چالش های جدی دولت سیزدهم و حاکمیت در سال ۱۴۰۲

آیا برنامه ی ۷ هزار صفحه ای ادعایی آقای رئیسی گره گشا خواهد بود!؟

          حاکمیت ودولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ با چالش های بیشماری براساس واقعیات موجود مانند سال ۱۴۰۱ روبرو خواهد بود.به نظر می رسد حاکمیت در چند راهی های متعدد تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار دارد و در اولویت دادن به حل و فصل و یا مقابله با این ابر چالشها […]

 

 

 

 

 

حاکمیت ودولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ با چالش های بیشماری براساس واقعیات موجود مانند سال ۱۴۰۱ روبرو خواهد بود.به نظر می رسد حاکمیت در چند راهی های متعدد تصمیم گیری و تصمیم سازی قرار دارد و در اولویت دادن به حل و فصل و یا مقابله با این ابر چالشها و چالشها ، در تردید کامل است و دولت سیزدهم به عنوان مهمترین عضو حاکمیت در حال دل دل کردن می باشد که این حالت تردید آلود را تا ابد نمی تواند ادامه دهد و می بایست با قبول مسئولیت و قبول هزینه‌ها و تبعات آنها ،نسبت به حل و فصل و یا مقابله با آنها ،هرچه زودتر عمل نماید و با ادامه ی سیاست تردید و دودلی در مدیریت اجرایی کشور ،بیش از این زمان را از دست ندهد.

دو راهی حجاب حداکثری و افزایش قیمت بنزین

از دهها معضل و مشکل موجود که در مناسبات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی کشور و چالش‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی و عدم ارتباط مؤثر با دنیا تا وضعیت نابسامان معیشت مردم و تورم و گرانی های افسارگسیخته که هر کدام در به زانو در آوردن یک نظام می تواند کافی باشد ،فعلا دو راهی در اولویت دولت سیزدهم در سال جدید با توجه به یکدست شدن حاکمیت ،نمی شود کاستی ها را به اصلاح طلبان و یا اعتدالیون نسبت داد ،بلکه باید کل مسئولیت آنچه را انجام می دهند ،بپذیرند زیرا دولت سیزدهم محصول ادغام نهادهای انقلابی و مدعی حل مشکلات در دستگاههای اجرایی کشور می باشد و همین واقعیت ،کار را برای کسانی که در دولت های آقایان خاتمی و روحانی به کار سلبی عادت کرده بودند ،دشوار ساخته است. اما مهمترین دو راهی پیش روی دولت سیزدهم و حاکمیت یکدست:

ا_حجاب

۲_افزایش قیمت بنزین

۱_حجاب

مهمترین و نخستین دو راهی پیش روی دولت آقای رئیسی و طرفداران حاکمیت یکدست ، موضوع حجاب و پوشش زنان است. واقعیت این است که بخشی از دختران نسل جدید و بانوان نسل های گذشته با همراهی بخشی از مردان زیر بار پوشش رسمی اعلام شده از سوی حاکمیت نمی روند و حاضر به بازگشت به عصر « پیشا مهسا» نیستند و صد البته الزاماً عناد سیاسی و ایدئولوژیک هم ندارند ،بلکه از موضوع طرز تلقی دیگری دارند و پوشش را حریم خصوصی خود می دانند که کسی نباید در آن مداخله و یا متوسل به خشم و زور شود تا طرز تلقی خود را به آنان تحمیل نماید.
در این رابطه آنقدر از زور و تهدید تاکنون به اشکال مختلف توسط حاکمیت و طرفداران حجاب حداکثری استفاده شده است که از موضوع حجاب به جای باور مذهبی به چشم یک تخلف نگریسته شده و میشود.
آیا سیاست های تهدید کننده در ارتباط با استفاده از ماهواره و پیام رسان های فیلتر شده و گوش دادن به موسیقی های غیر قابل قبول حاکمیت و… تاکنون مؤثر بوده است ؟!
قطعاً این موضوع هم به مرور زمان می رود کنار همان ممنوع هایی که نظام اعلام کرده بود.!! و عادی شدند.
برای دختر و پسری که در خانواده ی صدرصد مذهبی و انقلابی به زعم حاکمیت بزرگ نشده و یا از مادر و پدر شنیده ،شنیده های متنوع را،این نسل دیگر نمی خواهد مانند نسل های گذشته تحمل کند و تحمیل برخی سیاست ها بپذیرد.
هم اکنون برخی از محصلان و دانشجویان مخاطب های صدا و سیما و برخی نهادهای فرهنگی دولتی نیستند و سر در اینترنت دارند و فهم چرایی و مداخله و ام و نهی فلان مأمور با لباس رسمی و یا فلان مأمور لباس شخصی و بدون لباس رسمی برایشان دشوار است و تهدید و ترساندن در حالی که در شش ماهه ی دوم سال گذشته هزینه‌های بسیاری از طرح های آنچنانی برای مهار اعتراضات پرداخته شده است ،عملا راهکار مناسبی نیست و قطعاً پس از مدتی کارآیی خود را از دست خواهد داد.
در ضمن به نظر می رسد ،دولت به پایگاه اجتماعی خودش هم نظر دارد و می خواهد جامعه را به دو بخش تقسیم کند ،
اول_ بخش متدینین
دوم_ بخش غیر متدینین
حال دولت سیزدهم که خود را نماینده ی متدینین می داند در این هماورد می خواهد جماعت متدین را راضی نگه دارد،اما چگونه ؟
وقتی که دولت هم از متدینین و هم غیر متدینین مالیات می گیرد ،مگر می تواند به یک بخش خدمات بدهد و به بخش دیگر جامعه خدمات ندهد ؟!
علی ایحال ،دولت سیزدهم و حاکمیت در مواجهه با این نسل جدید که رفتار هایشان را نشان داده اند ،دو راه بیشتر ندارد:

