خرید کالای غیر تحریمی یا ذخیره ارزی؛

پول آزادسازی ایران در قطر صرف چه می شود!؟

    به گزارش حکایت گیلان | رسانه‌های حامی دولت بعد از آن چه انتقال پول‌های قطر به بانکهای ایرانی در آن کشور خوانده اند وعده داده بودند که روند نزولی قیمت ارز به زودی آغاز می‌شود. اما با گذشت یک هفته از آن قیمت ارز و دلار تغییر چندانی نداشته است. این‌که اساسا این […]

 

 

به گزارش حکایت گیلان | رسانه‌های حامی دولت بعد از آن چه انتقال پول‌های قطر به بانکهای ایرانی در آن کشور خوانده اند وعده داده بودند که روند نزولی قیمت ارز به زودی آغاز می‌شود. اما با گذشت یک هفته از آن قیمت ارز و دلار تغییر چندانی نداشته است. این‌که اساسا این پول در چه وضعیتی قرار دارد هنوز مشخص نیست.

 

هرچند دولت ایران اعلام کرده از کره جنوبی برای دریافت خسارت بلوکه ماندن منابع ارزی کشورمان شکایت خواهد کرد، اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که همین پول آزادسازی فعلی صرف چه خواهد شد و ِآیا فعال شده است و یا خیر!

 

سایت اعتبار نوشت: مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی در خصوص منابع ارزی آزاد شده از کره جنوبی اعلام کرده است که این رقم معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو بوده و در حساب شش بانک ایرانی در قطر فعال است.

طبق تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود. این بعد از اظهارات یک مقام امنیتی دولت آمریکا صورت گرفته است.

 

تضاد سخنان مقامات آمریکایی و ایرانی

 

به گزارش اعتبار، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود « پول ایران در قطر فقط برای یک دسته محدود از تجارت بشردوستانه مانند غذا، دارو و محصولات کشاورزی هزینه می شود.» برت مک گورک افزود « در هر یک معامله، وجوه برای پرداخت به فروشندگان برای کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد و هیچ سرمایه ای وارد ایران نمی شود.» این سخنان در تضاد با سخنان رئیس جمهور است که گفته بود پول های آزاد شده را هر کجا که بخواهیم، هزینه می‌کنیم.

 

وعده ای که تحقق نیافت

 

رسانه‌های حامی دولت بعد از آن چه انتقال پول‌های قطر به بانکهای ایرانی در آن کشور خوانده اند وعده داده بودند که روند نزولی قیمت ارز به زودی آغاز می‌شود. اما با گذشت یک هفته از آن قیمت ارز و دلار تغییر چندانی نداشته است. این‌که اساسا این پول در چه وضعیتی قرار دارد هنوز مشخص نیست.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده « انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها در بانک‌های ایرانی برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود و با آزادسازی این منابع ارزی بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه می‌شود.»

 

آیا پول آزادسازی شده بدهی دولت به بانک مرکزی است!؟

 

بنا به ادعای برخی از مدیران دولت سابق همچون عبدالناصر همتی دولت قبل پول بلوکه‌شده در کره‌جنوبی را پیش‌خور کرده و در حقیقت این پول باید به بانک مرکزی داده شود. بدین معنا که دولت ارزش ریالی این پول را دریافت کرده است و این پول متعلق به مصارف دولتی نیست. همتی قبل از آزادسازی پولها هم معتقد بود که دولت از بانک مرکزی پول طلبهایش را گرفته است و یکی از عوامل افزایش تورم بوده است. وی گفته بود «پر واضح است که بانک مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. سال ۹۸ و ۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است.»

البته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که دولت سیزدهم تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تسویه کرده است. اما اظهارات امروز بانک مرکزی که که می‌گوید کلیه منابع مربوطه جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند نشان دهنده این است که بانک مرکزی این پول را متعلق به خود می‌داند. البته چه بانک مرکزی و چه دولت این پول متعلق به ایران است و هر دو با سیاست مشترک می‌توانند بهترین استفاده را از آن کنند.

 

با این حال کمال سیدعلی ، کارشناس بازار ارز در این رابطه معتقد است « به‌هرحال این پول ذخایر ارزی کشور را تقویت خواهد کرد و هر چقدر منابع ارزی بانک مرکزی بیشتر باشد، باعث خواهد شد که دولت واردات بیشتری انجام دهد و همچنین نرخ‌های بازارهای داخلی را کنترل خواهد کرد.»

 

خرید کالاهای غیرتحریمی!؟

 

اواخر مرداد امسال، محمد فرزین رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی بصورت پرداخت بانکی(واریز به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر)) جهت خرید کالاهای غیرتحریمی خبر داد. این بی شباهت به اظهارنظر مقام آمریکایی در رابطه با محدودیت ایران برای برداشت آن نیست. هرچند بعد از اظهارنظر رئیسی درباره«هزینه پول به دلخواه ایران » حال بانک مرکزی از عبارت«ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال» استفاده می‌کند.