به بهانه یکساله شدن مدیریت دکتر حق شناس ، استاندار گیلان ؛

تلاش خستگی‌ناپذیر و تکاپو نه فقط برای اینکه استاندار گیلان است ، بلکه انجام مسئولیت اجتماعی خطیر برای گیلان و گیلانیان/ شفافیت ، پاسخگویی و تلاش برای رنسانس مدیریتی در گیلان

کمبودها ، ناترازی ها و غفلت های بنیان افکن چالش جدی حکمرانی است / عزم دکتر حق شناس ، استاندار گیلان برای کاهش و رفع کمبودها و ناترازی های مختلف بسیار جدی است

علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار__قبل از انعقاد کلام اعلام می دارم که استان گیلان دارای مشکلات چند وجهی در حوزه‌های مختلف است که تقریباً تمام آنها سنواتی و به ارث رسیده از دهه های گذشته می باشد که کاهش و برنامه ریزی برای حل و فصل این همه مشکل هم زمانبر است و به صبوری، آستانه ی تحمل بالا و عزم واقعی جدی هم در مدیریت های ارشد کشوری و هم استانی نیاز مبرم دارد تا حداقل استان گیلان با توجه به اهمیت ویژه‌ای که دارد و می تواند در این وضعیت مجرای تنفسی تعیین کننده برای اقتصاد کشور به علت همسایگی با بلوک اقتصادی مهم و بزرگ اوراسیا باشد ، به وضعیت و مشکلات پیچیده ی آن عنایت بیشتری صورت گیرد تا تلاش ها و تکاپوی ارزشمند دکتر حق شناس ، استاندار مردمی و متخصص گیلان چشم اندازی امیدوار کننده داشته باشد.
در این یکسال گذشته انصافاً عزم و اراده ی استاندار گیلان برای کاهش و رفع کمبودها و ناترازی های مختلف در استان گیلان بسیار جدی بوده است و خوشبختانه در حوزه‌های مختلف و بویژه در حوزه استراتژیک حمل و نقل و فرآیند احداث راه آهن رشت به استارا بسیار خوب عمل شده است.
همین موضوع نشان می دهد که دکتر حق شناس ، نه تنها برای ادای وظیفه استانداری گیلان بلکه برای انجام مسئولیت اجتماعی مهم برای گیلان و گیلانیان به استان گیلان آمده و تاکنون برای این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.
همچنین متذکر می شوم هشدارهای جدی دکتر حق شناس را در ارتباط با کمبودها ، ناترازی ها و غفلت های خانه خراب کن در سنوات گذشته و فاجعه احتمالی ابر بحران زیست محیطی پیش رو در استان گیلان بایستی در درجه ی اول توسط مدیریت ارشد کشور در تمام سطوح و همچنین مردم و سازمان های مردم نهاد (ngo) ها، کنش‌گران سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و…بسیار جدی گرفته شود.
چون اگر روند آلودگی محیط زیست ، رودخانه ها ، تالاب مهم انزلی ، بحران زباله‌ها، معیشت نامناسب ، بیکاری ، تورم بالا ، گرانی و…با همین شتاب ویرانگر ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نه چندان دور سونامی بیماری های مختلف واگیر دار و غیر واگیر دار و ناهنجاری های مختلف و متنوع اجتماعی و…استان گیلان را فرا خواهد گرفت و زندگی در بهترین استان کشور با ابر بحران ها مواجه خواهد شد.
همچنین ما گیلانیان نیز نیازمند یک رنسانس در زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم تا بتوانیم با حمایت های مدیریت دولتی و اراده و عزم عمومی و ملی بر بسیاری از بحران ها، کمبودها و ناترازی ها غلبه کنیم.
قطعاً این فرآیند ،بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود ولی بایستی برای نجات کشور ، استان و نسل های آینده، فداکاری برای زندگی حال و آینده را بخوبی بلد باشیم و برای ساماندهی کمبودها ، ناترازی ها ، ناهنجاری ها ،پلشتی ها و آلودگی های متنوع موجود در بخشهای مختلف محیط اجتماعی و محیط زیست اقداماتی تاثیرگذار را به فوریت و جدیت انجام دهیم و هم ، هم افزایی و مشارکت و هم با مطالبه گری قانونی و مدنی از حاکمیت ، به این مهم جامع عمل بپوشانیم تا بیش از این دیر نشده ، همه با هم برای نجات زندگی شرافتمندانه یکان یکان گیلانیان و نجات محیط زیست و تالاب مهم انزلی ، رودخانه های آلوده در رشت و سایر نقاط استان، بحران زباله‌ها و پسماند و… باید بیش از گذشته یکی شویم تا زندگی و محیط زیست را نجات دهیم.

