نگاهی کوتاه به رشد اعتیاد در زنان؛

هشدار! اعتیاد زنانه می‌شود/مشکلات زنان را با نگاه مردانه حل نمی شود

علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار__به جای آنکه تیر پیکان را به سمت افزایش آسیب‌های اجتماعی در زنان نشانه بگیریم و زنگ خطر مسائل زنان را به صدا درآوریم؛ بهتر است ،مردانه مدیریت کردن امور زنان را به چالش بکشانیم. شاید زنانه شدن اعتیاد زیر سایه ناآگاهی مصداق همین ادعا باشد. این در حالی است که […]

علی کریمی پاشاکی _روزنامه نگار__به جای آنکه تیر پیکان را به سمت افزایش آسیب‌های اجتماعی در زنان نشانه بگیریم و زنگ خطر مسائل زنان را به صدا درآوریم؛ بهتر است ،مردانه مدیریت کردن امور زنان را به چالش بکشانیم.
شاید زنانه شدن اعتیاد زیر سایه ناآگاهی مصداق همین ادعا باشد.
این در حالی است که براساس اظهارنظر کارشناسان، چند سالی هست که حضور بانوان در مصرف و حمل ