بررسی همه کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۹تیر۱۴۰۳

قالیباف شانس نخست برای جانشینی رئیسی/

  آنچه مسلم است طی ۵۰ روز الی ۲ ماه آینده، الزاما انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. اکنون باید نگاهی سطحی بر اسامی کاندیداهای بالقوه صندلی شخص اول اجرایی کشور بیندازیم و ببینیم چه کسانی قادر به عبور از فیلترهای شورای نگهبان هستند و توانایی رقابت جدی در انتخابات را خواهند داشت گرچه برای […]

 

آنچه مسلم است طی ۵۰ روز الی ۲ ماه آینده، الزاما انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. اکنون باید نگاهی سطحی بر اسامی کاندیداهای بالقوه صندلی شخص اول اجرایی کشور بیندازیم و ببینیم چه کسانی قادر به عبور از فیلترهای شورای نگهبان هستند و توانایی رقابت جدی در انتخابات را خواهند داشت

گرچه برای شناخت و تحقیق بر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ۵۰ روز بسیار کم است اما به هر حال باید پنجاه روز دیگر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، انتخابات زودرس ریاست جمهوری دوره چهاردهم را برگزار کند.

پس مسلم است طی ۵۰ روز الی ۲ ماه آینده، الزاما انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد فلذا باید نگاهی سطحی بر اسامی کاندیداهای بالقوه صندلی شخص اول اجرایی کشور بیندازیم و ببینیم چه کسانی قادر به عبور از فیلترهای شورای نگهبان هستند و توانایی رقابت جدی در انتخابات را خواهند داشت.

در حال حاضر سوال بسیاری از سیاسیون این است که جانشین ابراهیم رئیسی در انتخابات روز جمعه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ چه کسی خواهد بود؟

البته چهاردهمین دولت کشور به جهاتی مهمترین انتخاب برای حاکمیت خواهد بود. زیرا رییس جمهور آینده طبق اصل۱۱۱ قانون اساسی در صورت فوت رهبر عضو شورای سه نفره رهبری خواهد شذ. شورایی که شامل رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه و یک فقیه شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت می‌باشد که به مدت یکسال کشور را اداره خواهند کرد تا مجلس خبرگان سومین رهبر کشور را انتخاب نماید.

از این رو تخمین زده می‌شود مورد اعتمادترین چهره سیاسی حاکمیتی که بر کرسی ساختمان سفید پاستور تکیه بزند کسی جز محمد باقر قالیباف نخواهد بود.

اگر چنین شود قالیباف بعد از هاشمی رفسنجانی دومین رئیس مجلس است که به مقام ریاست جمهوری دست می‌یابد!

قطعا مجلس شورای اسلامی نیز باید در تدارک رئیسی برای قوه مقننه باشد که هماهنگی و همراهی تام در مخاطرات پیشِ رو داشته باشد.

با توجه به شرایط بحرانی این روزها، انتخابات دوره آینده که در وضعیت خاص و احتمالا در فضایی محدود برگزار خواهد شد، با یک کاندیدای اصلی مثل قالیباف و سه یا چهار کاندیدای پوششی رقم خواهد خورد.

در حال حاضر چهره‌های متعددی در سپهر سیاسی ایران حضور دارند که خود را در قامت ریاست جمهوری می‌بینند.

اما پرسش این است که آیا این چهره‌های شناخته شده، امکان تایید از سوی شورای نگهبان یا چراغ سبز نظام را خواهند داشت یا خیر؟

تجربه یکدست‌سازی حاکمیت که در انتخابات مجلس ۱۳۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رقم خورد، بزرگترین شاهد براین نکته است که رئیس جمهور آینده فردی از درون طیف اصولگرایان خواهد بود.

طبق تجربه انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح طلبان نمی‌توانند با شخصیت‌های درجه اول و دوم حتی با چهره‌هایی امثال جهانگیری یا پزشکیان که محبوبیت نسبی دارند،به گردونه رقابت انتخابات نهمین رئیس جمهور ورود پیدا کنند!

به این ترتیب اعتدالیون هم که چهره‌های شاخص و مطرحی چون حسن روحانی و ظریف دارند بعید است که بتوانند به این انتخابات ورود کنند!

اصولگرایان معتدل در انتخابات دوره قبل کاندیدای شاخصی چون علی لاریجانی را به صحنه آوردند که رد صلاحیت شد. پیش بینی می‌شود که باز هم درب رقابت‌های انتخاباتی به روی علی لاریجانی بسته بماند.

محمود احمدی نژاد هم با توجه به پیشینه‌اش و شخصیت سرکش و غیر قابل مهارش بعید است که تایید صلاحیت شود.

البته چهره‌هایی چون محسن رضایی که شانس چندانی ندارند در صورت کاندیداتوری محتمل است که تایید صلاحیت شوند تا انتخابات تک نفره برگزار نشود!

به اعتقاد نگارنده بعید است حتی چهره‌ای چون سعید جلیلی بتواند شانس رقابت با قالیباف را پیدا کند.
جبهه پایداری در مجلس دوازدهم نسبت به سایر فراکسیونهای دست بالا را دارد اما به دلائلی درب پاستور به رویشان گشوده نخواهد شد!

کم‌هزینه‌ترین راه برای انتخاب قالیباف عدم راهیابی سعید جلیلی کاندیدای اصلی جبهه پایداری به رقابت انتخابات ۱۹ تیر ۱۴۰۳ خواهد بود.

چاره‌ای نیست جز اینکه امیدوار باشیم از میان اصولگرایانِ محبوب شورای نگهبان، یک چهره وفادار به نظام با سابقه مدیریت اجرایی تایید صلاحیت گردد تا در انتخابات ریاست جمهوری تابستان ۱۴۰۳ پیروز شود و بر صندلی ریاست جمهوری دولت چهاردهم تکیه زند.