رونمایی از پوستر بزرگترین رویداد خوراک کشور

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی صبح امروز پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ در نشست رونمایی از پوستر بزرگترین رویداد خوراک کشور و تجلیل از فعالین صنعت گردشگری در ساختمان شهرداری رشت اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان و مجموعه مدیریت شهری در تلاش هستیم با استفاده […]

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی صبح امروز پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ در نشست رونمایی از پوستر بزرگترین رویداد خوراک کشور و تجلیل از فعالین صنعت گردشگری در ساختمان شهرداری رشت اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان و مجموعه مدیریت شهری در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت رسانه ها و اطلاع‌رسانی در سطح ملی و بین‌المللی این رویداد بیش از پیش به مردم جهان معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان افزود: بر همین اساس برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده است که حوزه‌های میراث فرهنگی و شهرداری رشت مسئول اجرای این برنامه‌ها هستند.

او در ادامه با اشاره به اینکه رتبه اول گردشگری خوراک را در بین ۳۱ استان کشور داریم، افزود: تاکنون ۳۵۰ نوع خوراک در استان گیلان شناسایی شده است. همچنین ۳۳ نوع خوراک ثبت ملی شده و ۵ نوع خوراکی که جدیداً شناسایی شده به زودی در فهرست میراث ملی ثبت خواهد شد.

ولی جهانی، در ادامه گفت: کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد، با توجه به ویژگی‌های اقلیمی مناطق مختلف گیلان و سبک زندگی مردم در پرورش دام و طیور و همچنین گستردگی درختان گردو در جنگل های شمال کشور بیشترین نوع غذایی که مردم در دوره ‌های قدیم استفاده می‌کردند خوراک گوشت و خورشت فسنجان بوده است.

او در همین راستا تصریح کرد: در تلاش هستیم با اخذ مجوزهای لازم در این جشنواره یک نمایشگاه از آثار و ظروف سفالی مربوط به پخت و پز از مناطق مختلف گیلان در هفته گرامیداشت روز رشت برای عموم مردم به نمایش گذاشته شود.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، با اشاره به لزوم شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان و ارائه راهکارهای عملیاتی اظهار داشت: استان گیلان‌ دارای موقعیت اقلیمی خاص و ظرفیت‌های متعددی در بخش‌های مختلف است که در صورت بهره‌گیری درست در توسعه اقتصادی استان بسیار تاثیرگذار است و هم می‌تواند نقش به‌سزایی در رونق تولید و بهبود معیشت مردم داشته باشد.

حسین محمدیان، در ادامه گفت: طرح توسعه زنجیره های ارزش راهبردی استان‌ها به عنوان یک اقدام تحولی و یکی از اولویت‌های کاری وزارت کشور با هدف بهره مندی جوامع محلی از عواید طرح‌های سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه پایدار منطقه­ ای توسط وزیر کشور به استانداری­ های سراسر کشور و دستگاه­‌های تخصصی ذی‌ربط ابلاغ شد و به دنبال ابلاغ این طرح ما در گیلان محصولات کشاورزی را به عنوان یک زنجیره ارزش برای ۱۰ محصول کشاورزی در استان معرفی کرده و تلاش کردیم تا زنجیره ارزش را در تمامی محصولات کشاورزی ایجاد کنیم.

محمدیان، با تاکید بر لزوم آماده سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی از حذف بروکراسی اداری، مهیا نمودن فضا و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی در استان خبرداد و گفت: فضای تعامل و اتحاد برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی و فعالان اقتصادی مهیا است. همچنین با نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان، امیدواریم شرایط تسهیل و تسریع فرایند سرمایه‌گذاری با سرعت بیشتری در استان گیلان فراهم شود.

در ادامه این نشست شهردار رشت، با اشاره به تجربه موفقیت آمیز برگزاری دومین سالانه شهر خلاق گفت: برای اینکه این برنامه‌ها تداوم داشته باشد در گام اول باید فرهنگ سازی در جامعه هدف را برنامه‌ریزی کنیم، تا این برند برای شهر رشت حفظ شود و بتوانیم از مزیت‌های اقتصادی آن بهره‌مند شویم.

او با اشاره به اینکه در آستانه نزدیک شدن و گرامیداشت روز رشت هستیم، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری شهرداری رشت که شامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی، سیما منظر و سازمان مشاغل شهرداری و روابط عمومی می‌باشد برنامه‌های مشترکی را برای این هفته تدوین کرده‌اند، که یکی از این برنامه‌های مهم آن موضوع برگزاری بزرگترین رویداد خوراک کشور در تاریخ ششم و هفتم دی ماه در تالار مرکزی می‌باشد.

شهردار رشت، با بیان اینکه در حدود ۵۰ رستوران از ۱۷ شهرستان با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان در این رویداد مشارکت خواهند داشت، تصریح کرد: در این فستیوال علاوه بر حضور رستوران‌ها دانش آموزان و دانشجویان نیز حضور خواهند داشت.

 

رحیم شوقی، در ادامه گفت: در سالن اجتماعات تالار مرکزی رشت به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برنامه‌ریزی‌های متنوع فرهنگی برای گرامیداشت روز ۱۲ دی انجام شده که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کنسرت‌های محلی با حضور خواننده‌های مطرح بومی اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛ در پایان این مراسم از پوستر بزرگترین رویداد خوراک کشور و همچنین پوستر سومین جشنواره گیله خوراک رونمایی شد. همچنین از فعالان عرصه صنعت گردشگری تقدیر به عمل آمد.