ذخایر کدام سدهای کشور در وضعیت قرمز است؟

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که از امروز تا شنبه هفته آینده در ۲۲ استان هوا بارانی می‌شود. آنطور که پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و بحران خشکسالی عنوان کرد بارندگی در پاییز و زمستان امسال نرمال است. اما نکته مهم این است که این بارندگی هم کمبود ذخایر آبی کشور […]

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که از امروز تا شنبه هفته آینده در ۲۲ استان هوا بارانی می‌شود. آنطور که پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و بحران خشکسالی عنوان کرد بارندگی در پاییز و زمستان امسال نرمال است. اما نکته مهم این است که این بارندگی هم کمبود ذخایر آبی کشور را جبران نمی‌کند. همین حالا مخازن برخی از سدهای کشور در وضعیت هشدارآمیز است.

به گزارش تجارت نیوز، دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در آخرین گزارشی به وضعیت کلی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۲ مهرماه پرداخت. در این گزارش، درصد پرشدگی سدهای کشور ۴۲ درصد عنوان شده است. ضمن آنکه خروجی سدها در سال آبی جاری و تاکنون نسبت به ۲۵ درصد افزایش داشته است. آمارهای منتشر شده از مخازن سدهای کشور نشان می‌دهد که درصد پرشدگی ۴۰ سد مهم کشور کمتر از ۵۰ درصد است. البته برای برخی از شهرها مجموع سدها حساب شده است. برای مثال درصد پرشدگی مجموع ۱۳ سد در ارومیه ۲۷ درصد است.

برخی مخازن سدهای مهم کشور وضعیت بدتری نسبت به سایر سدها دارند. یعنی همان شهرهایی که در یک سال گذشته بیشتر شاهد کم‌آبی بودند. موجودی سد رودبال داراب در استان فارس، صفر است که نسبت به سال آبی گذشته ۹۷ درصد کاهش یافته است. موجود سدهای وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان نیز صفر است.

از دیگر سدهای مهم کشور که می‌توان گفت در وضعیت بدی به سر می‌برند، می‌توان به سد طرق و دوستی در استان خراسان رضوی اشاره کرد. موجود مخازن سدهای طرق و دوستی به ترتیب ۳ و ۸۹ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته ۶۹ درصد و ۶۳ درصد کاهش داشته‌اند.