برخی برای اعمال نفوذ و رسیدن به هدف شان از هر وسیله ای استفاده می کنند ، حتی جوسازی تهمت و تشویش اذهان عمومی/اقدامات نظام سلامت گیلان در دوره ی مدیریت دکتر آشوبی ، با وجود کمبود منابع و مشکلات ساختاری و غیر ساختاری قابل دفاع می باشد
علی کریمی پاشاکی ــ روزنامه نگار__قبل از انعقاد کلام اعلام میدارم که صاحب نظران و کارشناسان معتقدند ، مشکلات و موانع موجود در ارتباط با نظام سلامت ساختاری و کشوری می باشد که هم دولت ها و مجالس دورههای گذشته تا به امروز در ایجاد این مشکلات و کمبودها نقش داشته و دارند و بایستی همگی پاسخگو باشند ، نه صرفاً رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی در استانهای کشور.
وقتی که در نظام سلامت از روز اول در قبل و بعد از انقلاب سال ۵۷ ، مقوله ی درمان بر مقوله بهداشت پیشی گرفت و نظام سلامت بجای بهداشت و پیشگیری محور به درمان محور تبدیل شد ، ورود به بیراهه را آغاز کرد و تاکنون نیز به همان روند ناقص و کژراهه البته با شتاب بیشتری رهسپار است که دولت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مجلس شورای اسلامی و سایر ذیربطان این موضوع بایستی برای حل اساسی مشکلات پیچیده ی نظام سلامت چاره جویی و گره گشایی کنند ، نه صرفاً رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی استانهای مختلف کشور!؟.
اینکه برخی نمایندگان مجلس که خود ریل گذار حرکت کشور و وزارت خانه ها هستند ، بیایند رئیس یک دانشگاه علوم پزشکی در فلان استان کشور را مقصر معضلات نظام سلامت بدانند ، در واقع پاک کردن صورت مسئله است که به حل مسئله نه تنها کمک نخواهد کرد ، بلکه مشکلات را پیچیده تر و بدتر خواهد کرد.
این موضوع مدتی است توسط برخی نمایندگان مجلس و برخی دیگر در استان گیلان در حال تکرار است و مشخص است که این افراد بدنبال حل و فصل اساسی مشکلات نظام سلامت نیستند و به نظر می رسد فقط می خواهند به خواست های شخصی خودشان برسند و تلاش می کنند با مقصر جلوه دادن یک نفر و تغییرات مدیریتی فقط صورت مسئله را پاک کنند و در واقع گرفتار همان دور باطل شوند و بر حجم و میزان گرفتار ها و مشکلات بیش از پیش بیفزایند و دست آخر با سیاسی کاری کسی را جایگزین گردانند تا به خواسته ها و منافع خصوصی خود برسند! و برای انجام این کار از هر وسیله ای استفاده می کنند ، حتی دخل و تصرف در مصاحبه با پزشکان و سایر افراد برای اینکه اوضاع را آنچه که خود می خواهند جلوه دهند و نظر وزیر بهداشت را با خود همراه نمایند!.
در ضمن نظام سلامت گیلان در دوره ی دکتر آشوبی با وجود تمام کمبود منابع و مشکلات سنواتی ساختاری و غیر ساختاری قابل دفاع می باشد.
و اما بعد….
ازآنجا که تعارض منافع بهویژه در بهداشت و درمان خط قرمز قانون اساسی و دولت بهحساب میآید، سؤالی در اذهان متبادر میشود که آیا دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهعنوان متولی تأمین و حفظ سلامت مردم توانسته است در این عرصه موفق عمل کند یا خیر؟
تعارض منافع در حوزه ی سلامت، یکی از گلوگاههای تبعیض و بی عدالتی است؛ که به برخیها در نظام سلامت به علت رانت های آنچنانی و تمامیت خواهی ، فرصت میدهد تا منافع قشر عظیمی از مردم در تضاد و تعارض با یکدیگر قرار بگیرد.
به بیانی دیگر، تعارض منافع در سلامت را میتوان به مانند پزشکانی مثال زد که خود مسؤلیت اداره ی بخش وسیعی از حاکمیت را در اختیار دارند و موازی با آن در بخش خصوصی نیز فعالاند؛ در چنین حالتی احتمال اینکه با منافع حقوق عامه با حقوق عدهای خاص در بخش خصوصی درمان درتضاد و تناقض باشد، زیاد است که خوشبختانه ریاست کنونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از این اتهام مبراست.
می توان ادعا کرد موضوع تعارض منافع و رعایت حقوق مردم خدمت گیرندگان در حوزه ی سلامت به یکی از رویکردهای نظام سلامت در دولت چهاردهم و دکتر آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تبدیلشده است .
تعیین خطمشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعارض منافع، این قلم ما را بر آن داشت تا برشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان را بررسی و ارزیابی کنیم تا دریابیم که عملکرد و کارنامه این دستگاه عریض و طویل تأمین، حفظ و ارتقای سلامت در چارچوب سیاستهای تعیینشده دولت و وزارت خانه متبوع تا چه اندازه در این پهنه جغرافیایی رعایت و عملیاتی می شود .
نگاه کوتاهی در تغییر وضعیت تختهای درمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشان میدهد این دانشگاه توانسته با افزایش تخت های بستری و تخت های CCU و ICU در بیمارستانهای دولتی گام مؤثری در حوزه درمان برداشته و از گسیل و هدایت بیماران به بخش خصوصی تقریباً به میزان قابل توجهی جلوگیری کرده است ، هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز بایستی بیشتر کار شود.
