تمام رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان پنبه شد!

درب ورودی اورژانس تنها بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب استان گیلان قفل شد!

بیماران قلبی به امید درمان از نقاط مختلف استان گیلان و حتی برخی استان‌های همجوار به بیمارستان حشمت رشت ( تنها مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی قلب و عروق گیلان) مراجعه می‌کنند. اما چندی پیش بیماران حاد قلبی با درب قفل اورژانس مواجه شده اند و تا خود را از ترافیک و تنها مسیر پر پیچ‌وخم […]

بیماران قلبی به امید درمان از نقاط مختلف استان گیلان و حتی برخی استان‌های همجوار به بیمارستان حشمت رشت ( تنها مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی قلب و عروق گیلان) مراجعه می‌کنند. اما چندی پیش بیماران حاد قلبی با درب قفل اورژانس مواجه شده اند و تا خود را از ترافیک و تنها مسیر پر پیچ‌وخم به اورژانس برسانند ممکن است قلبشان اجازه ندهد و داغ بر دل دیگر اعضای خانواده خود بگذارند و به‌اجبار حق حیات از آنان سلب شود!

بیمارستان دکتر حشمت در قسمت جنوب غربی شهرستان رشت در استان گیلان در سال ۱۳۴۹ به‌عنوان یک بیمارستان جنرال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از سال ۱۳۷۳ با افتتاح واحد آنژیوگرافی و بخش فوق‌تخصصی جراحی قلب باز و به‌عنوان تنها مرکز فوق‌تخصصی دولتی قلب و عروق در استان ایفای نقش می‌کند.

چندی پیش به دلایل نامعلوم درب ورودی اورژانس بیمارستان حشمت رشت مسدود و از ورود تمامی بیماران حتی خودروهای اورژانس و بیماران حاد قلبی بلااستثنا جلوگیری به عمل می‌آید!

این روزها که مردم کشور درگیر هزینه‌های سنگین درمان هستند و همه تلاش‌های مسئولان در راستای ارائه خدمات مطلوب درمانی به بیماران است، انسداد درب ورودی اورژانس تنها بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی استان گیلان موجی از انتقادات را در پی داشته و این اعتقاد وجود دارد چنین اقدامی خلاف خواسته بیماران عموماً حاد قلبی و همراهان وی می باشد. در واقع می‌توان گفت با این اقدام تمام رشته‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در تسریع خدمات‌رسانی به بیماران حاد قلبی پنبه شد.

مشخص نیست بر اساس رعایت چه ضوابط یا مصالحی چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟ قفل درب ورودی چنین مرکز درمانی مهم و استراتژیکی به‌تنهایی تبعات منفی و جبران‌ناپذیر پزشکی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت. این امر در حالی رخ‌داده که بیمارستان مذکور تنها بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی دولتی قلب و عروق برای عموم و علی‌الخصوص قشر آسیب‌پذیر در استان گیلان است.

گفتنی است در حال حاضر استرس و اضطراب بیش‌ازپیش بیماران حاد قلبی استان گیلان را فراگرفته که در صورت لزوم آیا معضل ترافیک و تردد بیماران، همراهان بیمار، پرسنل و کارکنان بیمارستان حشمت، پرسنل و کارکنان بیمارستان شفا، پرسنل و کارکنان سازمان برنامه‌وبودجه ، حق حیات را از آنان سلب می‌کند یا خیر؟ آیا تبعات تداوم انسداد درب ورودی اورژانس بیمارستان حشمت موجب سلب  احتمالی حیات از بیماران حاد و اورژانسی قلب نمی شود؟ در چنین صورتی مسئولیت تبعات احتمالی بر عهده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خواهد بود؟ چرا بیمار حاد قلبی باید ترافیک تردد دو بیمارستان و یک سازمان عریض‌وطویل دولتی استان را پشت سر بگذارد و ریسک احتمالی مرگ را به‌اجبار بپذیرد؟

این انتظار وجود دارد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان پاسخ دهند باتوجه‌به شیوع روزافزون بیماری‌های قلبی عروقی و ضرورت توجه به بیماران نیازمند درمان فوری و مراقبت‌های ویژه قلبی و مظلومیت آنان که توان پرداخت هزینه‌های چند ده‌میلیونی بیمارستان‌های خصوصی برای درمان را ندارند، تا چه زمانی باید درب ورودی اورژانس تنها بیمارستان تخصص و فوق‌تخصصی قلب و عروق استان گیلان قفل باقی بماند؟