نخستین جشنواره فرهنگی خیکی پنیر (پنیر جلدی) منطقه گردشگری اطاقور برگزار شد

فرداد همت زاده/ امنیت غذایی هر کشوری معمولا از امنیت کشاورزی و دامداری آن نشات می گیرد وقتی کشاورز و دامدار بتواند بدون دغدغه هم به تولید بپردازد و هم به موقع و با قیمت مناسب محصولاتش را عرضه کند یقینا به ادامه فعالیت های کشاورزی و دامداری دلگرم میشود. امنیت کشاورزی و دامداری که […]

فرداد همت زاده/ امنیت غذایی هر کشوری معمولا از امنیت کشاورزی و دامداری آن نشات می گیرد وقتی کشاورز و دامدار بتواند بدون دغدغه هم به تولید بپردازد و هم به موقع و با قیمت مناسب محصولاتش را عرضه کند یقینا به ادامه فعالیت های کشاورزی و دامداری دلگرم میشود.

امنیت کشاورزی و دامداری که خاستگاه آن در روستا است بر پدیده های مهم اقلیمی، آب و هوایی ، مهاجرت و ماندگاری جمعیت و حتی جوانی جمعیت می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

از این رو دست اندرکاران این امر باید همواره دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند بستری فراهم نمایند تا کشاورز و دامدار و روستایی بتواند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهد.
یکی از راههای ایجاد این بستر برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های سنتی و برگزاری جشنواره های فرهنگی، کشاورزی و دامداری است که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد این نوع فعالیت ها هستیم .
این برنامه ها علاوه بر معرفی پتانسیل ها و موقعیت های گردشگری مناطق مختلف کشور خاصه گیلان محصولات و آداب و سنن و فرهنگ آن مناطق را نیز به منصه ظهور می‌رساند.

مسوولان بخش و شهر اطاقور  نیز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان به منظور شناسایی منطقه گردشگری و توریستی اطاقور که بیش از ۱۵۰ روستای کوهستانی دارد که اغلب مردمانش دامدار و کشاورزند و به منظور معرفی محصولات لبنی سنتی و انواع دست بافته ها و صنایع دستی و رونق بیشتر اقتصاد منطقه اولین جشنواره « پنیر جلدی» یا« خیکی پنیر »را در روز پنجشنبه ۱۱ آبان در محل زمین ورزشی شهر اطاقور  با حضور مردم ، مسوولان، کشاورزان و دامداران برگزار کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان در این مراسم با بیان اینکه «خیکی پنیر »یا «پنیر جلدی »سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاوش های باستان شناسی انجام شده، قدمت این پنیر محلی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

ولی جهانی شغل اصلی مردمان منطقه اطاقور را دامداری دانست و افزود: به دنبال معرفی پنیر خیکی به عنوان برند سوغات اطاقور هستیم.

او هدف از برگزاری جشنواره های فرهنگی و تاریخی را احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشته و سوغات محلی هر شهرستان دانست و عنوان کرد: به دنبال رونق گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار هستیم.

جهانی با اشاره به استقبال خوب مردم و گردشگران از نخستین جشنواره خیکی پنیر، اضافه کرد: مردم زیادی با این پنیر محلی خاطره دارند؛ خیکی پنیر اکنون خیلی کمیاب شده و باید این محصول محلی طبیعی را بیشتر به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنیم.

او همچنین از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره دانست و یادآور شد: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم

داریوش ملاپور پور ، رییس شورای شهر اطاقور  و رییس شورای شهرستان لنگرود در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: بخش اطاقور منطقه ای کوهستانی و جنگلی است که با دارا بودن دو رودخانه شلمان رود و بلوردکان در دو ضلع این بخش موقعیت گردشگری ویژه ای به آن بخشیده است بطوریکه مهمانان زیادی هر ساله در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره در واقع معرفی هرچه بیشتر منطقه گردشگری و توریستی اطاقور بوده است ،عنوان کرد: این جشنواره فرصتی است تا توانمندی‌های روستاییان، کشاورزان و دامداران بهش اطاقور به منصه ظهور گذاشته شود و محصولات سنتی لبنی و دست ساخته‌های روستاییان به نمایش گذاشته شود.

رئیس شورای شهر اطاقور  در ادامه از مسئولین کشوری ، استانی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا از اقشار دامدار حمایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: حمایت از دامداران و کشاورزان سبب رونق اقتصادی خانوارهای روستاییان و در نتیجه رونق اقتصادی منطقه و کشور میشود ، از مهاجرت جلوگیری می نماید.
وی قیمت گذاری مناسب نهاده های دامی را یکی خواسته های دامداران عنوان کرد و از مسوولین خواست تا در این راستا. حامی دامداران باشند.

بخشدار اطاقور  نیز با بیان اینکه برگزاری جشنواره فرهنگی «خیکی پنیر » یا «پنیر جلدی»فرصتی است تا بستر را برای معرفی هرچه بیشتر منطقه گردشگری اطاقور  و همچنین محصولات لبنی سنتی منطقه فراهم نماید، گفت: امیدواریم برگزاری این جشنواره گامی باشد جهت توانمند سازی هر چه بیشتر اقتصاد خانوارهای روستایی بخش زیبای اطاقور .

محمود اسکندری ، شهردار اطاقور نیز ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران و پرسنل زحمتکش شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در برگزاری هر چه با شکوه تر این جشنواره آن را فرصتی برای معرفی پتانسیل های گردشگری و توریستی شهر و بخش اطاقور عنوان کرد و گفت: اطاقور به لحاظ دارا بودن موقعیت جغرافیایی و طبیعی خاص اگر مورد حمایت مسوولان قرار گیرد میتواند به یکی از قطب های گردشگری گیلان تبدیل شود.

این مراسم با برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، نمایش ، اجرای موسیقی و کشتی گیله مردی و برپایی نمایشگاه عرضه محصولات لبنی، کشاورزی و صنایع دستی همراه بود.