نقش انکارناپذیر وسعت فیزیکی و عملکرد اقتصادی_تجاری منطقه ی آزاد انزلی بر فرآیند توسعه ی ملی و منطقه‌ای / منطقه ی آزاد انزلی و تکوین پروسه ی تاثیرات کمی و کیفی تر بر توسعه ی همه جانبه ی ملی/ارتقا درصد صنعتی منطقه آزاد انزلی یکی از دستاوردهای افزایش محدودهٔ جغرافیایی آن است

نگاهی اجمالی بر عملکرد منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی انزلی و ضرورت ایجاد این منطقه از آغاز تا به امروز و میزان تأثیرگذاری آن بر روند توسعه ی ملی ،منطقه ای و روابط اقتصادی بین‌المللی و بحث تولید ثروت،ایجاد اشتغال و رونق صادرات و تجارت ،بحث گردشگری و… مباحثی است که تاکنون در وجوه مختلف توانسته […]

نگاهی اجمالی بر عملکرد منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی انزلی و ضرورت ایجاد این منطقه از آغاز تا به امروز و میزان تأثیرگذاری آن بر روند توسعه ی ملی ،منطقه ای و روابط اقتصادی بین‌المللی و بحث تولید ثروت،ایجاد اشتغال و رونق صادرات و تجارت ،بحث گردشگری و… مباحثی است که تاکنون در وجوه مختلف توانسته است به اقتصاد ملی و محلی و همچنین اقتصاد بین المللی تأثیرات چشمگیری داشته باشد.در این ارتباط صاحب نظران و فعالان اقتصادی متفق القولند.

هدف گذاری های اولیه موفق

منطقه ی آزاد تجاری_صنعتی انزلی در ارتباط با هدف گذاری های طراحی شده و همچنین بسیاری از مشکلات که در ابتدا تآسیس خود داشت، بر طرف کرد و در روند توسعه ی ملی،محلی و منطقه ای و همچنین روند رو به رشد ارتباطات اقتصادی بین المللی و منطقه ای توفیقات کمی و کیفی چشمگیری داشته است. هم اکنون نیز ،این منطقه ی آزاد تجاری و صنعتی با توجه به تک بودن (فعلآ) در این جغرافیای وسیع ملی و منطقه‌ای و در حوزه ی کشورهای Gis در تأثیرگذاری بر بازار مستقیم حدود پانصد میلیونی آسیای مرکزی و روسیه و حتی برخی بازارهای شرق دور و نزدیک و حتی شمال و شرق اروپا ،توانسته است حضور جدی و پر در رنگی داشته باشد.

صاحب نظران معتقدند منطقه ی آزاد انزلی در این بخش بطور نسبی به اهداف خود رسیده است،به طوری که روابط اقتصادی و تجاری بین المللی از این حوزه روز به روز با توجه به راه‌اندازی اسکله استراتژیک کاسپین در حالی رشد می باشد.

 

رشد روند سرمایه‌گذاری خارجی،ایجاد اشتغال،تولید ثروت و حمایت از سرمایه گذاران

 

در مقوله ی جلب و جذب سرمایه‌گذاری ها،چشم اندار از گذشته تا به امروز،چشم اندازی روشن ،واقع ببنانه و بر اساس اعلام نظرهای مختلف توسط صاحب نظران و مدیران ارشد ‌در کشور، استان و منطقه ی آزاد انزلی می باشد.

در تولید اشتغال و ثروت نیز تاکنون برنامه ها و سیاست های ‌تنظیمی ،ابلاغی و اجرایی ‌منجر به ایجاد زمینه های اشتغال مستفیم و غیر مستقیم هزاران نفر شده است.در این ارتباط این منطقه ی مهم اقتصادی توانسته است به فرآیند توسعه ی ملی،استانی و محلی کمک شایانی نماید.

در ضمن بر اساس تعریف فرآیندها در ایجاد چنین مناطقی،بسترهای قانونی و انگیزشی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانمند و حمایت‌های قانونی از آن در فعالیت های مختلف و متنوع اقتصادی و تجاری صورت گرفته است.

