استاندار گیلان در آستاراخان روسیه عنوان کرد:

فقط چراغ سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روشن است!

اسدالله عباسی در آستاراخان روسیه گفت: فقط چراغ سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روشن است و با این شیوه نمی توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. خیلی از محصولات کشور در بازار روسیه شناخته شده نیست. باید میزان صادرات ما بیشتر از واردات باشد

جلسه هماهنگی بندر آستاراخانسکی پورت آستاراخان به ریاست دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان و با حضور معاون استاندار آستاراخان آفاناسیف ،آکوچیکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان ، جمالی مدیر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه روسیه و جمعی از مدیران کل استان گیلان و رئیس اتاق بازرگانی گیلان در محل شرکت بندر آستاراخانسکی پورت برگزار شد.

اسدالله عباسی در این دیدار گفت: ۲ استان گیلان و آستراخان دارای ظرفیت های خوبی به لحاظ اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی هستند، و جزو استراژتیک‌ترین استان‌های حاشیه خزر به لحاظ تجاری و اقتصادی هستند که توسعه مبادلات تجاری میان این ۲ کشور منجر به توسعه دو کشور می‌شود.

عباسی افزود: اقتصاد گیلان وابسته به کشاورزی و دریامحور است و به همین منظور علاوه بر تجار بخش خصوصی، در این سفر مدیران کل گمرک، بنادر، صمت و کشاورزی حضور داشته و نقطه نظارت خود را بیان کردند.

استاندار گیلان تاکید کرد: در چند سال اخیر بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در دولت آقای دکتر رئیسی بنابر دستور آقا و نگاهی که مقام معظم رهبری دارند، ارتباط بین ایران و روسیه به بالاترین سطح ارتقا پیدا کرده است. بنابراین در گیلان و آستاراخان بایستی نسبت به سایر مناطق به عنوان پیشرو و پنجره و دروازه ورودی به سمت تجارت حرکت کنیم.

وی با تاکید بر افزایش ارتباط با کشور روسیه در دولت سیزدهم بیان کرد: رویکرد دیپلماسی دولت مردمی و انقلابی آیت الله دکتر رییسی، مبتنی بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بوده و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای در آمده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان یادآور شد: اکنون به چند کشتی و شناور تند رو نیاز داریم و از بخش‌های خصوصی دعوت می‌کنیم که بیایند سرمایه گذاری کنند.

استاندار گیلان یکی از اهداف دولت سیزدهم را گسترش روابط میان استان‌های حاشیه خزر با دیگر کشورها دانست و گفت: در سفر استاندار آستراخان به گیلان توافقات خوبی در خصوص افزایش فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی داشته و سفر هیئت اعزامی گیلان به روسیه هم ادامه همان توافقات است.

وی فعالیت‌های تجاری گیلان را فقط منوط به حمل و نقل دریایی ندانست و بیان کرد: این آمادگی در گیلان وجود دارد که در حوزه حمل و نقل ریلی و با تکمیل راه‌آهن رشت_کاسپین و از طریق هوایی و فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل، روابط خود با آستراخان را گسترش دهیم.

عباسی با انتقاد از عملکردی سرای تجاری ایرانیان گفت: فقط چراغ سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روشن است و با این شیوه نمی توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

استاندار گیلان تاکید کرد: خیلی از محصولات ایران در بازار روسیه شناخته شده نیست. باید میزان صادرات ما بیشتر از واردات باشد .

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: سرمایه گذار ایرانی و روسی بیایند باهم مشارکت و کار کنند تا این کار رونق بگیرد. تولیدات کشاورزی مان نیاز به آن دارد که سرعت پیدا کند، ما از قبل چوب وارد می‌کنیم  و می‌خواهیم محصولات کشاورزی خودمان را صادر کنیم در سیمان افزایش تولید داریم، می‌خواهیم صادر کنیم،همچنین مصالح ساختمانی را صادر کنیم. بعضی از این‌ها نیاز به زمان کوتاهی دارند که صادر بشوند، بازار هدف صادرات ما روسیه و آستاراخان هست.

عباسی افزود: این انتظار داریم که همه بخش‌ها بیایند و فعال شوند و اگر در جایی احساس کردیم که موانعی وجود دارد ،مشکلی وجود دارد ،ما هم در سطح بالا و عالی ،وزرا و آقای رئیس جمهور، روسای جمهور با یکدیگر، این توافق‌نامه‌ها و موانع کارها رابرطرف خواهیم نمود.