سخنی با جناب آقای دکتر زارع،استاندارمحترم، پرتلاش و اخلاقمند گیلان؛

گیلان را از دست برخی مدیران رانتی،رابطه ای و صد البته ضعیف خلاص کنید

۱__برخی مشکلات طبیعی بارش سنگین برف اخیر بارش برف سنگین اخیر در استان گیلان یک حادثه ی صددر صد طبیعی بود که در فصل زمستان رخ داده است.قطعا بارش برف با این حجم در یک محدوده ی زمانی کن ،مشکلات متنوعی را نیز بطور طبیعی با خود به همراه دارد که برای بخشی از آن […]

۱__برخی مشکلات طبیعی بارش سنگین برف اخیر

بارش برف سنگین اخیر در استان گیلان یک حادثه ی صددر صد طبیعی بود که در فصل زمستان رخ داده است.قطعا بارش برف با این حجم در یک محدوده ی زمانی کن ،مشکلات متنوعی را نیز بطور طبیعی با خود به همراه دارد که برای بخشی از آن چاره‌ای جز صبوری،تحمل و درک مشترک از مشکل از طرف مردم و در ادامه چاره جویی و گشایش مشکلات از سوی مدیران و مسئولان در بخشهای مختلف ذی ربط نیست.
این قلم ،انصاف را مانند برف به کناری نمی زند و با هیچ مدیر و مسئولی هم تسویه حساب سیاسی ندارد و بی دلیل و بی منطق زحمات بسیاری از مدیران و کارکنان دستگاه های خدمات رسان در حوزه های شهری و روستایی و برون شهری را نادیده نمی گیرد،بلکه به بسیاری از فعالان زحمتکش و دلسوز در حادثه ی بارش برف سنگین اخیر دست مریزاد می گوید که تلاش کردند ‌و رنج بی خوابی،دوری از خانواده،خستگی
و سرما را برخود هموار کردند تا بتوانند در کاهش دامنه ی مشکلات یاریگر مردم باشند.در این ارتباط تلاش های جناب آقای دکتر زارع استاندار محترم و پرتلاش گیلان و برخی مدیران و کارکنان در حوزه های مختلف در مرکز استان و برخی شهرستان ها غیر قابل انکار و قابل قدردانی است.
۲____عملکرد ضعیف شرکت برق منطقه‌ای گیلان

باید قبول کنیم که برخی دستگاه‌های اجرایی عملکرد فوق العاده ضعیفی داشتند. در این ارتباط عملکردشرکت برق منطقه‌ای گیلان نشان داد این شرکت از عدم آمادگی پیش از بارش برف دچار بوده است،که به نظر می‌رسد شرکت برق منطقه‌ای گیلان نه در زمینه ی تجهیزات یدکی و آمادگی های اولیه در شرایطی قرار نداشت که بتواند خرابی های فنی پست های فشار قوی را به موقع ترمیم و آماده بکار کند. از مدار خارج شدن ۱۶ پست فشار قوی و نبود امکانات و تجهیزات به هنگام و کافی برای برقراری برق در شبکه های فشار قوی و ارسال آن به شرکت توزیع نیروی برق استان ،نشا از ضعف مدیریتی دارد.

۳___عدم توجه به هشدارهای مسئولان شرکت توزیع نیروی برق در ارتباط با ترمیم شبکه فرسوده ی توزیع برق در گیلان
در ضمن وقتی که شبکه‌های توزیع برق از فرسودگی مزمن وچندین ده ساله رنج می برند و به از طرف مقامات ارشد وزارت و مقامات عمرانی استانداری گیلان اقدام مؤثری در جهت تامین اعتبارات تعویض و بهینه‌سازی شبکه های توزیع نیروی برق انجام نمی شود!! مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان چکار باید بکنند؟!صد البته مدیریت شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان می بایست در این شرایط برای بهینه سازی شبکه توزیع نیروی برق استان ،از مقامات وزارتی و استانی مطالبه ی جدی داشته باشد در ضمن مشترکان محترم خانگی،تجاری ،اداری و صنعتی هم وظیفه دارند با پرداخت به موقع هزینه های برق مصرفی خود این شرکت را یاری کنند.

