بی خیال چایکاران شمال کشور؛

تهاتر چای بی کیفیت سریلانکایی جایگزین بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری!

خبرگزاری رویترز خبر داده سریلانکا از ماه آینده ارسال چای به ایران را برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود آغاز می‌کند. این بدهی نفتی مربوط به سال ۲۰۱۲ است و در سال ۲۰۲۱ دو کشور توافق کردند که سریلانکا به خاطر به تحریم‌های آمریکا،‌ آن را با صدور چای به ایران بازپرداخت کند […]

خبرگزاری رویترز خبر داده سریلانکا از ماه آینده ارسال چای به ایران را برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود آغاز می‌کند.

این بدهی نفتی مربوط به سال ۲۰۱۲ است و در سال ۲۰۲۱ دو کشور توافق کردند که سریلانکا به خاطر به تحریم‌های آمریکا،‌ آن را با صدور چای به ایران بازپرداخت کند اما بحران مالی سریلانکا باعث شد تا این تبادل با دو سال تاخیر صورت گیرد.

طبق توافق قبلی قرار بوده که سریلانکا به مدت ۴۸ ماه، ماهانه ۵ میلیون دلار چای به ایران بفرستد ولی مقام‌های این کشور قصد دارند این میزان را به ماهانه ۲ میلیون دلار کاهش دهند.

هرچند چای سیلان سریلانکا از جمله کالاهایی است که وارداتش در گذشته نیز سابقه داشته است، اما بحث واردات آن برای پرداخت بدهی تنها منجر به بحران چای داخلی خواهد شدو ضرر اصلی را کشاورزان شمالی خواهند برد. در برخی کشورها، نوعی آفت خطرناک غلات و دانه ها موسوم به «سوسک خاپرا» که در چای سریلانکا وجود دارد باعث ممنوعیت واردات شده است، اما حدود قبلا گزارش شده حدود ۲۶ درصد از سهم چای مصرفی ایران متعلق به این کشور فقیر آسیایی است.

خوب است قبل از این که روزنامه‌های حامی دولت این تهاتر عجیب و غریب را در بوق و کرنا کنند و از ان دستاورد بسازند، فعالان چای داخلی نسبت به خطرات چنین وارداتی واکنش مناسب نشان دهند. البته از نمایندگان شمال کشور هم انتظار می‌رفت که در کل به نظر می‌رسد علاقه ای برای ورود به کمک به کشاورزان ندارند و معلوم نیست چرا همیشه صحبت می‌کنند که در حال حمایت از حقوق کشاورزان هستند.