همچنین به علت وجودحریان آزاد اطلاعات بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری،اقشار مختلف مردم بر اساس حضور و فعالیت های خود و سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف،مورد حمایت همه‌جانبه ی مسئولان و مدیران منطقه ی آزاد انزلی بوده اند به طوری که انصافاً تاثیرات فعالیت های منطقه ی آزاد انزلی بر اقتصاد و توسعه ی ملی ،محلی و منطقه ای تاکنون با وجود شرایط دشوار و فشار های وارده بر اقتصاد ایران توسط بدخواهان ملت سرافراز ایران،خوب و رو به رشد بوده است.

 

حوزه ی موفق گردشگری

 

منطقه ی آزاد انزلی در حوزه ی گردشگری هم یکی از موفقترین حوزه های ایجاد اشتغال و تولید ثروت در استان و کشور می باشد و در طی سنوات گذشته با پذیرایی از گردشگران فراوان،در این بخش ‌موفق عمل ‌کرده است. در حال حاضر با بسط و گسترش محدوده ی منطقه ی آزاد انزلی ،می توان در آینده میزان تأثیرگذاری آن بر اقتصاد و توسعه ی ملی و محلی را چندین برابر مشاهده کرد.

 

اقدامات فاخر فرهنگی و ماندگار

 

منطقه  آزاد انزلی علاوه بر توفیقات تاثیرگذار بر توسعه ی اقتصادی ملی،محلی ومنطقه ای در زمینه ی کارهای فاخر و ‌تاثیرگذار فرهنگی و هنری نیز توانسته است به بازوی توانمند برای اهالی فرهنگ و هنر استان ،منطقه و حتی کشور تبدیل شود و این اقدامات با وسعت محدوده ی منطقه آزاد انزلی می تواند میزان اثر گذاری فرهنگی این منطقه را نیز گسترش دهد و برخورداران از امکانات فرهنگی هم فزونی گیرد.

ایجاد فضاهای فرهنگی،برگزاری نمایشگاه ها،جشنواره ها،تجلیل از پدید آورندگان آثار فاخر فرهنگی و هنری،پاسداشت بزرگان دیروز و امروز فرهنگ و هنر ایران زمین و…از جمله اقدامات ماندگاری است که توسط منطقه ی آزاد انزلی تاکنون اجرایی شده است که با توجه به افزایش محدوده های تحت مدیریت منطقه ی آزاد انزلی،ثمرات در این حوزه ‌نیز روز افزون تر خواهد شد.

 

ضرورت افزایش فضاهای صنعتی در منطقه ی آزاد انزلی

 

همچنین صاحب نظران و فعالین اقتصادی و مدیریتی بر این باورند که وجود فضاهای مناسب و لازم صنعتی و تجاری باید توجیه کننده ی فعالیت ها و فلسفه ی وجودی آن منطقه یا حوزه باشد.

منطقه ی آزاد انزلی ‌تا قبل از مصوبه ی اخیر مجلس ‌در ارتباط با گسترش حوزه ی کاری و جغرافیایی در حوزه ی شهرستان انزلی حدود ۷ صدم درصد فضاهای صنعتی رادارا بود ‌که وجود این ‌میران ‌فضای ‌صنعنی ‌ در حد نام منطقه ای که نام تجاری و صنعتی ‌ذا یدک می کشد ‌, شایسته نبود.

با الحاق ‌جدید ،وسعتت فضاهای صنعتی منطقه ی آزاد انزلی به ۸ صدم درصد فضای صنعتی ارتقاء یافته است.قطعا با افزایش این فضای صنعتی روند تأثیرگذاری منطقه ی آزاد انزلی در تمام ابعاد برای توسعه ی همه جانبه استان و کشور و منطقه کیفی تر و خیلی بهتر خواهد شد.

 

نام زیبای انزلی هویت و بخش لاینفک از منطقه ی آزاد انزلی و مصوبه ی اخیر مجلس هم برای تقویت اثرگذاری آن است

 

نام تاریخی و زیبای انزلی با توجه به ریشه ی دیرینه ی آن با تمام ساختارهای این منطقه ی مهم آزاد تجاری و صنعتی عجین شده است و به هیچ عنوان از آن جداشدنی و حتی کمرنگ شدنی نیست. اساسأ فلسفه ی وجودی یکی از شاهرگ های اساسی اقتصاد ایران از بدو تأسیس و در شرایط حساس کنونی،دسترسی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهای اروپایی،شرق دور،چین و کشور های آسیای میانه و قفقاز و آذربایجان و روسیه می باشد. در این ارتباط و با توجه به دامنه ی وسیع کارکردهای منطقه ی آزاد انزلی،لایحع و مصوبه ی اخیر مجلس شورای اسلامی معطوف به گسترش نواحی نفوذ مستقیم و غیر مستقیم منطقه ی آزاد انزلی می باشد.

