مافیای سوخت به استاندار اجازه سرکشی از مرزها را نمی دهد | ۹۰ درصد قاچاقچیان “شاه نشین” شده اند
در سال های گذشته مساله قاچاق سوخت، مکررا از سوی مقامات کشور مورد اشاره قرار گرفته و هر بار با اعلام بخشی از واقعیت های پیرامون آن، ابعاد هولناک این فساد دولتی خود را بیشتر نشان می دهد. مسعود پزشکیان – رئیسجمهور چندی پیش اعلام کرد: «چگونه وقتی تولیدکننده و توزیعکننده سوخت در کشور دولت […]
در سال های گذشته مساله قاچاق سوخت، مکررا از سوی مقامات کشور مورد اشاره قرار گرفته و هر بار با اعلام بخشی از واقعیت های پیرامون آن، ابعاد هولناک این فساد دولتی خود را بیشتر نشان می دهد. مسعود پزشکیان – رئیسجمهور چندی پیش اعلام کرد: «چگونه وقتی تولیدکننده و توزیعکننده سوخت در کشور دولت است، قریب به ۲۰ میلیون لیتر سوخت در هر روز گم میشود؟» و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم با اعلام اینکه روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر فراورده از کشور قاچاق میشود گفت که تردید نکنید این قاچاق سازماندهیشده است و مراکز تولید و مصرفکنندههای اصلی، اولین تهیهکنندههای این قاچاقند.»
مسئولان عنوان می کنند که طبق آخرین آمار میزان قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر و گازوئیل ۸ میلیون لیتر در روز است که از این بابت کشور سالانه ۶ میلیارد دلار دچار چالش میشود!
بی شک منشا ابتدایی قاچاق از نهادهای دولتی است و در لایه بعد شبکههای محلی بسیار گستردهای پیرامون آن شکل گرفتهاند، محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در تازه ترین واکنش، گفت از فرودگاه برای قاچاق سوخت به دریا لوله کشیده بودند!
جریان مافیایی برای قاچاق سوخت در ایران شکل گرفته است
در این رابطه، دکتر حشمت الله فلاحت پیشه – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جماران، ضمن اشاره به اظهارات روسای قوای قضائیه و مجریه درخصوص ابعاد وسیع قاچاق سوخت، خاطرنشان کرد: مافیا عبارت است از جریان یا گروهی که به راحتی قانون را دور می زنند و برنامه های خود را که عمدتا همراه با فساد اقتصادی است، پیش می برند. متاسفانه موضوع قاچاق سوخت در ایران تبدیل به یک عمل مافیایی شده و به همین دلیل است که سران قوا در ایران به کرات از قاچاق بیش از ۲۰ میلیون لیتر سوخت صحبت می کنند، اما گویا هیچ اراده ای برای مقابله وجود ندارد؛ به این دلیل که مافیا گروهی است که در نتیجه اقدامات آنها، اراده قانونی یک کشور تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می رود. تا زمانی که به صراحت از مافیای سوخت در ایران صحبت نکنیم، نمی توانیم با آن مقابله داشته باشیم.
