تناقض در حکمرانی!؟

درآمد های نفتی بیش از سال برجام!!/ ولی تورم حدود ۵ برابر بیشتر و ارزش پول ملی حدود ۱۳ برابر کم ارزش تر از سال برجام!؟/ چرا سفره های مردم مانند سال اول اجرای برجام رنگین نیست؟

  گیلان بهتر نوین___علی کریمی پاشاکی___ آیا هنر دولت آقای روحانی برجام بود که با ۴۱/۱ میلیارد دلار در آمد نفتی ، ارزش پول ملی را روی ۳۵۰۰ تومان در مقابل دلار تثبیت کرده بود یا هنر آقای رئیسی است که با ۴۲/۶ میلیارد دلار در آمد نفتی ،ارزش پول ملی به حدود ۴۸ تا […]

 

گیلان بهتر نوین___علی کریمی پاشاکی___ آیا هنر دولت آقای روحانی برجام بود که با ۴۱/۱ میلیارد دلار در آمد نفتی ، ارزش پول ملی را روی ۳۵۰۰ تومان در مقابل دلار تثبیت کرده بود یا هنر آقای رئیسی است که با ۴۲/۶ میلیارد دلار در آمد نفتی ،ارزش پول ملی به حدود ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در مقابل دلار کاهش داده است ؟!
اوپک اعلام کرده که درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۲/۶ میلیارد دلار بوده است. از آنجا که در آمد نفتی ایران در سال اول اجرای توافق تاریخی برجام معادل ۴۱/۱ میلیارد دلار بود، برخی رسانه های نزدیک به دولت آقای رئیسی این عدد را نشانه ی موفقیت دولت سیزدهم و درستی مسیر اقتصادی اش اعلام کرده‌اند…!

حال اشاره به چند نکته کلیدی

_ با کمال تأسف در سالهای تحریم ایران توسط آمریکا و دول غربی و غیر غربی ،بخش بزرگی از مشتریان نفتی ایران به سمت عربستان سعودی و دیگر صادرکنندگان نفتی رفته اند و حتی پالایشگاه های خود را براساس نفت آنها باز تنظیم فنی کرده اند و باز گرداندن آنها به جمع مشتریان ایران کاری سخت و پر هزینه می باشد. مگر آنکه ایران نفت خود را با قیمت پایین و با تخفیف ویژه به آنها بفروشد،مانند چین،هند، و آنان نیز هم با تاخیر و هم بخش اعظم پول نفت را در قبال صادرات محصولات نه چندان با کیفیت پرداخت می نمایند.

آمار های آنچنانی و غیر واقعی !!!

یک نکته ی انحرافی و خیلی جدی در باره ی آمار درآمدهای ایران وجود دارد و آن این است که افرایش در آمد های نفتی ایران به دلیل افزایش توان صادراتی و باز ستاندن بازارهای از دست رفته نیست ،بلکه صرفاً به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی نفت ناشی از جنگ روسیه علیه اوکرائین و دیگر مخاصمات بین المللی بوده است.
فقط ‌کافی است بدانیم که در سال ۲۰۲۲ میلادی متوسط قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود، ولی در سال اجرای برجام یعنی سال ۲۰۱۶ قیمت جهانی نفت کمتر از ۶۰ دلار بود.
به بیان دیگر ، هنوز حدود یک میلیون بشکه نفت کمتر از سال اول اجرای برجام یعنی سال ۲۰۱۶ تولید می کنیم و این در حالی است که عربستان سعودی رقیب دیرینه ی ایران در اوپک با افزایش تولید و تصاحب بازارهای ایران در همان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۱/۱ میلیارد دلار سود خالص ناشی از فروش نفت داشته است.
اگر ما بتوانیم بازار نفت خود را که دهها سال برای بدست آوردن آن در جهان تلاش کرده بودیم ،احیاء کنیم ،بسیار هنر خواهیم کرد ،صد البته اگر بتوانیم.!
در شرایط کنونی با توجه به سیاست های اعمال شده ،به نظر می‌رسد ما در پروسه احیای بازارهای نفتی سابق نیستیم.به همین دلیل است که دولت سیزدهم به همین میزان اندک درآمد های نفتی ناشی از افزایش جهانی قیمت نفت ذوق زده شده و در پروپاگاندایی آنچنانی در بوق و کرنا می کند که ما درآمد های نفتی خوبی داریم؟!

__مگر نه این است که افزایش درآمدهای کشور بایستی منتهی به بهبود معیشت و زندگی مردم شود ؟
سئوال حیاتی این است که اگر ما به درآمد نفتی سال اول اجرای برجام رسیده‌ایم ،پس چرا از نظر اقتصادی به سال اول برجام برنگشته ایم ؟!
در سال نخست اجرای برجام ،تورم ایران تک رقمی شد و به عدد ۹ درصد کاهش یافت ، ولی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۲ به اندازه ی سال اول برجام درآمد نفتی داشتیم ،بنا به آمار رسمی تورم در خوشبینانه ترین حالت به ۴۵/۸ درصد و بنا به آمار های غیر رسمی تورم به نزدیک ۶۰ درصد بوده است.
اگر به اندازه ی سال برجام دلار های نفتی به کشور وارد می شود چرا در آن دوره (سال اول اجرای برجام) هر دلار ۳ هزار و ۵۱۶ تومان بود،ولی امروز با همان میزان در آمد های نفتی ،دلار بیش از ۱۳ برابر ارزش پول ملی شده که حدود ۴۸ هزار تومان است ؟!
این فاصله ی وحشتناک با ادعاهای افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم به هیچ عنوان سازگاری ندارد!؟
تازه این ارقام فقط مربوط به دلار های نفتی است و طبق ادعای برخی مقامات دولتی ،صادرات غیر نفتی ایران نیز در دولت سیزدهم به رقم بی سابقه ی ۵۳ میلیارد دلار در سال رسیده است! اگر این آمار ها ساختگی و دستاورد سازی نیست و بقول آقایان انقلابی و تندرو درست است! پس چرا این همه معضلات اقتصادی و معیشتی در جامعه ی ایران وجود دارد ؟؟؟!!

علی ایحال ،سؤال اساسی و اصلی همان است که مطرح شد، اگر این عدد ها صحیح می باشد و عدد سازی و دستاورد سازی نیست ،برغم این همه درآمد های نفتی بیشتر از سال اول اجرای برجام ، چگونه شاهد تورم حدود ۶ برابری و کاهش حدود ۱۳ برابری ارزش پول ملی هستیم ؟!
آیا از نظر دولت سیزدهم و حامیانش همه چیز طبیعی است ؟

آیا اتفاق یا اتفاقاتی در حال وقوع است که نمی گذارد تا سفره های مردم به اندازه ی سال ۱۳۹۵ رنگین باشد ؟!