_ یا وضع بوجود آمده را تحمل کند…
_ یا به تکرار رفتارهای قبل روی آورد که در سال گذشته تجربه شده است.

حال اگر به رفتارهای سال گذشته روی آورد آیا وقتی ماجرای یک مهسا امینی کشور را ۶ ماه درگیر التهاب کرد و همه ی عرصه ها از جمله دیپلماسی ،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد ،مهسای بعدی احتمالی دیگر چه خواهد کرد ؟!

علی کریمی پاشاکی, [۰۶٫۰۴٫۲۳ ۱۳:۳۳]
مشکل دیگر آقای رئیسی این است که حامیان او به کمتر از از حجاب حداکثری راضی نیستند ،در حالی که اگر موفق شود دختران و زنان روسری برداشته به روسری رضایت دهند باز آن حجاب حداکثری صدا و سیمایی را نمی توانند بر غیر متدینین تحمیل کنند.حال که حکومت با آشتی با عربستان سعودی که از سال۱۳۹۵ تا چندی پیش به خاطر اعدام شیخ نمر ،آنان را نوکر استعمار و گاو شیرده آمریکا می نامیدند و فحش می دادند و حتی سفارت و کنسولگری آنان را در تهران و مشهد آتش زدند،چگونه می توانند به ملت خود سخت بگیرند!؟
به نظر می رسد با این سیاست ها با استانداردهای دوگانه در بحث مصالحه با آل سعود و برخورد حداکثری با حجاب بانوان ،نظام و دولت سیزدهم و حامیان حجاب حداکثری بازنده ی اصلی خواهند بود،چون به نظر می رسد اگر سخت گیری کنند ، جامعه عصبانی تر خواهد شد و اجرای طرح های حذفی من در آوردی هم چاره ی کار نیست ، مگر دولت و نظام می تواند از شهروند خود مالیات بگیرد و خدمات ندهد ؟!
از آن طرف اگر دولت سیزدهم آسان هم بگیرد ،صدای حامیان دو آتشه اش در خواهد آمد ،چون آنان عادت جدید پیدا کرده‌اند و تورم ،گرانی،بی عدالتی،فقر و تبعیض را با مرگ بر آمریکا وحجاب اجباری و تحریم ها توجیه می کنند و تمام مشکلات کشور را قابل تحمل می دانند و خیلی برایشان گران تمام خواهد شد که هم با آل سعود با پرداخت تمام غرامت ها از پول های بلوکه شده ایران در چین آشتی کنند و هم دختران و زنان حجاب اجباری را به چالش بکشند!!!.

۲_ افزایش قیمت بنزین

به نظر می رسد ،با افزایش قیمت دلار و ازدیاد مصرف حامل های انرژی ، دولت سیزدهم چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد ،هر چند این افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی بر میزان مصرف آن نخواهد داشت.
این در حالی در حال پرده برداری است که یکی از انتقادات آقای ابراهیم رئیسی و انقلابیون حامی دولت سیزدهم به دولت آقای روحانی،نحوه ی اجرای افزایش قیمت بنزین بود که تبعات سنگین اجتماعی در پی داشت،حال ابراهیم رئیسی چگونه می خواهد یا می تواند متفاوت عمل کند؟!
در هر صورت ادامه ی روند کنونی قیمت بنزین دیگر برای دولت سیزدهم ممکن نیست. با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین که
«کالایی معیار» دیگر کالا ها محسوب و ارزیابی می شود و قطعاً افزایش قیمت کالاها و خدمات دیگر را سبب خواهد شد و باعث افزایش تورم خواهد گردید آن هم در سالی که دولت می بایست تورم را مهار کند!؟ چگونه می تواند دست به اقدام تورم زا برند ؟!
باید دید که آقای رئیسی در آن ‌برنامه ی ۷ هزار صفحه ای!! ایام انتخابات ریاست جمهوری ،این موضوع را پیش بینی کرده بود یا نه یا
می خواهد چنان که وعده داده بود اقتصاد دان ها را به خط کند و راهکار بجوید!؟
به هر روی باید تصمیم بگیرد چون بیش از این نمی تواند در دو راهی بایستد، بویژه این دو راهی های او محدود به این دو فقره یعنی حجاب و افزایش قیمت بنزین نیستند!!!!.