امداد لاک پشتی به سیل‌زدگان آستارا جای تاسف دارد

بلای بی‌مسئولیتی دردآورتر از بلای طبیعی

حرکت لاک پشتی مسئولان در رسیدگی به گرفتاری مردم مصیبت زده از سویی دیگر سوهان روح و روان ملتی شده است که در کنار ده‌ها مسأله معیشتی و اقتصادی که خود بلایی دردناک‌تر از سیل و زلزله است باید گرفتار گل و لای ناشی از سیل نیز باشند تا مسئولان اقدامی به موقع و موثر […]

حرکت لاک پشتی مسئولان در رسیدگی به گرفتاری مردم مصیبت زده از سویی دیگر سوهان روح و روان ملتی شده است که در کنار ده‌ها مسأله معیشتی و اقتصادی که خود بلایی دردناک‌تر از سیل و زلزله است باید گرفتار گل و لای ناشی از سیل نیز باشند تا مسئولان اقدامی به موقع و موثر از خود نشان دهند

اخنصاصی انطباق-سرویس استانی: ایران هم از لحاظ طبیعی و هم از لحاظ سیاسی از کشورهای حادثه‌خیز محسوب می‌شود. از لحاظ طبیعی که بلایا و خشم طبیعت مدام در هر گوشه از کشور خودنمایی و مردم را گرفتار می‌کند، از لحاظ سیاسی هم که در این بحران بلایای طبیعی، مسئولانی را به خود می‌بیند که عملکردشان کم مصیبت‌های پسا سیل و زلزله ندارد.

در همین حال چندی پیش متاسفانه به دلیل بارش بی‌ سابقه باران در آستارای گیلان سیلاب ویرانگری این شهرستان و توابع آن را دچار خرابی های چشمگیری کرد و مردم نیز در این بین دچار مشکلات فراوانی شدند که تحمل آن برای انسان قابل باور نیست.

هر چند مشکلاتی که بر اثر بلایای طبیعی رخ می‌دهد تا حدودی از دست بشر خارج است ولی قابل پیش‌بینی بوده و می‌توان خسارات آن را کاهش داد مانند وضعیتی که چند سال پیش در کشور رخ داد و سیل و بارش باران در شیراز و مازندران و بسیاری از استان‌های دیگر خسارت‌های فراوانی در پی داشت و مردم و مسئولین را شگفت زده نمود اما در گیلان با توجه به شرایط اقلیمی و تکرارپذیری این پدیده هیچگاه مدیریت بحران سیل جدی گرفته نشد و در ادوار مختلف مسئولین حداقل یک قدم از بحران عقب ماندند!

این نکته قابل تأمل از یک سو و حرکت لاک پشتی مسئولان در رسیدگی به گرفتاری مردم مصیبت زده از سویی دیگر سوهان روح و روان ملتی شده است که در کنار ده‌ها مسأله معیشتی و اقتصادی که خود بلایی دردناک‌تر از سیل و زلزله است باید گرفتار گل و لای ناشی از سیل نیز باشند تا مسئولان اقدامی به موقع و موثر از خود نشان دهند.

در این چند روز اظهارات دردناک یک هم‌میهن آستارایی که می‌گوید چند روز است نتوانسته سر کار برود و شکم زن و بچه خود را سیر کند دل هر انسانی را به درد می‌آورد! آقای استاندار این مشکل شبیه دپوی زباله سروان نیست که وعده نامشخص دهید، زندگی با میکروب و بوی بد آشغال را شاید بتوان تحمل کرد ولی زیست در میان گل و لای با شکم گرسنه و خانه خراب، شدنی است؟!

وزیرکشور طبق روال این سال‌های دولت رییسی هر کجا رویدادی را شاهد بودیم مدام با دوربین‌های رسانه‌های حاکمیتی در مناطق حاضر می‌شود اما پس از درج عکس یادگاری، اقدام ضرب الاجل و قابل ملاحظه ای یافت نمی شود که بتوان تاثیر حضور وی در منطقه را حس کرد!

مردم در برخی روستاههای آستارا برای سرویس بهداشتی خود نیز دچار مشکل هستند و چه مصیبتی بالاتر از اینکه هم‌میهنان ما در آستارا برای سیر کردن شکم خانواده خود در آن وضعیت بحرانی با مشکل روبه‌رو شوند؟! چگونه بود در دولت قبل تا کوچکترین اتفاقی می‌افتاد نهادهای حکومتی و نظامی خود را به صحنه می‌رساندند و منجی امر بودند ولی امروز که دولت از خود آن‌هاست مردم کم اهمیت شده اند؟!

استاندار به عنوان رییس تامین استان چرا نهادهای مربوط را با حضور ویژه خود در منطقه به خط نمی‌کند تا پیش پا افتاده‌ترین مشکلات مردم را رفع کنند؟! اگر هم در این بین طبق گفته مسئولان امر، تلاش و اقدامی صورت گرفته چرا در این همه رسانه و روابط عمومی که در اختیار دولت است پوشش تصویری داده نمی‌شود تا مردم دست کم بدانند این وعده‌ها و اقداماتی که از زبان مسئولان مطرح می‌شود کجا رخ داده است که مشکلات عده ای از مردم همچنان پابرجاست؟!

وعده‌هایی که برای تامین خسارت مردم داده شده تا چه زمانی به دست آن‌ها خواهد رسید که بتواند خود درد این مصیبت را کاهش دهند؟! در همین حال مجید جودی،معاون بازسازی بنیاد مسکن گفته در سیل هفته گذشته شهر آستارا تنها ۲۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب  و در این سیل ۱۲۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت تعمیری شده است.به گفته معاون بازسازی بنیاد مسکن میزان تسهیلات هم برای واحد‌های تعمیری در نظر گرفته شده و همانند  واحد‌های دیگری که ناشی از حوادث طبیعی خسارت دیده اند تسهیلات لازم پرداخت می‌شود.او  اظهار کرد: همانند گذشته  تسهیلات برای واحد‌های تخریبی ۳۵۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه و ۸۰ میلیون تومان بلاعوض و برای واحد‌های تعمیراتی ۵۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه و ۲۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. با این حال مشخص نیز این تسهیلات کی و چگونه به مردم پرداخت می‌شود و با وجود آنکه به سمت سرما پیش می‌رویم تا کی مردم باید درگیر این پرداخت‌ها باشند و چه سازوکاری برای تسهیل پرداخت این کمک‌ها در نظر گرفته شده است؟!

مسئولان همواره در ایران چون با مردم زندگی نمی‌کنند و سطح معیشتی و زندگی آن‌ها متفاوت با عامه است از درد آن‌ها آنچنان خبر ندارند و این موضوع سبب شده تا در پس هر بلای طبیعی، بلایای مدیریتی گریبانگیر مردمی شود که زمانی قرار بود ولی‌نعمت مسئولان باشند ولی انگار امروز به رعیت آن‌ها مبدل شده‌اند.انتظار می رود مسئولان امر قبل از وقوع حوادث قابل پیش بینی تمهیدات لازم را اندیشیده و ساز و کار مدیریت بحران را از قبل برآورد کرده باشند تا هر دوره به بهانه حوادثی از جمله سیل و برف و…کمترین آسیب به مردم استان وارد گردد.