بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان:

جوابیه دانشگاه گیلان بدتر از مطلب خبرگزاری فارس بود | به جان دفاع از شان دانشگاه حمایت هم کردند!

روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان طی بیانیه ای از جوابیه اخیر دانشگاه گیلان به مطلب یک خبرگزاری درباره برخورد با دانشجویان انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است: اخیرا گزارشی از خبرگزاری فارس تحت عنوان «ولنگاری فرهنگی در قطب تولید علم شمال کشور » منتشر شد. در این گزارش بیان شد: «در طی […]

روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان طی بیانیه ای از جوابیه اخیر دانشگاه گیلان به مطلب یک خبرگزاری درباره برخورد با دانشجویان انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است:

اخیرا گزارشی از خبرگزاری فارس تحت عنوان «ولنگاری فرهنگی در قطب تولید علم شمال کشور » منتشر شد.
در این گزارش بیان شد:

«در طی چند ماه گذشته در دانشگاه گیلان میزان ولنگاری فرهنگی و بی‌حجابی زیاد شده و هیچ کسی هم به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد، اردوهای مختلط نیز یکی از وضعیت‌های اسفناک این دانشگاه و دانشجویان آن است».

گزارشی که در آن به اردوهای مختلط و بیانیه اساتید دانشگاه گیلان در حمایت از دانشجویان تعلیقی و مانند آن، انتقادی به سبک گروه‌های افراطی شد.

این گزارش در حالی منتشر شد که رفتارهای حراست دانشگاه، دانشجویان دانشگاه گیلان را به ستوه رسانده و از دانشجویان سلب آرامش کرده. حراستی که وظیفه آن پاسداری از امنیت است و حالا با دیدن این عزیزان زحمت کش، تنها چیزی که در ذهن تداعی می‌شود، گرفتن کارت دانشجویی، بازخواست بابت کار نکرده و لب کلام؛ توهین به شأن دانشجویی است.
در این گزارش اشاره به ضعف مسئولین در برخورد با خاطیان، و توصیه به استفاده از ابزار کمیته انضباطی شده است!

مشخص نیست نگارنده این گزارش شناختی از محیط فرهنگی علمی دارد یا خیر. اما احتمالا این شخص دانشگاه را با پادگان اشتباه گرفته است. راه حل معضل، اگر آن را معضل بدانیم، عمل فرهنگی است و نه برخورد زننده!
و ای کاش این نگارنده دلواپس به مسائل مهم تری هم اشاره می‌کرد؛ مانند حادثه ناگوار قطع انگشتان دانشجوی دختر به سبب بی احتیاطی استاد آن هم در همین دانشگاه!
و یا ضعف مدیریتی کادر فعلی دانشگاه در رسیدگی به حداقل معضلات دانشگاه در موارد صنفی، آموزشی و پژوهشی و یا عدم تخصیص وعده‌های صبحانه و شام به دانشجویان بومی و غیر خوابگاهی در این شرایط سخت اقتصادی.
آن طور که پیداست دغدغه این نگارنده و خبرگزاری نامبرده، جان و امنیت روانی دانشجویان نیست و چه بسا تنها دغدغه‌اش جمع‌های دانشجویی و اردو‌های مختلط و امثال آن است.

و اما بدتر از گزارش خبرگزاری فارس، بیانیه روابط عمومی دانشگاه گیلان  بود.
این روابط عمومی طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

«دانشگاه گیلان در زمان اغتشاشات مهرماه سال گذشته با یک فضای پرالتهابی مواجه شد به طوری که برخی از دانشجویان تلاش کردند تا با همنوایی با بعضی از دانشجویان هنجارشکن دانشگاه‌های دیگر، جو دانشگاه گیلان را بهم ریخته و با تعطیلی کلاس‌ها، نا آرامی و اغتشاش را بر فضای دانشگاه گیلان تحمیل کنند اما به اعتراف دوست و دشمن، مدیریت حکیمانه مسولین و دست اندرکاران دانشگاه و تلاش‌های شبانه‌روزی آنها موجب شد تا دانشگاه گیلان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور باشد که توانست این نقشه دشمنان را خنثی نموده و با صدور احکام بازدارنده برای برخی از دانشجویان، آرامش را به محیط دانشگاه برگردانده و امروز هم با مشکل خاصی در فضای داخل دانشگاه مواجه نباشد.»

مجتبی زاده، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه در ادامه گفت:

«بر اساس قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری اردوهای مختلط علمی و آموزشی با حضور استاد درس مربوطه منع قانونی نداشته و این اردوها در دانشگاه گیلان و سایر دانشگاه‌ها در طی سالیان انجام می‌شده.»

در ادامه در این بیانیه اعلام شد، این دانشگاه و این کادر مدیریتی به توصیه این خبرگزاری  لبیک گفته‌اند و از ابزار کمیته انضباطی برای برخورد و شکستن شأن استاد و دانشجو بهره‌مند شده‌اند و استاد و دانشجویان «خاطی» شناسایی و سپس به حراست احضار و ارجاع به کمیته انضباطی شده‌اند تا این چرخه مدیریت حکیمانه با دریافت احکام بازدارنده برای ایشان تکمیل شود!

این بیانیه به چند جهت حاوی پیام‌های رعب آور برای ما دانشجویان است:
۱- دانشگاه و کادر فعلی، برای حفظ خود از هرگونه انتقاد و اعتراض، هیچ ابایی از به کار بردن ابزار‌های وحشت و برخورد زننده به وسیله کمیته انضباطی و ابزارهای مانند آن را ندارند. و از آن احکام تعلیق و ارعاب به عنوان احکام بازدارنده یاد می‌کند!

۲- برای این کادر شأن و جایگاه علمی دانشگاه، دانشجو و استاد هیچ اهمیتی ندارد. چه بسا اگر داشت، واکنش دانشگاه گیلان به این گزارش سخیف خبرگزاری فارس تایید و همسویی با آن نبود.

۳- این کادر هیچ گونه اشرافی بر حل معضلات دانشگاه ندارد یا در بهترین صورت، اطلاعی از معضلات ندارد. زیرا اگر داشت، کوچک ترین مشکل در این دانشگاه تبدیل به بزرگترین مشکل نمی‌شد. مانند نحوه خدمات دهی سرویس‌های دانشگاه تا سلف که روز به روز کیفیت و کمیت آن بدتر می‌شود.

و در آخر به کادر محترم فعلی دانشگاه گیلان توصیه میکنیم؛ از حدود خود خارج نشوید. شما دانشگاهی هستید و باید دانشگاهی بمانید وگرنه جایی در میان ما دانشجویان ندارید.