واکنش دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان به سخنان اخیر آیت الله فلاحتی در مراسم اختتامیه جشنواره ی تئاتر کودک و ایثار؛

ایشان با استفاده از کدام آموزه مرتکب استفاده از ادبیات بیزاری شده اند

    در پاسخ به اظهارات عجیب و غیر منتظره آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت: *از تمام دخترانی که اینجا حجاب را رعایت نکرده اند بیزارم*، ذکرچند نکته و درخواست پاسخ از ایشان را ضروری می دانم. ۱- ایشان […]

 

 

در پاسخ به اظهارات عجیب و غیر منتظره آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت: *از تمام دخترانی که اینجا حجاب را رعایت نکرده اند بیزارم*، ذکرچند نکته و درخواست پاسخ از ایشان را ضروری می دانم. ۱- ایشان بعنوان امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان درمقامی قراردارند که محوریترین وظیفه شان رسیدگی به امور مردم و تقویت حضورشان در کلیه کارها است که پیش نیاز آن هم صبر و سعه صدر است. دو ویژگی که آنقدر در مورد مسئولان مومن بویژه نماینده ولی فقیه اهمیت دارد که بنیانگذار انقلاب بارها و بارها در سخنرانی ها وپیام های متعددی بر حالت پدری داشتن ائمه جمعه نسبت به مردم (صحیفه امام، ج۱۹، ص: ۲۵۰) ، پرهیز از اهانت و کشف ستر مومن (صحیفه امام ؛ ج۲۰ ؛ ص۳۰۰)، و نظر کردن با عطوفت به مردم. (صحیفه امام ؛ ج۱۴ ؛ ص۲۱۷) برای حفظ اسلام تاکید داشتند و می فرمایند: تعرض به خرده ریزیها، از شأن ائمه جمعه خارج است؛ پرهیز کنند از این معنا. (صحیفه امام، ج۱۹، ص: ۲۵۰) و با ارشاد و موعظه حسنه، خطاکاران را تربیت کنند و کجی ها را راست فرمایند که این شیوه انبیای عظام و اولیای خداوند است. بعلاوه امیرمومنان علی (ع) هم نسبت به وجوب صبر فرموده اند: الصبر نصف الایمان، صبر نصف ایمان است. ۲- آیت الله فلاحتی در شهر و استانی به مقام امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه منصوب شده اند که زنان در طول تاریخ درآن از کودکی مستقل و شاد بارآمده و جایگاه ویژه ای هم درخانواده و هم در اقتصاد داشته اند ، ازاین رو برخورد با آنان ظرافت خاصی می طلبد که جز از عهده کسانی که با این فرهنگ آشنایند برنمی آید . زنان گیلانی همواره مدیران توانمند خانواده هایشان بوده و درکنار تربیت فرزندان، و حفظ امنیت و آرامش خانواده ، دوش به دوش مردان در گردش چرخ اقتصاد خانواده ها نیزنقش داشتند . حتی پوشش زنان گیلان هم با رنگ و طرح خاص خود با حجاب مرسوم در سایر نقاط ایران تفاوتهای آشکارداشته ، و آنها همیشه با همین لباس رنگ دررنگ ، آزاد و رها و با الهام از طبیعت خالق بهترین ترانه های محلی بوده که همراه با رقصهای محلی تا به امروز نسل به نسل منتقل شده اند. شاید بر اساس همین مشارکت فعال اجتماعی و اقتصادی هم باشد که زنان در گیلان هیچگاه احساس جنس دومی نکرده ، تحکم را نپذیرفته و همواره دربرابر زور ایستادگی کرده اند. ازاین رو تردیدی ندارم قهر و عتاب آیت الله فلاحتی در خصوص حجاب اگر تاثیر منفی نداشته باشد حتما” بی تاثیربوده است که با توجه به وظیفه نماینده ولی فقیه درگیلان اگر این تاثیر کمرنگ شود میدان کار دراین استان برای ایشان کوچک خواهد شد. ۳- آیت الله فلاحتی شیعه امام علی(ع) هستند، همان امامی که به عدالت واخلاق شهره است. نمونه اش سفارش امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر است که می فرمایند: «ای مالک، مردمی که در مصر هستند، یا هم دین تو هستند یا همزاد تو در خلقت هستند.» یعنی حتی اگر مسلمان و همدین تو نباشند، انسان هستند، باید رعایت آنان را کرد. بعلاوه ، ایشان نماینده رهبر انقلاب در گیلا ن هستند که درباره نحوه برخورد با زنان بد حجاب متذکرشده اند: ما هم نقص داریم، او هم نقص دارد؛ با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. حال با توجه به جایگاه آیت الله فلاحتی ( روحانی پیرو امیرالمومنین ، امامت جمعه کلانشهررشت و نمایندگی ولی فقیه در گیلان)، از هرزاویه که بنگریم برایشان فرض است با احترام والقای حس امنیت و با بکارگیری کلام خوش و پدرانه، اززنان حاضردر مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت و همجنین زنان گیلانی دلجویی بعمل آورند و توضیح دهند که بر اساس کدام آموزه مرتکب استفاده از ادبیات بیزاری شده اند؟

ژاله حساس خواه
دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها- گیلان