از آمارهای عجیب اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان تا فریاد کارگران!

عزا عزاست امروز، امنیت کارگر روی هواست امروز

کارگری امروز یا بردگی مدرن؟!/ جامعه کارگری گیلان به ته خط رسیده است!/ ۶۰ درصد کارگران گیلان سفید امضا هستند!/ خیلی از مسئولان اجرایی حتی به قانون کار پایبند نیستند/ ۳۰ درصد کارگران گیلان حتی حداقل حقوق اعلام شده را دریافت نمی‌کنند!/ در نمازجمعه مدیرکل کار و رفاه اجتماعی گیلان واقعیت را کتمان کرد!/ با درخواست ملاقات نمایندگان کارگری با نماینده ولی‌فقیه موافقت نمی‌شود!/ همسان‌سازی حقوق کارگران از سال ۸۶ ابلاغ گردیده؛ اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است!

هم‌زمان با اول ماه و مه روز جهانی کارگر، تعدادی از کارگران و بازنشستگان جامعه کارگری گیلان در اعتراض به وضعیت معیشتی و دستمزد خود در مقابل تشکیلات خانه کارگر گیلان تجمع کردند. در این تجمع که به دعوت تشکیلات خانه کارگر برای شرکت در مراسم روز کارگر شکل گرفت، گروهی از کارگران در اعتراض به عدم حضور مسئولین در جمع خود و پخش موسیقی معترض شدند و این عمل را توهین به جامعه کارگری تلقی کردند.

کارگران در این تجمع شعارهایی از جمله «تجمع قانونی حق مسلم ماست، امنیت معیشت حق مسلم ماست، عزا عزاست امروز، امنیت کارگر روی هواست امروز، تورم گرانی بلای جان مردم و مسئول بی‌لیاقت استعفا، استعفا» سر دادند.

در ادامه علی‌رغم اینکه کارگران حاضر در این تجمع دقایق زیادی را به انتظار حضور مسئولین اداره کل کار سپری کردند؛ اما مسئولین اداره کل کار و تعاون استان به‌منظور پاسخگویی به خواسته‌های صنفی کارگران حاضر نشدند. درعین‌حال تعدادی از کارگران با ترک تجمع تشکیلات خانه کارگر به سمت اداره کل کار استان رفتند که با برخورد نامناسب نیروی انتظامی مواجه و از مقابل اداره کار متفرق شدند.

روز جهانی کارگر امسال در حالی سپری شد که گزارش‌ها و اخبار در فضای رسانه‌ای کشور از تشکیل تجمعات اعتراضی و اعتصابات کارگری در برخی از واحدهای صنعتی پتروشیمی و فولاد حاکی بود. در واقع اعتراضات کارگری و صنفی که از هفته‌های گذشته در فضای تولید و اشتغال کشور شکل‌گرفته در انتقاد به تصویب میزان افزایش ۲۷ درصدی حقوق و عدم تناسب آن با تورم و شرایط اقتصادی جامعه از جمله اعتراضات کارگران کشور است. شورای‌عالی کار میزان حداقل حقوق و دستمزد کارگران را ۲۷ درصد و برای سایر سطوح ۲۱ درصد اعلام کرد درحالی‌که مرکز آمار ایران هنوز نرخ تورم سال گذشته را اعلام نکرده و بانک مرکزی نیز تورم اسفند ۱۴۰۱ را ۶۴ درصد اعلام نموده است.

کارگران و کارشناسان شورای‌عالی کار معتقدند؛ حتی افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران در سال جدید نیز شکاف بین دستمزد با هزینه‌ها و تورم را پر نمی‌کند و این در حالی است که معضلات و مشکلات بخش کارگری کشور همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و قراردادهای سفید امضا و نبود امنیت شغلی، تبعیض در پرداخت حقوق زنان و مردان کارگر، نبود بیمه، کمبود مزایا و…همچنان از جمله مشکلات حاکم بر جامعه کارگری کشور است که تاکنون هیچ اقدام عملی و اساسی برای حل آنها انجام نشده است.

عدم کفاف حقوق در برابر تورم و هزینه‌های موجود؛ عدم اجراشدن افزایش حقوق ۵۷ درصدی سال پیش برای خیلی از کارگران؛ اعمال فشار با استفاده از قرارداد شرکتی و موقت؛ مشکلات جسمانی برای کارگران زن؛ قرارداد سفید امضا؛ عدم اجراشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و… از جمله مواردی است که کارگران در تجمع روز کارگر در مقابل خانه کارگر استان گیلان اعلام کردند.