رنسانس مدیریتی و تلاش برای استفاده از پتانسیل و ظرفیت های مدیریتی بانوان گیلان

 

اقدامات مدیریتی در حوزه ی بهره‌وری از نیروی انسانی و استفاده بهینه از ظرفیت ها و پتانسیل های بانوان در گیلان ، یکی دیگر از حوزه هایی است که دکتر حق شناس بطور جدی در این حوزه ورود کرده است و خوشبختانه تاکنون نتایج مثبت این عملکرد کاملا مشهود است و به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه مطلوب با تمام تلاش های خوبی که کرده است ، فاصله وجود دارد.
چون بایستی تلاش کرد تا جامعه ی مدیریتی استان گیلان نمایی از وضعیت جمعیتی استان باشد و کمی بیشتر از قواره ی مرد سالارانه فاصله بگیرد، این اسلوب مدیریتی دکتر حق شناس ، نشان می دهد که ایشان برنامه محوری و توسعه گرا به معنای واقعی است.
همچنین کارنامه ی تقریباً تمام بانوان بکار گرفته شده هم در شهرستان سیاهکل ، شهرستان خمام ، شهرستان رشت ، لاهیجان و ستاد استانداری قابل دفاع و پشتیبانی می باشد.

و اما ناترازی و کمبودهای سنواتی و آزار دهنده

صاحب نظران معتقدند، کمبود ها و ناترازی ها در اجتماع ،در فرهنگ، در سیاست ،در اقتصاد در طول دهه های گذشته صد البته با شدت و ضعف باعث بروز پدیده ای بنام «ناترازی درحکمرانی» شده است که در تمام ابعاد از جمله در معیشت فرهنگ ، سیاست ،اقتصاد، محیط زیست ، جامعه و…خود را بخوبی نمایان کرده است.

ناترازی ها و کمبود های اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی

عمده ترین دلایل ناترازی اقتصاد کلان ایران عبارتند ؛ عدم وجود ارتباط با اقتصاد جهانی و روابط مالی بین المللی ، ضعف مدیریتی، کم توجهی به تأثیر مثبت سیاست و حکمرانی مناسب بر اقتصاد و وضعیت وخیم معیشتی مردم ، بیکاری ، تورم بالا ، گرانی های لجام گسیخته می باشد.

 

ناترازی ها و کمبودهای فرهنگی

ناترازی در ابعاد فرهنگی هم بخوبی قابل لمس است.
رشد ناهنجاری های مختلف و متنوع ، کم توجهی دولت ها و حاکمیت به بخش بزرگی از فعالان واقعی و فعالیتهای فرهنگی و توجه به حوزه‌های خاص و کم تاثیر در فرهنگ عمومی ، کم توجهی به ‌هنجار های ملی و سنتی و اعتقادی ، کمبود در تولید آثار فاخر و تأثیر گذار در فرهنگ عمومی و تخصصی ،تیراژ پایین کتاب ، عدم استقبال عمومی از فرآیند مطالعه ، تیراژ بسیار پایین روزنامه ها و نشریات چاپی ، تبعیض در اختصاص یارانه های چاپ و نشر کتاب مطبوعات و رسانه های گروهی در حوزه ی اطلاع رسانی و…. از جمله کمبودها و ناترازی های فرهنگی انباشته شده در جامعه ما می باشد.

ناترازی ها و کمبودهای تدابیر سیاسی و حکمرانی

ناترازی در حوزه ی حکمرانی و سیاست های داخلی و خارجی و کم تحرکی در دیپلماسی ، عدم وجود احزاب واقعی و تأثیر گذار در فرآیند های سیاسی داخلی از جمله انتخابات و مباحث مدیریتی ، وجود نظارت استصوابی و حذف برخی شایستگان در انتخابات ،کم بودن آستانه ی تحمل در برخی مدیران و حتی مردم در برخورد با مباحث مختلف سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و… اعم مشکلات در این حوزه می باشند.