ابعاد قاچاق سوخت، مایه شرمساری است
در کمتر جایی در دنیا با لوله، سوخت قاچاق می شود
نظامات قانونی ایران عملا در مقابل مافیای سوخت تسلیم شده
وی افزود: به رغم اینکه مسئولان و مجریان کشور نسبت به فاجعه هایی که پیرامون قاچاق سوخت می گذرد اطلاع دارند، اما باز همچنان برخوردی صورت نمی گیرد؛ اخباری که درباره ابعاد قاچاق سوخت منتشر می شود، مایه شرمساری است. اما باز هم برخوردی را شاهد نیستیم. برای نمونه؛ در کمتر جایی در دنیا با لوله سوخت قاچاق می شود و یا از معابر رسمی و اخیرا از فرودگاه این قاچاق انجام می شود. اینها مایه شرمساری است. نظامات قانونی ایران عملا در مقابل مافیای سوخت تسلیم شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازمه برخورد با قاچاقچیان سوخت، قانون ضدمافیایی است، توضیح داد: در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در طول یک سال، ۲۸ سفر به ویژه به مرزهای کشور داشتم. دو بار در طول یک سال به سیستان و بلوچستان سفر کردم، در یکی از استان های مرزی با شرایطی مواجه شدم که نشان دهنده وهن حاکمیت کشور بود. استاندار یکی از استان های مرزی، به من گفت تو من را مدیون خودت کردی! وقتی از ایشان درباره علت آن پرسیدم، گفت به رغم اینکه چند سال استاندار این استان هستم، اما اجازه نداشتم که مرز را ببینم! اما اکنون تحت فشار شما برای اولین بار این بخش از مرز را دیدم! یعنی مسئول سیاسی یک منطقه از کشور، زورش به مافیا نرسیده بود و او به صراحت گفت علت این مشکلات، قاچاق سوخت از مرز است!
وضعیت بحرانی قاچاق سوخت، جدی و هشدارآمیز است
فلاحت پیشه تاکید کرد: وضعیت بحرانی قاچاق سوخت در ایران، در همین حد جدی و هشدارآمیز است. این بعد وسیع قاچاق سوخت، توسط زنان سرپرست خانواری صورت نمی گیرد که جلیقه های چند لیتری بنزین بر تن می کنند و جان خود را به خطر می اندازند، ۲۰ میلیون لیتر سوخت در روز اینگونه قاچاق نمی شود و مافیایی پشت این قاچاق است و این مافیا زمانی خطرناک تر می شود که مانع هر گونه اصلاحات اقتصادی در کشور می شود. برای این مافیا خوشایند است که به اسم یارانه ملت سوخت ارزان را به دست می آورد و آن را قاچاق می کند.
«کوله بری» و «ته لنجی» به نام ملت اما به کام قاچاقچیان انجام شده
۹۰ درصد قاچاق توسط افرادی انجام می شود که در مراکز اقتصادی کشور «شاه نشین» شده اند
به گفته رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛ دو کار «کوله بری» و «ته لنجی» و یکسری مجوزهای مرزی در کشور ما به نام ملت اما به کام قاچاقچیان انجام شده است، به اسم ملت این مجوزها گرفته می شود، اما زمانی که در مجلس تحقیق و تفحصی انجام دادم، یکی از نتایج آن این بود که ۹۰ درصد قاچاق مرزی توسط کسانی انجام می شود که ادعای خدمت به کوله بران را عنوان می کنند و تنها ۱۰ درصد قاچاق از طریق مرزنشینان انجام می شود؛ در واقع ۹۰ درصد قاچاق توسط افرادی انجام می شود که در مراکز اقتصادی کشور «شاه نشین» شده اند و از این امتیازات در راستای منافع خود استفاده می کنند و سوخت در راس این قاچاق است.
مافیا گاه از تصمیم گیری تا اجرا و از تهران تا مرزها صاحب نقش است
نوع بیان قاچاق توسط مسئولین قوا، نشان دهنده انفعال آنها است
فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت، مقابله با مافیا است و این مافیا گاه از تصمیم گیری تا اجرا و از تهران تا مرزها صاحب نقش است، به جماران گفت: نوع بیان قاچاق توسط مسئولین قوا، نشان دهنده انفعال آنها است. حدود ۹ ماه از زمانی می گذرد که رئیس قوه مقننه از قاچاق ۲۰ میلیون لیتری سوخت صحبت می کند، بعد از آن هم روسای دیگر قوا همین عدد را به کار بردند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است! این در حالی است که ما در ایران بدعتی به نام نشست سران سه قوه داریم که در این بدعت تصمیم گیری های فراقانونی صورت می گیرد. سوال اینجاست که چرا سران قوا که با اعلام ۲۰ میلیون لیتر قاچاق، عملا ضعف جدی از حاکمیت را در دنیا اعلام کرده اند، متاسفانه هیچ یک از جلسات آنها منجر به ایجاد یک سازوکار نشده است؟!
