بسیج مردمی جهت حفظ و‌ نگهداری مناره کلده

مدیر میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با همکاری و همیاری مردم در قالب انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، مناره کلده شهرستان فومن احیا می‌شود.

گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان مطلب فوق افزود: پیرو حرکت خودجوش مردم برای محوطه‌سازی بنای تاریخی مناره کلده، طی همایشی با حضور نماینده محترم مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، تنی چند از روسای ادارات شهرستان فومن، نمایندگان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، خیرین و آحاد مردم بر لزوم ساماندهی بنای تاریخی مناره کلده تاکید شد.
جهانی با اشاره به اینکه با همت اداره کل بنای تاریخی مذکور سال ۱۳۹۷ و با شماره ۳۲۳۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده گفت: سازه متعلق به دوره سلجوقی بوده و با آجر و ملاط گچ ساخته شده است.

وی کاربری دقیق بنای تاریخی را منوط به کاوش‌های باستان‌شناسی دانست و گفت: با توجه به وجود گورستان تاریخی در اطراف مناره، بنظر می‌رسد این دو با هم مرتبط بوده اند و لذا هر گونه اظهار نظر قطعی به انجام پژوهش‌های باستان شناسی موکول می‌شود.
جهانی علاقمندی، مطالبه‌گری و البته همراهی مردم روستای کلده را بسیار تحسین برانگیز توصیف کرد و اظهار داشت: اگر چه وظیفه ذاتی اداره‌کل صیانت و پاسداری از آثار تاریخی است اما با عنایت به تعداد بسیار زیاد آثار تاریخی و کمبود اعتبارات دولتی، محافظت و مرمت از بناهای تاریخی از عهده یک وزارتخانه یا دستگاه به تنهایی خارج است و بنابراین مشارکت همگانی و بهره‌مندی از پتانسیل عظیم خیرین حوزه میراث‌فرهنگی بسیار راهگشا خواهد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی ضمن قدردانی از مردم علاقمند روستای کلده برای پاسداشت اثر تاریخی مناره کلده گفت: مشارکت همگانی مردم زمینه و بسترساز هر تحولی است و این اداره کل نیز با اغتنام و فرصت پیش روی، در کنار دوست داران میراث‌فرهنگی، تمهیدات تخصیص اعتبار ساماندهی و مرمت بنای تاریخی مذکور را فراهم خواهد ساخت تا با همپوشانی و بهره‌مندی از خدمات خیرین، با محوریت مناره کلده نسبت به ایجاد جاذبه گردشگری برای روستا اهتمام ورزید.
جهانی در پایان با تشکر از همه خادمان و میراث داران، با تاکید بر این نکته که صاحبان اصلی بناها و محوطه‌های تاریخی مردم شریف ایران هستند، از آحاد مردم جامعه درخواست نمود با پیشگام شدن و حمایت متقابل از اداره کل و اداره‌کل از ایشان، بنای تاریخی ارزشمند احتمالی پیرامون روستا یا شهر خویش را ساماندهی نموده تا علاوه بر عمل به وظیفه ملی و شرعی در رونق اقتصادی و شکوفایی گردشگری منطقه نیز سهیم باشیم.