقابله با هیجانات، حل مسأله، همزیستی با دیگران، کارآفرینی و کسب و کار ازجمله مهارت هایی است که باید دانش آموزان آن را در دوران مدرسه یاد بگیرند.

وی بیان کرد: مهارت کسب و کار در مقطع فعلی با ۱۰ سال گذشته بسیار متفاوت است و آموزش و پرورش باید از تحولات کسب و کارهای رخ داده تحلیلی داشته باشد و متناسب با آن تحلیل عمل کند. اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتالی است. کارآفرین موفق متکی به مغزی است که چنین فعالیت های اقتصادی را آغاز کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: آینده فناوری های نو به سمت آی تی و کسب و کارهای مبتنی بر آی تی است. هفته گذشته دیداری با کارآفرینانی داشتم که متفاوت با کارآفرینان چند سال اخیر بود. آنها درکسب و کارهایی فعالیت می کردند که سرمایه شان بسیار اندک اما بازدهی شان بالا بود. آنها تعریف می کردند که کسب و کاری را با ۵ نفر آغاز و امروز به ۵ هزار نفر رسیده اند.

وی بیان کرد: یکی از جوانان آن جلسه اعلام کرد که برای فروش زعفران یکی از روستاییان، سایتی را راه انداخته است که امروز آنها با فعالان فروشنده در اسپانیا ارتباط دارند. این کسب و کارها جدید است و شما دانش آموزان می توانید با فکر نو وارد چنین کسب و کارهایی در آینده شوید.

جهانگیری اظهار کرد: ایرانی ها می گویند استعداد بالایی دارند اما باید نظام تعلیم و تربیت این استعدادها را کشف کند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه، شورای عالی برای مهارت آموزی تشکیل شده است که در آن وزرایی همچون آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه ای از چهره های دانشگاهی حضور دارند و مهم ترین فعالیت شان برنامه ریزی و هم افزایی است تا بتوان از ابزارهای کشور بهره برداری مناسبی داشت.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون و دویست دانش آموز در پرسش مهر شرکت کرده اند و امروز از این میان ۲۵۰ نفر به عنوان برگزیده در بخش های مختلف انتخاب شده اند.