سخنی با مدیران شهری رشت و رشتوندان فهیم ؛

شهر خوب ساختنی است نه یافتنی/ برند با ظرفیت شهر خلاق خوراک شناسی را جدی تر بگیرید/ شهر خوب ساختنی است نه یافتنی

        اساسا من و شما چه سهمی در ساختن شهر خوب و قابل زیست شرافتمندانه و سالم داریم؟ شهر رشت مورد تمنا و خواست ما، مهر، عزت و احترام شهروند را در دل دارد، آیا عاری از خشونت لفظی، فیزیکی و اداری و … است؟ آیا در شهر رشت آرزوهای ما، حق […]

 

 

 

 

اساسا من و شما چه سهمی در ساختن شهر خوب و قابل زیست شرافتمندانه و سالم داریم؟
شهر رشت مورد تمنا و خواست ما، مهر، عزت و احترام شهروند را در دل دارد، آیا عاری از خشونت لفظی، فیزیکی و اداری و … است؟ آیا در شهر رشت آرزوهای ما، حق منظر را پاس داشته و هوا و محیط زیست پاک و شهروند مسئوول و فرهنگ ترافیکی و مبلمان آرامش بخش و هویت معماری گیلان و اقلیم خاص برای آسایش، ورزش، شادی، رفاه و وضعیتی که حقوق همه شهروندان و حقوق معلولان و نابینایان، ضعفا و ناتوانان و… را در نظر داشته و همه چیز حساب شده و فکورانه است؟
آیا مسئوولیت ما شهروندان فقط مطالبه است یا خود در این روند دخیل و شریک هستیم؟
این قلم باور دارد، انسان را در قاموس ایمان به مسئوولیت اخلاقی و میثاق حقوق همگانی اجتماعی خود می شناسند، شهروند در دنیای امروز نیز همراه با انواع رسالت ها و مسوولیت هاست. فقط حق سوال، ادعا و حق مطالبه نیست، روی دیگر سکه حقوق شهروندی تکالیف و مسئوولیت های شهروند می باشد. برای ساختن یک شهر خوب و قابل زیست، همه باید مسئوولانه مشارکت کنیم.

ظرفیت و پتانسیل برند شهر خلاق خوراک شناسی جدی بگیرید

چند سالی است که با تلاش هایی که توسط شهرداری رشت و با مساعدت های شورای شهر و مدیران این پروژه یعنی جناب آقای حسنی ،سرکار خانم قدیمی آقای جعفرنیا و همچنین زحمات دیگران در سنوات گذشته، این برند خوب یعنی « شهر خلاق خوراک شناسی » بنام شهر رشت در مجامع بین المللی ثبت شده است.
این برند ،می تواند بعد از انجام پاره ای بستر سازی های قانونی و امکاناتی در جهت جلب و جذب سرمایه گذاران و گردشگران اقصی نقاط کشور و دنیا تبدیل شود.
باید تاکید کرد که قطعا اجرای هر طرح و یا پروژه ای با نقاط ضعف و قوت همراه است در اجرای این پروژه ی مهم نیز امکان دارد نقاط ضعفی وجود داشته باشد که باید آن نقاط ضعف را برطرف کرد. ولی نباید با کمال بی انصافی، کل این برند مهم را مضر، غیر مفید و منفعت طلبانه ارزیابی کرد و کل این پروژه ی عظیم را زیر سوال برد که به نظر می رسد برخی چنین می انگارند!.
در این شرایط ضرورت دارد تا هم مدیریت شهری و هم دیگر دست اندکاران با تلاش مضاعف برای برخورداری شهر رشت و گیلان از امکانات، ظرفیت ها و پتانسیل های برند « شهر خلاق خوراک شناسی » گام بردارند تا بیشترین نفع هم در جهت تولید ثروت، اشتغالزایی و هم به لحاظ نمایان شدن یکی از میراث های مادی و معنوی گیلان، نصیب این دیار گردد.
با کمال تاسف مدتی است که برخی درموقعیت های مختلف، چنان مخالفتی با این برند می کنند تو گویی این موضوع به بهانه ای برای غارت اموال عمومی تبدیل شده است. در حالی که انصافا تا به این اندازه هم نگاه سیاه و سفید به این بحث، می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی را بر اعتماد عمومی در ارتباط با مدیریت های بخشهای مختلف جامعه وارد کند. پیش از این تاکید شد، دیکته نوشته نشده غلط ندارد، باید به دور از غوغا سالاری و با انتقاد های منصفانه نقاط ضعف را بر طرف کرد. اینکه رشت مشکلات متنوع و مختلفی در زمینه زیر ساختی ،پسماند،زباله ها،الودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود و… پس نباید به ظرفیت ها و پتانسیل های دیگر آن پرداخته نشود، فقط دیدن نیمه ی خالی لیوان را تداعی می کند.
علی ایحال، باید بدانیم که برای بوجود آمدن این برند، تلاش های فوق العاده ای از طرف شهرداران مختلف ، شورای شهر در دوره های مختلف و مدیران روابط عمومی در سنوات گذشته و حال و صورت گرفته و هزینه های فراوانی به صورت همه جانبه انجام شده است، با توجه به اهمیت وجود این برند« شهر خلاق خوراک شناسی » برای شهر رشت و استان گیلان، می بایست با صبوری و همراهی با مسئولان ذیربط در جهت اثر گذاری مثبت آن بر اقتصاد شهری رشت، یاریگر مسئولان آن باشیم.