ثبت نام نکنید، ردصلاحیت می شوید؛

آب پاکی شورای نگهبان بر روی این کاندیداهای همیشگی گیلان!؟

احمد قنبریان سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان روز گذشته در یک نشست خبری درباره نحوه نظارت در انتخابات پیش روی مجلس شرکت کرد. نکته جالب این نشست خبری گزینشی این بود که این بار آقای قنبریان برخلاف سال گذشته هیچ اشاره ای به موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات نداشت. وی سال […]

احمد قنبریان سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان روز گذشته در یک نشست خبری درباره نحوه نظارت در انتخابات پیش روی مجلس شرکت کرد. نکته جالب این نشست خبری گزینشی این بود که این بار آقای قنبریان برخلاف سال گذشته هیچ اشاره ای به موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات نداشت. وی سال گذشته از ردصلاحیت قطعی نمایندگانی خبر داده بود که در انتصابات دخالت می‌کردند. ولی این بار ظاهرا هیچ حرفی در این رابطه گفته نشد.

 

اما مهم‌ترین نکته نشست خبری قنبریان این بود که گفت « افرادی که در چند دوره رد صلاحیت شدند گمان نکنند این دوره می توانند تایید بگیرند» در واقع او آب پاکی را روی دست کاندیداهای ریخت که چند دوره ردصلاحیت می‌شوند. جز این که مساله قضائی داشته باشند که کاندیدا توانسته آن را برطرف کند. بر این اساس هیات نظارت انتخابات بر گیلان به کاندیداها اعلام کرده که ردصلاحیت می‌شوند، مگر آن که خلافش را ثابت کنند! (برخلاف قانون دادگاه ‌ها که اصل بر برائت است)

در بین کاندیداهای ردصلاحیت شده همیشگی گیلان نام‌های متعددی به چشم می‌خورد. به طور مثال رسول جماعتی نماینده دوره ششم فومن  وشفت که از دوره هفتم تایازدهم در انتخابات شرکت کرده و همیشه ردصلاحیت شده است. وی که سابقه اصلاح طلبی داشت در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری خود را حامی سید ابراهیم رئیسی معرفی کرد.

بر اساس تفکر شورای نگهبان، هادی حق شناس نماینده اسبق انزلی نیز ردصلاحیت می‌شود. حتی با وجود این که بعد از ردصلاحیت متعدد به عنوان استاندار گلستان منصوب شد و حاشیه سیاسی نیز نداشت.

همچنین حسن تامینی نماینده اسبق رشت که در دو دوره پیشین ردصلاحیت شد و بعد به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج انتخاب شد و به خاطر حضور در انتخابات انصراف داده است، حال به نظر می‌رسد چندان امیدی نباید داشته باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی سابقه یک دوره ردصلاحیت را در کارنامه دارد. از نظر ناظران به دلیل مواضع سیاسی بعید است جعفرزاده این بار نیز بتواند صلاحیت خود را به دست آورد. او انتقاداتی از شورای نگهبان هم در توئیتهای خود داشته است.

بهمن محمدیاری، شاهپور مرحبا، ابوذر ندیمی، رمضانعلی صادق زاده، حجت الاسلام افتخاری  از جمله نمایندگان دیگری بودند که در دوره های گذشته  ردصلاحیت شدند. در این میان ندیمی و رمضان زاده امید داشتند که این بار با سعه صدر بیشتری نسبت به آن‌ها برخورد شود.

ردصلاحیت حجت الاسلام احمد پروایی عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله عجایب انتخابات دوره پیشین مجلس بود. باید دید پروایی امسال در هر دو انتخابات حضور پیدا می‌کند و یا خیر! اگر بازهم در انتخابات خبرگان تایید شود و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نه! آن وقت قضیه جالب‌تر نیز می‌شود. البته گفتنی است پرونده تایید صلاحیت انتخابات مجلس  با قوانین جدید در این دوره کمی متفاوت از دوره ‌های پیشین است و ممکن است هیات نظارت با محدودیت‌های مواجه شود که در گذشته نداشته است.