ناترازی ها و کمبودهای اجتماعی

در این حوزه نیز با کمال تأسف در طی بیش از چهار دهه ی گذشته ، به علت بروز برخی رفتارهای نامناسب در حکمرانی ، بسیاری از هنجارهای خوب، نیکو و پسندیده ی از نظر مردم ، تبدیل به ناهنجاری‌های عمیق اجتماعی شده‌اند که هم اکنون برای عدم وجود آن ناهنجاریها ، حاکمیت با صرف هزینه های هنگفت ، می خواهد آن رفتار ها بروز پیدا نکنندو یا در بهترین حالت آن ناهنجاریها را مدیریت نماید!.برای نمونه رسم ملی و آیینی ایرانیان در چهارشنبه آخر هرسال ، از قدیم الایام این رسم بسیار ساده و قشنگ نه تنها بدون کوچکترین خدشه به مناسبات اجتماعی برگزار می شد ، بلکه به علت داشتن مولفه های هنجارهای اجتماعی خود باعث همگرایی و همبستگی ملی ایرانیان بود و بار بسیار مثبت داشت.
ولی با تزریق نگاه ایدئولوژیک به این رسم و هنجار قشنگ ( چهارشنبه سوری)و چون این نگاه ایدئولوژیک با رفتارهای اجتماعی ایرانیان در دوره ی جدید سازگاری نداشت ، کم کم این رفتار و هنجار خوب اجتماعی به ناهنجاری تبدیل شد که هم اکنون حاکمیت برای پشت سر گذاشتن یک روز از سال آنقدر هزینه می کند، اما باز هم نمی تواند جلوی مخاطرات بسیار خطرناک آن را بگیرد.
ولی برخی در حاکمیت ،اگر به این هنجار قشنگ اجتماعی ، نگاه ایدئولوژیک و تحکمی نداشتند ، اوضاع خیلی خیلی بهتر بود.
نظیر چنین تبدیل هنجارهای اجتماعی به ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و… را می توان بسیار مثال زد.

وجود بسیاری از این ناترازی ها در مدیریت جامعه و حکمرانی تاکنون هزینه‌های بسیار فراوانی را بر منابع و منافع ملی تحمیل کرده است و تاکنون نه تنها آن بهره برداری و ثمردهی که برخی از تندروها و تمامیت خواهان به ارکان اصلی حاکمیت و حتی به مقام رهبری گزارش های خاص می دهند , نشده است ، بلکه باعث عمیق تر شدن فاصله ی مردم با حاکمیت گردیده است.
صد البته این کنش ها و رفتارهای حاکمیتی در تمام دوره های مختلف بیش از چهل سال اخیر با شدت و قدرت ضعف انجام شده است و تمام دولت ها و مدیریت های کلان در ایجاد این نقیصه های بزرگ با شدت و ضعف ،نقش داشته و دارند فقط میزان آن در برخی دولت کم و در برخی دولت زیاد بوده است.
خروجی چنین ناترازی هایی را می توان در چند انتخابات اخیر بخوبی مشاهده کرد. البته دشمنان قسم خورده این آب و خاک به اندازه‌ی خودشان و مطامع شان در ایجاد نارضایتی ها نقش دارند ولی کارکرد برخی از ارکان حاکمیتی و دولتها در بیش از چهل سال گذشته نیز به اندازه ی دشمنان خارجی در دامن زدن به نارضایتی مردم نسبت به اصل نظام حکومتی در ایران مقصر هستند و نقش دارند.

پیش بینی ها،رفتارها و سیاستگذاری های دولت های مختلف
نشان داده و می دهد که در سال های اخیر،مردم تورم واقعی بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرده و می کنند.
وعده ها،تدابیر و سیاست های اقتصادی دولت ها تاکنون ، برای مهار نقدینگی ، تورم ، گرانی ،بیکاری ،شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی جواب نداده و کارساز نشده است و اقدامات به سمت انتشار اوراق بیشتر و تامین مالی و استقراض از بانک مرکزی رفته ،بطوری که تورم روند افزایشی روزانه ،هفتگی،ماهانه ،فصلی و… گرفته است.
تحلیل سیاست های اقتصادی و مالی به ارث رسیده و شرایط سخت در فروش نفت و فرآورده های نفتی و فروش با تخفیف آنها و بدست آوردن درآمدهای ارزی سبب گردید ،پیش بینی برای سال جاری و حتی سال آینده معطوف به تورم بیشتر باشد،بطوری که کارشناسان آمار و واقعیت های موجود , داد می زنند  ،مردم ایران سال جاری یعنی سال ۱۴۰۴ را با تورم واقعی بالای ۵۰ درصد را تاکنون سپری کرده‌اند و چشم انداز ی برای بهبود اوضاع اقتصادی در ماه‌های پیش رو هم تقریباً قابل پیش بینی نیست.
البته اگر دولت چهاردهم بتواند با اتخاذ سیاست های ضد تورمی و آشتی با اقتصاد بین‌الملل و پیروزی دیپلماسی و مذاکرات واقعی بر جنگ و جنگ سالاران!!, می تواند این روند بد حاکم بر اقتصاد و معیشت ایرانیان و کمبودها و ناترازی های متنوع آن را متوقف و در ادامه کاهشی کند.
بنا بر واقعیت های تجربه شده و عقیده‌ی صاحب نظران اقتصادی ،تاکنون به جز در دولت اصلاحات  آقای خاتمی و بطور موقت در سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در دولت آقای روحانی بدلیل اجرایی شدن برجام ، که سرعت تورم بشدت کاهش پیدا کرد ، در دیگر دولتهای بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷, دولت ها و حاکمیت هیچ وقت نتوانستند تورم را مهار کنند.همیشه تورم با شدت و ضعف روند افزایشی داشته است.

