دکتر علی عبدلی نویسنده و محقق برجسته تالش درگذشت

دکتر علی عبدلی نویسنده، شاعر و پژوهشگر گیلانی دیروز(۲۶ خرداد ۱۴۰۲) بعد از تحمل یک دوره بیماری در رضوانشهر درگذشت. عبدلی فعالیت خود را در زمینه شناخت اقوام تات و تالش از اوایل دهه ۵۰ شمسی شروع کرد. از این پژوهشگر و شاعر حدود بیست و پنج عنوان کتاب و ده‌ها مقاله پژوهشی در زمینه‌های زبان […]

دکتر علی عبدلی نویسنده، شاعر و پژوهشگر گیلانی دیروز(۲۶ خرداد ۱۴۰۲) بعد از تحمل یک دوره بیماری در رضوانشهر درگذشت.

عبدلی فعالیت خود را در زمینه شناخت اقوام تات و تالش از اوایل دهه ۵۰ شمسی شروع کرد. از این پژوهشگر و شاعر حدود بیست و پنج عنوان کتاب و ده‌ها مقاله پژوهشی در زمینه‌های زبان تاتی و تالشی، تاریخ، فرهنگ، ادبیات وقوم تالش به چاپ رسیده است. همچنین از او دو مجموعه شعر به زبانهای فارسی و تالشی- تاتی چاپ و منتشرشده‌است.

عبدلی در ۲۵ مرداد ۱۳۳۰ در شهر تات‌زبان کلور شهرستان خلخال به دنیا آمد. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در دل کوه‌های تالش و در بین عشایر آن منطقه گذراند و از همان زمان با تهیه نشریات و کتاب‌های ادبی و مطالعه آن‌ها راه شکوفایی استعدادهای نهفته اش را به تدریج هموار کرد و بعدها باسرودن شعر و گرد آوری فرهنگ عامه، برقراری ارتباطات با مطبوعات آن زمان وارد گستره کنش‌های فرهنگی و ادبی شد.

همچنین وی در سال ۱۳۵۳ موفق شد مسئولین وقت صدا و سیمای گیلان‌را متقاعد کند که برای نخستین بار هر هفته نیم ساعت برنامه ویژه تالشان از رادیو پخش شود، به موجب‌ آن توافق ضبط و پخش برنامه‌ای با نام سیری در تالش از رادیو گیلان آغاز کرد.