علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری:

انتقاد از برخورد سلیقه‏‌ای با عفو رهبری

    متاسفانه بعضی از قضات توپ را تماما به زمین ضابط می‌اندازند. این برخوردهای سلیقه‌ای مختص ضابطین نیست بلکه از سوی سطوح میانی قوه‌قضائیه نیز اعمال می‌شود. به نظر ما میلاد علوی، حسن اسدی‌زیدآبادی، مهدی بیک، محمدعلی کامفیروزی، مصطفی نیلی، روح‌اله نخعی و بسیاری دیگر مشمول عفو می‌شدند. ممکن است بگویند مصطفی نیلی بیش […]

 

 

متاسفانه بعضی از قضات توپ را تماما به زمین ضابط می‌اندازند. این برخوردهای سلیقه‌ای مختص ضابطین نیست بلکه از سوی سطوح میانی قوه‌قضائیه نیز اعمال می‌شود. به نظر ما میلاد علوی، حسن اسدی‌زیدآبادی، مهدی بیک، محمدعلی کامفیروزی، مصطفی نیلی، روح‌اله نخعی و بسیاری دیگر مشمول عفو می‌شدند. ممکن است بگویند مصطفی نیلی بیش از دو سابقه داشته، اما باید توجه کرد که بیش از دو سابقه موثر مدنظر مشمولان عفو بوده و سابقه‌ای که اثر آن از بین رفته باشد، سابقه موثر محسوب نمی‌شود. افرادی که نام بردم صرفا به وظیفه خود عمل می‌کردند. اگر خبرنگار نتواند کلمه‌ای بنویسد که باید مطبوعات را تعطیل کرد.

◽️متاسفانه این رویه غلط شکل گرفته و شک نکنید افراد دیگری هم هستند که مشمول عفو می‌شدند که با آنها هم سلیقه‌ای برخورد شده است. این یک بدعت و رویه غلط قانونی است که قرار بود برای این خودسری‌ها و کسانی که بنا به سلیقه از عفو محروم کردند، اقدامی صورت گیرد. در بین تمام اخبار بد سیاسی، اجتماعی و… این عفو یک اقدام بسیار خوبی بود که امیدوار بودیم با عقلانیت ادامه پیدا کند و جامعه را به سمت آشتی ببرد، اما گویا انتظار زیادی داشتیم.

◽️وقتی ضابطی درخواست غیرقانونی دارد، این دستگاه قضاست که می‌تواند به قضات دستور دهد درخواست‌ها را اعمال نکنند. کجای ضوابط عفو گسترده اعلام شده که باید نظر ضابط اخذ شود؟ کجای این ضوابط اعلام شده که مشمولان باید تعهدی را امضا کنند؟ متاسفانه برخی افراد تعهدنامه‌ها را امضا هم کرده‌اند، اما آقایان بنا به سلیقه‌شان عفو آنها را اعمال نکرده‌اند.
/هم‌میهن/