اتاق بازرگانی گیلان فرصت آزمون و خطا ندارد/آیا سایه پدر خوانده در اتاق بازرگانی گیلان تداوم می یابد؟

«رضا آقازاده» شخص مورد حمایت هادی تیزهوش تابان کیست؟

ماجرای اتاق بازرگانی گیلان هر روز وارد فاز جدیدی از ساختارشکنی ها و قانون گریزی ها با محوریت «هادی تیزهوش تابان» رئیس 30 ساله این اتاق می شود.

 اتاقی که می تواند بعنوان یک نهاد پیشران در توسعه اقتصادی و روابط تجاری گیلان و کشور در آن سوی مرزها اقتصاد آفرین باشد، گویا در مرزهای مدیریتی آقای خاص محبوس شده است.

با نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان، برنامه ریزی ها و دوندگی های آقای خاص این اتاق یعنی «هادی تیزهوش تابان» برای استمرار حکمرانی در این نهاد تاثیرگذار و اقتصادزا توامان و بی امان شده است.

تیزهوش تابان تلاش می کند با حمایت پشت پرده ای از شخصی بی تجربه و خارج نشین به نام «رضا آقازاده» جهت تصدی کرسی ریاست این اتاق پرحاشیه و قرارگیری در عنوان نایب رئیسی این اتاق، نقش مدیریت در سایه را بازی کند.

اما «رضا آقازاده» شخص مورد حمایت آقای تیزهوش چه کسی است؟ فردی که خانواده اش ساکن استانبول ترکیه بود و خودش بخش اعظمی از سال را در ترکیه می گذراند. این شخص نه تنها سکونت دائم در کشور را ندارد، هیچ سابقه ای نیز در فعالیت های تولیدی و‌ تجاری ندارد ولی با این وجود با کوشش تیزهوش تابان، برای شرکت در انتخابات هیات نمایندگان تایید صلاحیت شده است و در حضور تجار،کارآفرینان و دردکشیده های عرصه تجارت تنها با حمایت رییس فعلی اتاق و کارت های مساله دار و آرای سوال برانگیز به هیات نمایندگان اتاق راه یافت.

چطور ممکن است شخصی که در کشور سابقه یک روز کار تولیدی و تجاری نداشته و کارمند پدر همسر خویش بوده و خانواده وی نیز در شهر استانبول ترکیه ساکن بوده و‌ خود وی بیش از چند ماه از سال در ایران حضور ندارد و حتی شائبه های نیز در مورد چگونگی تایید صلاحیت شدن وی نیز هنوز در ابهام باقی مانده، در جمع ۱۵ نفره نمایندگان قرار گرفته و حتی بعنوان گزینه آقای خاص برای ریاست اتاق بازرگانی گیلان انتخاب شود؟

سایه پدر خوانده در اتاق بازرگانی گیلان این بار بر سر عنصری غیر مرتبط با دردهای تولید، معیشت و اقتصاد کشور، بی شک ضربه بزرگی به این استان خواهد زد و چیدمان این سناریو برای ادامه تسلط کامل بر اتاق بازرگانی گیلان، گردش به دور تکرار و مکررات است. تکرار و مکرراتی که در طول ۳ دهه تصدی مدیریت اتاق اصناف، جز پول پاشی، فساد، رانت بازی و فرصت سوزی چیز دیگری عاید اقتصاد و تجارت گیلان و کشور نکرده است.

آیا با وجود صدها جوان نخبه و دردمند در حوزه تولید و اقتصاد استان ،سکوی پارلمان بخش خصوصی استان باید بازیچه سیاست ورزی های افراد قرار گیرد؟ شخصی که به واسطه ازدواج با دختر یک تاجر خرما و انجام امورات پدر خانم و حمل کننده چمدان آقای تیزهوش در سفر های خارجی، باید به جایگاه ریاست اتاق بازرگانی استان گیلان برسد؟!

اتاق بازرگانی جای آزمون و خطا نیست چرا که مستقیم و غیرمستقیم با تجارت و شاهرگ های اقتصادی و تجاری کشور و استان مرتبط است و ریاست آن باید بر عهده نیروی تازه نفس، مبتکر و خلاق باشد تا از نو پیکره این اتاق پرحاشیه را بکوبد و بسازد.