نشست عجیب و غریب حوزه هنری گیلان؛

درخواست تغییر ساختمان شهرداری رشت و بازسازی امام زاده قدیمی!

حوزه هنری گیلان طی روزهای گذشته نشستی درباره پیاده راه فرهنگی رشت داشته دو سخنران مراسم درباره اصلاح و تغییر هویتی و فرهنگی آن صحبت کرده اند. این نشست با حضور  حجت الاسلام مرتضی عبداللهی ( مدیر مرکز مطالعات مبارزات انقلاب اسلامی در گیلان)  و مجید رحمانی ( معاون سابق فرهنگی ارشاد گیلان در دوره مدیریتی رضا […]

حوزه هنری گیلان طی روزهای گذشته نشستی درباره پیاده راه فرهنگی رشت داشته دو سخنران مراسم درباره اصلاح و تغییر هویتی و فرهنگی آن صحبت کرده اند. این نشست با حضور  حجت الاسلام مرتضی عبداللهی ( مدیر مرکز مطالعات مبارزات انقلاب اسلامی در گیلان)  و مجید رحمانی ( معاون سابق فرهنگی ارشاد گیلان در دوره مدیریتی رضا ثقتی) برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالهی در این نشست حاضر نشد از واژه پیاده راه فرهنگی استفاده کند و ساختمان ساعت شهرداری را هم یک اثر قدیمی ندانست. وی با اشاره به وجود مقبره استاد ابوجعفر در محوطه ساختمان شهرداری خواستار بازگشت به حفظ هویت قدیمی شهرداری شد.

وی در مورد ساختمان ساعت گفت: «این ساختمان هیچ نشانه‌ای از هویت سابق مردم گیلان را ندارد. در دهه ۸۰، مسئولان شوراهای شهر و شهرداری و استانداری مرتب درباره شهرداری که می‌خواستند حرف بزنند می‌گفتند ساختمان حدود یک قرن قدمت دارد، در صورتی که هنوز به ۱۰۰ سال نرسیده است. من سوال می‌کنم کجای دنیا یک ساختمان صد ساله به عنوان یک ساختمان تاریخی به حساب می‌آید»

وی خواستار بارگشت امام زاده به میدان شهرداری شد و گفت: « من پیشنهاد می‌کنم مطالبه بازسازی خود امامزاده صورت بگیرد و نمادهای هویتی شهر نیز بازسازی بشوند.»

مجید رحمانی در این نشست هرچند مخالفت خود با هرگونه تخریب ابنیه دارای قدمت در ساختمان شهرداری را اعلام کرد ، با این حال درباره اصلاح فرهنگی پیاده راه صحبت کرد. وی گفت:  آیا میدان شهرداری نشانی از مردم این سامان هست؟ قاعدتاً نیست. ما تنها میراث دار یک معماری سن پترزبورگی و روسی در رشت هستیم که ۹۸ سال پیش دیکته شد.

وی در جای دیگر گفت: « بزه‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی در این مکان جلوه گری می کند. که البته به نظرم این فرصت بسیار مناسبی است تا متولیان به بازنگری سیاست‌ها و اصلاح آن اقدام کنند. ما عملاً در پیاده راه به رهاسازی فرهنگی دچار شدیم و لازم است ابتدا به اصلاح این نقطه کانونی بپردازیم.»

این که حوزه هنری تنها دو نفر از منتقدان پیاده راه  را در این نشست دعوت کرده در نوع عجیب و غریب است. البته باید پرسید مگر حوزه هنری مجری تغییر هویتی و عمرانی شهر و یا متولی شهرداری رشت است. این نهاد اسمش را  گذاشته « گفت وگوی اندیشه ای پیرامون مرکز شهر رشت»! حوزه هنری نهایتا بتواند در مورد سینما سعدی نظر دهد که تحت اختیار خودش است! اگر هم قرار است بحث و اندیشه ای باشد نسبت به حضور همه محققان و پژوهشگران از طیفهای مختلف اقدام کند که واقعیت بیشتر نشان داده شود و این فکر به ذهن خطور نکند که حوزه هنری عزمش را جزم کرده که در میدان شهرداری رشت تغییر ایجاد کند. آیا به حساسیت‌های اجتماعی این موضوع واقف است؟ آیا محبوب‌تر از ساختمان ساعت شهرداری جایی وجود دارد که رشت را با آن بشناسند؟ آن هم اثری که ثبت ملی شده و اصلا دست کسی نیست که در آن تغییری ایجاد کند. چه برسد به آن که در مورد نشست تغییر برگزار شود!