September 17,2019 | ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

"دانستن حق مردم است"

اخبار ویژه
تبلیغات

فیاض زاهد: نیاز به اخلاق و معنویت در جوامع نمی‌میرد

فیاض زاهد: نیاز به اخلاق و معنویت در جوامع نمی‌میرد

دکتر فیاض زاهد: جوامع هر چه جلوتر می‌روند از آیین‌ها فاصله می‌گیرند، اما نیاز به اخلاق و معنویت در آنها نمی‌میرد و جامعه‌ای که از فضیلتهای اخلاقی دوری کند آسیب‌پذیر می‌شود و آن جامعه در هر بستر اجتماعی می‌تواند به بازگشت اخلاق، فضیلت و معیارهای معرفتی و انسانی امیدوار باشد.  دومین شب از مراسم عزاداری […]

فیاض زاهد: نیاز به اخلاق و معنویت در جوامع نمی‌میرد
دکتر فیاض زاهد: جوامع هر چه جلوتر می‌روند از آیین‌ها فاصله می‌گیرند، اما نیاز به اخلاق و معنویت در آنها نمی‌میرد و جامعه‌ای که از فضیلتهای اخلاقی دوری کند آسیب‌پذیر می‌شود و آن جامعه در هر بستر اجتماعی می‌تواند به بازگشت اخلاق، فضیلت و معیارهای معرفتی و انسانی امیدوار باشد.

 دومین شب از مراسم عزاداری هیأت فرهنگی مذهبی بانوی آب شب گذشته، ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، با سخنرانی دکتر فیاض زاهد در محل مهمانسرای المپیک رشت، برگزار شد.

دکتر فیاض زاهد در ابتدای سخنانش با اشاره به رساله‌ای از دکتر شریعتی با عنوان سیمای محمد در سال۴۸ در زمینه جامعه شناسی گفت: جمعیت‌ها، مردم و توده‌های اجتماعی متناسب با فصل گفتمانها و اتفاق‌ها تغییر رویکرد می‌دهند و این رویکرد می‌تواند سبب ایجاد فضای معنویت جدیدی شود و زمانی که افراط گرایی و زهدگرایی و رهبانیت فراگیر شود جامعه خود را برای پذیرش یک فاز متعادل‌تر آماده می‌کند و آنچه در سیمای پیامبر اسلام بعد از عهد یهود و تورات و مسیحیت روشن می‌شود این موضوع است که او شخصیتی است که همه این ویژگی‌ها را از شدت عمل و جدیت موسی و هم مهربانی و عطوفت عیسی را دارد.

وی افزود: کاری که تمدن‌ها انجام می‌دهند این است که فرهنگ‌های حاکم جدید، رنگ و لعاب تمدن قبلی را تغییر و به ظرف خود تبدیل می‌کنند.

زاهد با اشاره به معماری و سبک ساخت مساجد گفت: مهمترین نماد مسجد در جهان، گنبد است و این نماد ساسانیان و ایرانیانی بود که موفق شدند اولین گنبد را بسازند و چون در دوره‌ای نزدیک به سقوط پادشاهی ساسانیان بود، معماری زرتشتی خودش را به رنگ و لعاب فرهنگ اسلامی و ایرانی درآورده است.

وی عوام‌گرایی و پوپولیسم را تاثیرگذار بر اندیشه متفکران مسلمان دانست و عنوان کرد: اکثر این فلاسفه به این سئوال که اگر بین یک حکومت جابر و جائر و حکومت هرج و مرج عوام قرار گرفتند کدام را برمی گزینند اینگونه پاسخ داده‌اند که انتخاب آنان حکومت جابر خواهد بود و بر این باور بوده‌اند که خطر عوام بسیار بیشتر از ظلم خواص است و این رویکرد تاثیرش را هم در مسیحیت و هم اسلام به جا گذاشته است. در دوران نهضت انقلاب نیز بیاد داریم که اکثریت روحانیت شیعه موافق مبارزه نبودند و امام (ره)و شاگردانش در مبارزه تنها بودند و سنت‌های حوزه هم پایبند به مبارزه در آن دوره نبود.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه جامعه امروز از معرفت در حال تهی شدن است افزود: در آینده نیاز به معنویت و معرفت احساس خواهد شد و جامعه‌ای رستگار می‌شود که سیاستمداران آن از ویژگی‌های فضیلت و معنویت برخوردار باشند.

زاهد با بیان اینکه متفکران اروپا که اکثرا موحد بودند و به کلیسا باور داشتند، در رنسانس تنها راه برون رفت را مفهوم مدرنیته با نگاه به گذشته و از مسیر سنت می‌دانستند عنوان کرد: رنسانس باعث حذف کلیسا از اروپا نشد و افراط گرایی مذهبی با تمایل ذاتی انسان به معنویت و اخلاق گرایی متفاوت است.

وی در انتهای سخنانش عنوان کرد: جوامع هر چه جلوتر می‌روند از آیین‌ها فاصله می‌گیرند، اما نیاز به اخلاق و معنویت در آنها نمی‌میرد و جامعه‌ای که از فضیلتهای اخلاقی دوری کند آسیب‌پذیر می‌شود و آن جامعه در هر بستر اجتماعی می‌تواند به بازگشت اخلاق، فضیلت و معیارهای معرفتی و انسانی امیدوار باشد؛ حتی اگر در مقطعی اینگونه بنظر برسد که از این مفاهیم فاصله گرفته است، مجدد با احساس نیاز بازسازی و به آن مفاهیم والا که مبتنی بر فطرت آدمیست بازخواهد گشت.