از دستور عجولانه استانداری گیلان تا بی تفاوتی اداره کل محیط زیست؟!

استانداری گیلان تنها با یک دستور عجولانه سبب شده تا کوهی از زباله در ورودی هر روستا جمع شده و بعد از چند روز که تحمل بوی نامطبوع برای مردم غیرممکن می‌شود، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با آتش زدن زباله‌ها برای حذف فیزیکی آلودگی، یک فاجعه بزرگ تر را رقم می زنند

آتش زدن یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش‌های دفع زباله است که به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی جبران ناپذیرش، هرگز راه حل مناسبی برای معدوم سازی زباله محسوب نمی گردد.

پیام‌های ارسالی از سوی شهروندان و فعالان محیط زیست استان حاکی از آن است که عدم جمع‌آوری زباله‌ها در برخی روستا‌ها و جاده ها و در پی آن، بوی نامطبوع، افزایش حشرات و… سبب شده است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به آتش زدن زباله‌ها روی آورده و برای حذف فیزیکی آلودگی، یک فاجعه بزرگ تر را رقم بزنند.

به نظر می‌رسد بسته شدن سراوان به دستور استاندار گیلان و عدم تعیین مکان جایگزین، در به وجود آمدن این بحران در گیلان تاثیر گذار بوده است.

استانداری گیلان چندی پیش دستور جمع‌آوری سطل زباله‌ها از روستاها را صادر کرد و پیشنهاد داد تا دفن زباله‌های «تر» توسط مردم و جابه‌جایی زباله «خشک» در دو روز هفته توسط ماموران شهرداری انجام شود اما به این نکته مهم که آموزش دفن زباله و تفکیک آن، قسمت جدانشدنی از اجرایی کردن این طرح است توجهی نداشته و تنها با یک دستور عجولانه سبب شده تا کوهی از زباله در ورودی هر روستا جمع شده و بعد از چند روز که تحمل بوی نامطبوع برای مردم غیرممکن می‌شود، با آتش سوزانده شود.

این اتفاق که هر روز بیشتر می‌شود و از عدم نظارت سازمان حفاظت محیط زیست گیلان بر فرایند حمل زباله در استان نشات می‌گیرد، آسیب‌های جبران ناپذیری چون نابودی خاک حاصلخیز گیلان و آلودگی هوا بر جای می‌گذارد و تاسف بار آن است که برخلاف تصور عموم، گیلان دارای هوای مطبوعی نبوده و آلرژی‌هایی که امروزه در هر خانواده حداقل یک نفر به آن مبتلا است، بخشی به همین هوای آلوده مربوط است.

در پایان باید یادآور شد که طبق قانون، آتش زدن پسماند و ضایعاتی که موجب آلودگی هوا می‌شوند جرم تلقی می‌شود و باید دید تا چه زمانی در گیلان مجرمان در زیر سایه بی تفاوتی اداره کل محیط زیست استان به این امر فعالیت می‌کنند؟