۴___عملکرد ضعیف اداره ی کل راهداری استان گیلان
همچنین به نظر می‌رسد که اداره ی کل راهداری استان گیلان نیز با وجود برخورداری از مدیری باتجربه ،از نظر ضعف مدیریتی و فقر تجهیزات و امکانات برای مقابله با با این حجم از برف در بحران اخیر و آماده سازی راهها از پایین ترین سطح آمادگی برخودار بود به طوری براحتی تسلیم برف شد و با توجه به هشدارهای به موقع هواشناسی ،به نظر می‌رسد موضوع بارش برف را حدی نگرفتند و با پایین ترین سطح آمادگی در محورها مستقر بودند که عملاً در موقع لزوم خوب عمل نکردند.
۵___عملکرد ضعیف و فقدان هماهنگی اداره ی کل بحران و ستاد بحران و معاونت امور عمرانی استانداری گیلان
یکی از مهمترین اصل در زمان بروز مشکلات و بحران ها ،وجود هماهنگی بین دستگاههای مختلف اجرایی و خدمات رسان می باشد که از نان شب هم برای مدیریت بحران و مشکل واجب تر است که با کمال تأسف در بارش برف سنگین اخیر توسط اداره ی کل بحران و معاونت محترم عمرانی استانداری گیلان به آن کمتر توجه شد. میتوان ادعا کرد همان مقدار هماهنگی برای مهار دامنه ی مشکلات در ساعات اولیه ی بحران با هم با تلاش های استاندار محترم و پرتلاش گیلان با درخواست از مرکز کشور و دولت و وزیران مرتبط ایجاد که اگر نمی شد دامنه ی معضلات خیلی بیشتر می شد.
عدم هماهنگی بین برخی دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با بحران یک موضوع است و ضعف مدیریتی برخی دستگاه‌ها ی اجرایی و خدمات رسان موضوع دیگری می باشد که به عنوان دو مشکل در تشدید بحران نقش آفرین بودند.چون وقتی که راههای دسترسی آماده نباشد،اقدام برای خدمات رسانی با کندی و شاید هم توقف همراه می‌شود.اگر این موضوع یعنی هماهنگی مدیریتی بخوبی از طرف اداره ی کل بحران و ستاد بحران و معاونت عمرانی استاندار ی گیلان مدیریت می شد ،فرایند خدمات رسانی به مردم آسانتر و بهتر صورت می گرفت.
به نظر می‌رسد، اداره کل بحران و ستاد بحران و معاونت عمرانی استانداری گیلان با کمال تأسف در ارتباط با هماهنگی و هم افزایی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان کمترین نقش آفرینی را داشتند که در اعلام دلایل نارضایتی برخی شهروندان و روستاوندان گیلانی مشخص است.
۶___سؤاستفاده ی برخی مخالفان دولت روحانی و سؤاستفاده های انتخاباتی از بارش برف سنگین اخیر

به نظر می‌رسد ،برخی مخالفان امتحان بد پس داده در دوره های قبل بارش برف سنگین اخیر را بهترین بهانه برای انتقام گیری از حریف سیاسی دیدند و در کمال بی انصافی خواستند از برف سنگین اخیر برای جناح خودشان ماهی بگیرند و غافل از این هستند که در برف نمی توانند ماهی بگیرند.
قطعاً بر بسیاری از کارکرد های برخی مدیران نا رفیق و تا همراه و حتی برخی مدعیان همراه دولت آقای روحانی انتقاد و اعتراض جدی وارد است ،ولی آقایان مخالف دولت روحانی طوری ناراضی تراشی می کنند که می تواند بنیان افکن باشد. مخالفان دولت روحانی حتی برف را سیاسی کرده‌اند و نمی دانند که با این شیوه در واقع « بر شاخ نشسته اند و از بن می برند»
علی ایحال در ارتباط با وجود برخی ضعف ها وعدم هماهنگی های مدیریتی در بدنه دولت تدبیر و امید در استان گیلان، این قلم از جناب آقای دکتر زارع استاندار محترم و پرتلاش گیلان می خواهد تا گیلان را از دست برخی مدیران ضعیف،چند زیست ،رانتی و ناهماهنگ با دولت تدبیر و امید خلاص نمایید.
ایام تلاش و موفقیت مستدام

علی کریمی پاشاکی، روزنامه‌نگار