نگاه جزیره ای و سلیقه ای و سیاسی به ماموریت های اقتصادی و تجاری مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی آسیب زا است

دکتر نیازی ،در همین مدت کوتاه توانسته آرامش و ثبات را برای منطقه ی آزاد انزلی به ارمغان بیاورد

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__ گیلان بهتر نوین__مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در تسهیل و توسعه ی روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش تأثیرگذاری دارند.همچنین مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی در اساسنامه ی تشکیل خود برای تسهیل در صادرات و واردات کالا و پشتیبانی از تولیدات داخلی کیفی و رقابتی با کاهش […]

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__ گیلان بهتر نوین__مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در تسهیل و توسعه ی روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش تأثیرگذاری دارند.همچنین مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی در اساسنامه ی تشکیل خود برای تسهیل در صادرات و واردات کالا و پشتیبانی از تولیدات داخلی کیفی و رقابتی با کاهش عملیات غیر ضروری اداری،گمرکی،مالیاتی و… تاسیس شده‌اند و اساساً این مناطق نقش تسهیل کننده ی بسیاری از موانع موجود را در تجارت بین‌المللی و منطقه‌ای دارند.
تلاش برای ایجاد فهم و درک مشترک اقتصادی و تجاری، توسط مدیران بخش دولتی و خصوصی،کنشگران اقتصادی و تجاری خرد و کلان از کارکرد،ماموریت ها و فلسفه ی وجودی مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی باید به استراتژی مهم و اساسی تبدیل گردد.

این استراتژی می بایست در همه ی ابعاد از جمله فعالیت های اقتصادی و تجاری و تبلیغات به صورت های مختلف مورد توجه جدی دست اندرکاران امور قرار گیرد تا از نگاه های سلیقه‌ای و جزیره ای و سیاسی و جناحی در ارتباط با کارکرد و فلسفه ی وجودی مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی،در امان بمانند.

صاحب نظران معتقدند، که مناطق آزاد در همه‌ جای دنیا یکی از موتورهای تسهیل کننده و محرک همکاری های بین المللی هستند و این قاعده در مورد مناطق آزاد ایران نیز مصداق دارد.
ماموریت اصلی مناطق آزاد کشور در چارچوب اساسنامه و قوانین و سیاست ها و همکاری های اقتصادی و تجاری بین المللی و فراملی می باشد.
باید متذکر شوم که در این ارتباط متغیر ها و مشوق های قانونی داخلی و خارجی در روابط اقتصادی و تجاری بین المللی نقش آفرین هستند و می توان ادعا کرد، اگر دامنه ی فعالیت مناطق آزاد در ایران نسبت به سایر مناطق آزاد در کشور های همسایه و دور و نزدیک فاصله ی معنا دار دارد،یکی از دلایل مهم آن، عدم وجود برخی قوانین لازم و تلاش برخی از کسانی که متخصص امور اقتصاد و تجارت مناطق آزاد نیستند و در نظر دارند با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌ و برخی بخشنامه ها و
دستورالعمل های بازدارنده توسط مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان های خرد و کلان حکومتی و اعمال مدیریت های غیر کارشناسانه ، کارکرد مناطق آزاد کشور را از حیض و انتفاع بیندازند.
همچنین عدم فهم مشترک از کارکرد اقتصادی ،تجاری مناطق آزاد در ایران در بین مسئولان دولتی،کنشگران اقتصادی بخش خصوصی فعال در مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی کشور هم اکنون به چالش جدی در اثرگذاری مناطق آزاد بر اقتصاد ملی تبدیل شده است .
دلایل و عوامل دیگر از این دست باعث شده اند تا مناطق آزاد در ایران در قیاس با برخی مناطق آزاد در دنیا و حتی کشور های همسایه راه زیادی را تا رسیدن به دروازه های موفقیت در پیش داشته باشند.