طبق آخرین آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، این استان ۴۷۰ هزار نفر کارگر بیمه شده دارد که از این تعداد فقط ۲۷۰ هزار نفر مشمول بیمه اجباری هستند و مابقی در سایه عدم امنیت شغلی در شرکت‌های تولیدی و اصناف استان مشغول به کارند. این در حالی است که برطبق گزارش‌های رسمی این اداره کل، با وجود افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کارگران و کارفرمایان در آمار‌های اشتغال‌زایی سال گذشته استان، اما لیست این افراد در فهرست بیمه تأمین اجتماعی دیده نمی‌شود! این یعنی ۲۰ درصد جامعه کارگری استان با کمترین امنیت شغلی در شرکت‌های تولیدی صنعتی استان اشتغال دارند.

«حسن ایزدی» دبیر تشکیلات خانه کارگر گیلان در گفت و گو با مرور این ضعف را متوجه عدم اجرای درست قانون کار از سوی اداره‌ی کل کار استان می‌داند و می‌گوید: متاسفانه اداره‌ی کل کار حتی به وظیفه قانونی خودش در اعمال حقوق ۲۷ درصدی از سوی شرکتها توجه نمی‌کند. آمار و ارقامی که اداره کار اعلام می‌کند، در خیلی از موارد با وضعیت موجود کارگران و جامعه همخوانی ندارد. چون اصلا اداره کار، قانون را درست اجرا نمی‌کند و خیلی از مسوولان اجرایی حتی به قانون کار پایبند نیستند.

دبیر تشکیلات خانه کارگر استان، آمارهای ایجاد اشتغال استان را در تضاد با واقعیت موجود جامعه فعلی کارگری بیان می‌کند و می‌افزاید: ۳۰ درصد کارگران ما حتی حداقل حقوق اعلام شده را دریافت نمی‌کنند. آن وقت مدیرکل ادارهٔ کار زیر بار پرداخت حقوق زیر ۶ میلیون تومان از سوی شرکت‌ها نمی‌رود و تأکید به پرداخت حقوق مطابق قانون کار دارد.

باتوجه‌به اینکه خود دولت و مرکز آمار تورم سال گذشته را ۶۴ درصد و خط فقر را ۱۴ میلیون اعلام کرده؛ اما حقوق کارگر چرا باید ۵ میلیون باشد و حداقل حقوق را دریافت کند؟ کارگران و بازنشستگان قادر به پرداخت کرایه‌خانه‌های خود نیستند.

ایزدی با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال جدید هنوز برای تعدادی از کارگران واحدهای تولیدی استان اعمال نشده است، تأکید می‌کند: جامعه کارگری و بازنشستگی نسبت به این موضوع معترض هستند. درحالی‌که بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار می‌بایست افزایش حقوق ۲۱ درصدی برای بازنشستگان و ۲۷ درصدی برای کارگران اعمال می‌شد؛ اما تاکنون این افزایش اجرایی نشده است.

ایزدی با تأکید به اینکه افزایش حقوق ۵۷ درصدی سال گذشته نیز هنوز برای برخی از کارگران در برخی از واحدهای تولیدی اعمال نشده اظهار می‌کند: بعد از اعتراضات سال گذشته فقط برای بخشی از کارگران افزایش ۳۸ درصدی اعمال شد! در این میان خیلی از واحدها به بهانه اینکه بخشنامه به آنها دیر ارسال شده از اعمال ۲۷ درصدی حقوق کارگران خودداری کردند و این موضوع برای ما اصلاً قابل‌قبول نیست.

ایزدی که خود بازنشسته تأمین اجتماعی است با اشاره به دریافتی ۹ میلیون‌تومانی‌اش تصریح می‌کند: باوجوداینکه مستأجر نیست؛ اما حقوقی که دریافت می‌کند کفاف زندگی روزه مره وی را نمی‌دهد و چیزی اضافه‌تر برای هزینه‌های شخصی نمی‌ماند.

دبیرخانه کارگر گیلان تأکید دارد: خواسته ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است و آن اجرای قوانین کار از سوی دولت است؛ چون واقعاً دیگر جامعه کارگری به ته خط رسیده است.