سران قوا در ایران نباید تصور کنند بخشی از اپوزسیون هستند
وی با بیان اینکه ” سران قوا در ایران نباید تصور کنند صرفا بخشی از اپوزسیون هستند و یا در ایام انتخابات به سر می برند ” تصریح کرد: آنها باید همه مسئولیت خود را بپذیرند؛ آنچه اکنون می گذرد، بر عهده سران قوا است. آنها با همین شرایط کشور، پذیرفته اند که مسئولیت داشته باشند، اما وقتی پای اقدام می رسد نباید شبیه اپوزسیون حرف بزنند.
تا زمانی که سران قوا به جای تصمیم گیرهای اجرایی و اثباتی ، مانند دیگران تنها به بیان انتقاد می پردازند، مشکلات کشور ادامه دارد. به ویژه اینکه ابتکاری تحت عنوان ابتکار سران قوا، هر گونه بهانه انفعال را از بین می برد.
وقتی آنها با هم می توانند تصمیمات فراقانونی بگیرند، به این معنا است که هیچ بهانه ای از سران قوا پذیرفته شده نیست. نباید دیگر بلافاصله بعد از جلسات، همان انتقادات پیشین را مطرح کنند؛ چرا که آنها هستند که باید سازوکار مقابله با مافیاهایی مانند مافیای سوخت را در دستور کار داشته باشند.
حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد قاچاق ها کشف می شوند
با پدیده ای به نام قاچاقچیان یقه سفید مواجه هستیم
کشفیات قاچاق فاجعه است که نشان از وجود افراد دانه درشت دارد!
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابزار تاسف شدید نسبت به اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اینکه در دو ماه گذشته ۸۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شده، به جماران گفت: وقتی این ارقام گفته می شود بر اساس میانگین کشفیات، معمولا حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد قاچاق ها کشف می شوند، و اکنون حجم بالای کشفیات نشان دهنده فاجعه است. یعنی ابعاد قاچاق بسیار وسیع تر است که همین نشان دهنده وجود افراد دانه درشت است. ما با پدیده ای به نام قاچاقچیان یقه سفید مواجه هستیم. آنها کسانی هستند که با چهره سفید در جامعه حضور دارند و شان اجتماعی و اقتصادی و بعضا سیاسی دارند و به ویژه به آن حد از قدرت رسیده اند که سران سه قوه هم نتوانسته اند کاسبی قاچاق آنها را تعطیل کنند!
به جای افتخار به آمار کشفیات قاچاق، به اعلام آمار دانه درشت ها افتخار کنند
فلاحت پیشه افزود: تا زمانی که مسئولان به جای اعلام آمار قاچاقچیان بزرگ دستگیر شده، به بیان ارقام بزرگ قاچاق می پردازند تنها زمینه ای برای تداوم قاچاق سوخت فراهم می کنند. باید به امید روزی بود که مسئولان به جای افتخار کردن به آمار قاچاق های کشف شده، به آمار دانه درشت هایی که به دام قانون افتاده اند افتخار کنند. به ویژه اینکه باید اموال آنها به خزانه مملکت بازگردد؛ اگر این کار صورت نگیرد، قاچاقچیان سوخت وقتی تمرکز زیاد روی قاچاق سوخت را می بینند، به سرعت به قاچاق دیگر اقلام و یا کار کثیف اقتصادی دیگر روی می آورند. چنین قاچاقی، نشان دهنده طیفی از تخلفات، شامل دورزدن قانون، پولشویی و فساد است. همه این مسائل باعث بی اعتمادی جامعه است و اگر نظام سیاسی می خواهد اعتماد مردم را برگرداند، باید با دانه درشتها برخورد کند و نه با کسانی که خود قربانی مافیای قاچاق هستند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0