پایان بررسی هیات اجرایی انتخابات مجلس؛

نمایندگان منتقد مجلس دوازدهم ردصلاحیت شدند | ۳۵ درصد کاندیداهای گیلان تایید صلاحیت نشدند

با اتمام مهلت بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه، نتایج مربوط به داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز و یا تایید نگردیده است طی روز جاری و فردا ۱۹ و ۲۰ آبان، ابلاغ گردید. افرادی که به ردصلاحیت خود معترض هستند می‌توانند شکایت خود را ارائه دهند تا مورد بررسی هیات نظارت تحت هدایت شورای […]

با اتمام مهلت بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه، نتایج مربوط به داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز و یا تایید نگردیده است طی روز جاری و فردا ۱۹ و ۲۰ آبان، ابلاغ گردید.

افرادی که به ردصلاحیت خود معترض هستند می‌توانند شکایت خود را ارائه دهند تا مورد بررسی هیات نظارت تحت هدایت شورای نگهبان قرار گیرد.

دبیر ستاد انتخابات گیلان اعلام کرده است ۴۴۶ نفر در هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدندو همچنین ۷۶ نفر عدم تایید و ۱۵۰ نفرعدم احراز صلاحیت شدند و ۱۳ نفر هم تا این مرحله اعلام انصراف کردند.

بر این اساس تنها ۶۵ درصد کاندیداهای گیلان در مرحله هیات اجرایی تایید شدند که در نوع خود کم سابقه است. در دوره گذشته ۸۷ درصد کاندیداها در هیات اجرایی تایید شده بودند و بیشتر ردصلاحیتها از ناحیه هیات نظارت بود. با توجه به روند نظارت استصوابی در شورای نگهبان احتمالا آمار کاندیداهای ردصلاحیت بالاتر نیز برود. هرچند ممکن است برخی افراد مشهور صلاحیتشان را به دست آورند.

 

تاکنون  چند نماینده معدود منتقد مجلس یازدهم از ردصلاحیت خود خبر داده‌اند تا بسیاری بر این اعتقاد باشند که روند نسبت به گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس فراکسیون مستقلین توسط هیات اجرایی تربت جام رد صلاحیت شده است.

 

جلال محمودزاده نماینده مهاباد نیز طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از ردصلاحیت خود خبر داد و نوشت:

«مردم شریف، فهیم و آگاه؛

با توجه به تماس و پیگیری های بی شمارتان و همچنانکه انتظار می رفت! هیأت اجرایی شهرستان مهاباد به ریاست فرماندار “دولت جناب رئیسی” صلاحیت اینجانب برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس را با استناد به بند ۴ ماده ۳۳  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” رد نموده است!

 

همچنین  غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی از ردصلاحیت خود برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد.

غلامرضا نوری قزلجه نوشت: ‌هوالناظردر پی تماس های مکرر مؤکلان شریف مستحضر می دارد:

هیأت اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه بستان آباد، اینجانب را رد صلاحیت نموده است!

احمد علیرضابیگی هم  از رد صلاحیت خود و مسعود پزشکیان و علیرضا منادی سفیدان نمایندگان تبریز خبر داد.

علیرضابیگی گفت: فرماندار تبریز طی تماس تلفنی با بنده خبر داد که من به دلیل محکومیت پرونده فیدلیتی‌ها رد صلاحیت شده‌ام.

وی همچنین گفت: دلیل رد صلاحیت پزشکیان و منادی سفیدان را نمی‌دانم.