وی با اشاره به تصویب قانون کارگری در سال ۶۳ تصریح کرد: استان گیلان ۴۱۸ شهید کارگر نثار این انقلاب کرده است، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولین به حرمت خون این شهدای کارگر نسبت به اجرای قوانین کارگری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند‌.

ایزدی با اشاره به راهپیمایی روز کارگر در ۲۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال با درخواست راهپیمایی و تجمع موافقت نشده است.

وی خطاب به استاندار و نماینده ولی‌فقیه یادآور شد: متأسفانه با درخواست ملاقات نمایندگان کارگری با نماینده ولی‌فقیه موافقت نمی‌شود. اما در نمازجمعه مدیرکل کار و رفاه اجتماعی گیلان با کتمان واقعیت سخنانی را ایراد می‌کند که مایه اعتراض جامعه کارگری است.

وی افزود: مسئولین کشور خط فقر را ۱۵ میلیون تومان اعلام می‌کنند؛ اما متأسفانه با نادیده‌گرفتن حقوق مسلم کارگری، اکثر کارگران بیش از ۵ میلیون تومان دریافت نمی‌کنند.

ایزدی با اعتراض نسبت به افزایش حقوق در سال جاری گفت: گیلان با وجود ۱۳ نماینده در مجلس و پوشش ۵۴ درصدی مردم استان از بیمه تأمین اجتماعی فقط دو بیمارستان تخصصی تأمین اجتماعی در گیلان در حال خدمات‌رسانی است و این جای تأسف دارد.

وی در خصوص همسان‌سازی حقوق کارگری خاطرنشان کرد: همسان‌سازی حقوق کارگران از سال ۸۶ ابلاغ گردیده؛ اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده و بخش اعظمی از کارگران با حداقل حقوق با مشکلات عدیده در زندگی مواجه‌اند.

«اسماعیل امید زاده» عضو هیئت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار گیلان هم در حاشیه مراسم روز کارگر با بیان اینکه مسئولان با فرارسیدن به‌روز جهانی کارگر به فقط یک هفته به کارگران هفته گوش می‌دهند و بعد از آن به فراموشی سپرده می‌شویم؛ اظهار می‌کند: سال جدید برای جامعه ضعیف کارگری که ستون اقتصادی کشور هستند بد استارت خورده. باتوجه‌به فرمایشان حضرت آقا که از مهار تورم گفتند؛ متأسفانه باگذشت یک ماه از این شعار با تورم خیلی زیادی مواجه هستیم.

وی نیز با تصریح به اینکه هنوز قانون جدید افزایش حقوق برای کارگران اعمال نشده است می‌گوید: کارفرمایان شرکت‌ها فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق کارگران را طبق قانون رعایت می‌کنند. بااین‌وجود یک کارگر مستأجر که کل دریافتی‌اش در نهایت با درنظرگرفتن همه آپشن‌های حقوق چیزی حدود ۱۰ الی ۱۱ تومان دریافتی دارد چگونه باید جوابگوی هزینه‌ای موجود باشد؟

وی به نبود امنیت شغلی کارگران اشاره و اظهار می‌کند: کارگری امروز بردگی مدرن شده است و کارگران حتی باسابقه خیلی بالا مجبورند قرارداد یک‌ماهه و سفید امضا کنند؛ لذا کارگر هرماه اضطراب دارد که آیا ماه بعد کارفرما قراردادش را تمدید می‌کند یا خیر؟

وی تأکید کرد: ۶۰ درصد کارگران استان قرارداد سفید امضا دارند و اصلاً امنیت شغلی برای آنها فراهم نیست.

وی با انتقاد از نبود تشکل‌های کارگری در واحدهای تولیدی استان می‌افزاید: با وجود فعالیت بالغ بر ۵۰۰ واحد تولیدی فعال در استان، تنها ۴۲ شورای کارگری داریم که برای حقوق صنفی کارگران تلاش می‌کنند. از این تعداد تشکل ۲۲ مورد در شهرستان رشت است درحالی‌که طبق قانون کار هر مجموعه تولیدی با بیش از ۳۵ نفر کارگر باید از تشکیلات کارگری برخوردار باشد. متأسفانه این آمار برای جامعه کارگری گیلان نگران‌کننده است.