توسعه و تجهیز آزمایشگاههای تخصصی بیمارستانهای دولتی استان یکی دیگر از نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که توانسته تا میزان قابلملاحظهای از حقوق مردم دفاع و از ارجاع بیمورد بیماران به بخش خصوصی بکاهد.
در گذشته، بیماران و همراهان آنها به سبب فقدان آزمایشگاههای تخصصی در بیمارستانهای دولتی بهناچار باید به بخش خصوصی مراجعه میکردند که این امر علاوه برافزایش هزینهها، سرگردانی بیماران را در مراکز پراکنده و بعضاً غیرتخصصی را هم به دنبال داشت.
احداث و راهاندازی چندین کلینیک ویژه تخصصی در شهرستان های مختلف استان گیلان، از دیگر اقداماتی بوده که توانسته بار بیمارپذیری را در مراکز تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی افزایش دهد.
با احداث و بهرهبرداری از کلینیکهای تخصصی، هجوم بیماران به بخشهای خصوصی اعم از بیمارستانها و مطبهای پزشکی به میزان قابلتوجهی کاهشیافته است .
البته، افزایش سرانه فضای فیزیکی درمان در استان تنها به کلینیکهای ویژه تخصصی ختم نشده بلکه طی در سال های اخیر دو بیمارستان در شرق و غرب استان هم تراز با بیمارستانهای خصوصی احداث و به بهرهبرداری رسید و علاوه بر آن در آینده ایی خیلی نزدیک حوزه درمان گیلان به همت مدیریت کنونی دانشگاه علوم پزشکی استان( دکتر آشوبی) صاحب بیمارستان بزرگ بیش از ۴۰۰ تختخوابی خواهد شد و امید است در آینده به بیمارستان جنرال نیز مجهز شودکه با بهرهبرداری از آنها انقلابی در درمان استان پدید آمده و موجب افزایش رضایتمندی مردم میشود.
توسعه و تجهیز بخشهای مختلف در بیمارستانهای استان بهویژه در بیمارستان پورسینا ی رشت ، بیمارستان تخصصی قلب حشمت رشت، امام حسن مجتبی (ع) فومن و یا شهید بهشتی بندرانزلی، بیمارستان شهید نورانی تالش ، بیمارستان های شرق گیلان اعم لاهیجان ،سیاهکل، املش ،لنگرود ، رودسر و آستانه اشرفیه از دیگر اقداماتی بوده که توانسته در راستای حفظ و ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی به مردم نقشآفرینی کند.
در گذشته بخشی همچون اورژانس بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت به سبب کمبود فضای فیزیکی و تختهای درمانی نامطلوب عاملی برای فرار بیماران به بخش خصوصی بود در حالیکه امروزه بخش اورژانس همین بیمارستان با تجهیزات مدرن احداث و راهاندازی شده است.
ناگفته نماند بخش اسکن هستهای مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت نیز با پیگیریهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی شد که باعث شدهاست تامردم از ارجاع به بخش خصوصی کم نیاز شده و خدمات اسکن هستهای قلب را بهصورت دولتی دریافت کنند.
یکی از مرزهای تعارض منافع در حوزه سلامت، هدایت بهناچار بیماران از بخش دولتی به خصوصی به سبب فقدان تجهیزات پزشکی سرمایهای نظیر CT اسکن و یا MRI بوده است.هر چند اقداماتی جهت بهبود امور در سنوات گذشته شده بود،ولی به اختصاص سهمیه ای تعدادی از اقلام و تجهیزات مدرن پزشکی و نظام سلامت عمومی و دولتی به علت وجود رانت های گوناگون به بخش خصوصی ،هم اکنون نظام سلامت بخش دولتی از تجهیز مراکز درمانی دولتی از آن تجهیزات بر اساس قانون نظام سلامت عملاً محروم شده بود با پیگیریها و تلاش دکتر آشوبی خوشبختانه بخش بزرگی از کمبود های موجود بر طرف شده و آن مقدار باقی مانده هم کد اعتباری برای تأمین و تجهیز در مراکز درمانی دریافت کردهاند که عنقریب تأمین خواهند شد.
علی ایحال ، اقدامات اخیر دکتر آشوبی و تیم مدیریتی همراه ایشان تاکنون اقدامات تاثیرگذار جهت بهبود وضعیت نظام سلامت دولتی در استان گیلان صورت گرفته است که در صورت تداوم و پیگیری های ایشان این وضعیت در ادامه به وضعیت مطلوب تر منجر خواهد شد.
همچنین بر اساس اعلام صریح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کسب رتبه ۴ ارزشیابی کشوری سال ۱۴۰۳ فعالیت های تحقیقات و فناوری در دانشگاه های تیپ ۲ ( رشد ۲ پله ای نسبت به سال گذشته) و کسب رتبه ۱۷ کشوری( رشد ۴ پله ای نسبت به سال گذشته) را داشته است و این موفقیت مرهون تلاش مدیران و کارکنان پرتلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد و با آمار سازی غیر واقعی نمی توان جایگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان را مخدوش کرد.
این قلم هم باور دارد مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دهه های گذشته تا به امروز به ارث مانده است و خوشبختانه با تلاش ها و پیگیری های دکتر آشوبی و تیم همراه وی و در این دوره ی جدید با کمک های بی شائبه ی دکتر حق شناس ، استاندار مردمی گیلان ، می رود بخش قابل توجهی از مشکلات سنواتی به سرانجام خوبی برسد.


ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0