با توجه به تمام این موانع و مشکلات و چالشها،هم اکنون بخشی از صادرات و واردات کالا های مختلف ایران از طریق مناطق آزاد موجود در اقصی نقاط کشور صورت می گیرد،در واقع مناطق آزاد کشور به عنوان یکی ازدروازه های تجارت بین‌المللی و همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای ایران محسوب می شوند.
هم اکنون مناطق آزاد چابهار،قشم،اروند،ارس،انزلی،ماکو و… بسترهای مناسبی را برای تجارت دریایی،زمینی و ریلی در اقصی نقاط کشور ایجاد کرده و به کانون های همکاری و همگرایی با مناطق آزاد سایر کشورهای دنیا و منطقه تبدیل شده اند که با تجدید نظر در برخی فرآیندهای مختلف و قوانین و ضوابط کند کننده ی کارکرد مناطق آزاد کشور،این مناطق می توانند خیلی بیش از گذشته بازار های بسیار خوبی برای صنایع مختلف و از جمله صنایع نوپا و رو به رشد ایران باشند و باتوجه به مزیت های متنوع و مختلف اقتصادی و تجاری،می توانند کمک حال اساسی برای فرآیند توسعه ی همه‌جانبه و اقتصاد ملی باشند.
ولی به نظر می‌رسد، با کمال تأسف به دلیل وجود برخی نگاه های غیر کارشناسانه در مدیریت دولتی کشور در ارتباط با بحث قوانین و مشوق های مختلف و مالیاتی و همچنین برند سازی،تبلیغات،فرهنگ سازی و اصلاح روش های غیرمدرن و اصلاح برخی قوانین ناکارآمد و سلیقه ای و سیاسی ،جناحی و…برای ایجاد دامنه ی وسیع فهم مشترک از کارکرد و تاثیر گذاری اساسی مناطق آزاد،این مناطق هم اکنون با چالش‌های بسیار جدی در بحث عدم ‌کارآمدی و عدم اثر گذاری بر اقتصاد ملی و منطقه‌ای در عملکرد مواجه گردیده اند، که ضرورت دارد تا دلسوزان و کارشناسان،تصمیم سازان و تصمیم گیران برای رفع این مشکلات و حل چالش عدم وجود فهم مشترک از کارکرد کیفی مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی کشور ، تا دیرتر از این نشده اقدامات لازم را انجام دهند.

 

ثبات و همدلی موجود در منطقه ی آزاد انزلی با تثبت مدیریت دکتر نیازی را نهادینه کنید

یکی از چالش‌هاو نقاط ضعف مدیریتی در ایران تغییرات زود هنگام مدیران در بخشهای مختلف می باشد که تاکنون باعث اتلاف منابع و انرژی هنگفتی در سطح کشور شده است.
این موضوع با کمال تأسف در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز تاکنون باعث خسارات جبران‌ناپذیری گردیده و بسیاری از برنامه ها و پروژه‌ها در سایه ی تغییرات زودهنگام و بعضاً نابجا، ابتر مانده است.
به علت وجود ناهماهنگی مدیریتی و عدم همراهی برخی در نهادهای مختلف حاکمیتی ، اجحاف و تضیع حق مسلم منطقه ی آزاد انزلی در گسترش محدوده ی جغرافیایی و بسیاری از امتیازات که به مناطق آزاد در حال تأسیس داده می شود و از منطقه ی آزاد انزلی دریغ می گردد و….
تمام این مشکلات و موانع را می توان با مذاکره و رایزنی‌های مدیریتی یا حل کرد و یا به حداقل رساند.
این زمانی میسور است که ثبات و قوام مدیریتی در مجموعه ی سازمان منطقه ی آزاد انزلی وجود داشته باشد.
هم اکنون بعد از مدتی آقای دکتر نیازی که دارای ویژگی های منحصر بفردی می باشد ،سکان سرپرستی منطقه ی آزاد انزلی را در دست گرفته است که هم عضو هیئت مدیره ی منطقه ی آزاد انزلی است، هم بومی و دارای تخصص و دارای ویژگی های اخلاقی خوب و حسنه بطوریکه در همین مدت کوتاه توانسته ثبات و آرامش را در بین کارکنان و فعالان اقتصادی در منطقه ی آزاد انزلی به ارمغان بیاورد.
انتظار می رود با اعلام حکم مدیریتی ایشان از سوی مشاور رییس جمهور و دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و تداوم اعمال سیاست های منطقی در منطقه ی آزاد انزلی ،می توان به آینده ی تاثیر گذار این بلوک اقتصادی بر اقتصاد ملی،محلی و منطقه ای امیدوار شد.