در ضمن به نظر می رسد ،دولت های سابق و حتی دولت چهاردهم،
ذی نفعانی دارند که آنها مانع می شوند تا روند تورم و گرانی و…مهار و یا کاهشی شود ،زیرا منافع ، سودها و درآمدهای سرشار شان نباید به مخاطره بیفتد!؟.
با این توضیحات بالا ،شوربختانه ،روز به روز گرانی،تورم ،بیکاری، فقر،فاصله طبقاتی و شکاف بین اکثریت فقیر و ندار و اقلیت غنی در ایران بیشتر و عمیق تر و ناهنجاری ها و بحران های سیاسی، اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی عمیق تر خواهد شد.

سخنی با رئیس دولت چهاردهم

قطعاً میراث دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم ، چالش های عظیم اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی است که از دولت سیزدهم و برخی نیز از گذشته های دور و نزدیک به دولت چهاردهم به ارث رسیده است و ضرورت دارد با مهندسی و تحولات واقعی و جدید در برخی برنامه ها، سیاست ها و طرح های موجود و اجرای برخی برنامه‌های موجود معقول و استاندارد ، شدت ناهنجاریها، کمبودها و ناترازی ها را در حوزه‌های مختلف ، یا متوقف کند و یا با تدبیر بعد از گذشت زمان، ناترازی ها را کاهشی نماید.

دولت چهاردهم ، نمی تواند خود را به وعده های آنچنانی همچون برخی دولت های کم بازده ی گذشته های دور و نزدیک سرگرم نماید ، بلکه با استفاده از بهره‌وری نیروی انسانی خلاق ، پاکدست ، جوان و صد البته
باتجربه های امتحان پس داده و نگاه کارشناسانه و تخصصی به بسیاری از برنامه های موجود و اجرا نشده و اجرایی کردن آنها ، بخشی از امید فرار کرده از جامعه را به جامعه برگرداند تا شرایط و روند حل و فصل در پروسه های زمانی پیش رو با گشایش های داخلی و خارجی ، آب رفته به جوی بر گردانده شود.
برای این دوره ی سخت گذار بایستی تلاش ملموس و واقعی دولت و حاکمیت صد چندان شود و همچنین مردم نیز با تلاش دولت ،آستانه ی تحمل خود را برای بهبودی اوضاع کشور در همه ی ابعاد ، بالاتر برده و با همراهی ، هم افزایی به همراه مطالبه گری فعالانه ،‌منتقدانه، منطقی ، ضد خشونت ورزی و ضد نفرت افکنی با سیاست های دولت چهاردهم را فراموش نکنند.

مسئولان کشور برنامه ریزی و هشدارهای دکتر حق شناس را جدی تر از گذشته بگیرند

 

توجه مقامات کشوری ، دولت چهاردهم و وزارتخانه های مختلف به برنامه ها و پیشنهادات و هشدارهای دکتر حق شناس ، استاندار مردمی و پرتلاش گیلان و اختصاص منابع لازم برای اجرای طرح ها و پروژه های و برنامه های مورد نیاز و دردست اقدام ،‌می تواند بخشی از نیازهای به حق گیلان و گیلانیان که در سنوات گذشته به آنها پرداخته نشده و در حق گیلان و گیلانیان ظلم و بی توجهی مزمن شده است ، بر آورده نمایند و نماینده ی عالی دولت چهاردهم در گیلان را برای کاهش و رفع کمبودها ، غفلت های گذشته و ناترازی ها ، یاریگر باشند.