این مصوبه نشان می دهد که در. درجه ی اول،تاثیرگذاری کیفی و کمی فعل و انفعالات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در سالهای گذشته آنقدر مثبت و تاثیرگذار بوده است که قابلیت توسعه ی همه جانبه را دارد و در درجه ی دوم،نشان از گسترش نواحی تحت نفوذ منطقه ی آزاد انزلی از بخش توزیع عادلانه ی ثروت و موفقیت و موقعیت های ایجاد اشتغال و توسعه ی کسب و کارهای مختلف از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های موجود منطقه ی آزاد انزلی دارد

 

منطقه ی آزاد انزلی،مجرای تنفسی مهم اقتصاد کشور در برابر تحریم ها

 

همچنین منطقه ی آزاد تجاری و صنعتی انزلی از زمان ایجاد تا به امروز یعنی از روزی که با نام و اختیارات منطقه ی ویژه ی اقتصادی شروع بکار کرد تا کنون به عنوان یکی از مناطق آزاد تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید،با توجه به مشکلات عدیده ای که توسط دولت آمریکا و برخی متحدان آن برای ایران در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از آن ایجاد کرده اند،تاکنون توانسته است در شکوفایی اقتصاد در ابعاد ملی،محلی و منطقه ای و بین‌المللی نقش کم نظیری ایفا نماید.باید تاکید کرد که نقش برجسته وجود منطقه ی آزاد انزلی در دوران تحریم های اخیر و لجام گسیخته دولت آمریکا علیه ایران چنان تاثیر گذار و مهم است که این منطقه ی آزاد به شریان تنفسی اساسی برای اقتصاد ملی تبدیل شده است.

 

روند رو به رشد تاثیر اقدامات اقتصادی و بازرگانی در منطقه ی آزاد انزلی با ایجاد زیر ساخت های مهمی چون بندر کاسپین و در ادامه با اتصال این بندر در آینده ای نزدیک به راه آهن ملی و بین المللی می تواند دامنه ی تاثیرات مثبت وجود این منطقه را بر اقتصاد ایران و اوراسیا و بین المللی را به خوبی نمایان سازد.

منطقه ی آزاد انزلی در روند رو به رشد خود دارای نماد ها و علائمی است که عمق نفوذ و تأثیر گذاری آن را بر اقتصاد ملی نشان می دهد که عبارتند از:

_علاقه مندی سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در فعالیت های صنعتی و…_رشد قابل توجه در جذب سرمایه‌گذاری های خارجی _تاثیرگذاری مجتمع بندری کاسپین و رونق اقتصادی بین ایران،قزاقستان و چین و کشورهای آسیایی مرکزی و بخشی از اروپا و روسیه _روند روبه افزایش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی بین ایران،روسیه ،قزاقستان و چین _ پدیدار شدن زمینه های جدید همکاری استراتژیک بین ایران و روسیه با نقش آفرینی منطقه ی آزاد انزلی _ تاثیر آن بی بدیل منطقه ی آزاد انزلی در هاب تجاری_تولید_مالی و لجستیک در ارتباط با مجموعه ی اوراسیا _ گردشگر پذیری خاص منطقه ی آزاد انزلی و توجه گردشگران به این منطقه و بسیاری دیگر از اقدامات و عملکرد تاثیرگذار منطقه ی آزاد انزلی در شرایط عادی و غیرعادی بر اقتصاد ملی،محلی ومنطقه ای داشته و همیشه کمک حال مدیران دولتی در بخش اجرایی بوده است.

عملکرد خوب منطقه ی آزاد انزلی بهترین نشانه برای افکار عمومی است تا با آن ،میزان اهمیت وجود این منطقه بویژه در شرایط تحریم های ظالمانه ی دشمنان علیه ایران را بخوبی نمایان کرده است و به نظر می‌رسد که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز با مصوبه ی جدید در واقع خواسته اند تأثیرگذاری و اهمیت ویژه منطقه ی آزاد انزلی را یاد آور شوند و همچنین نقش کم نظیر این منطقه ی مهم را در بسط عدالت اجتماعی مورد تاکید قرار دهند.

به قلم علی کریمی پاشاکی روزنامه نگار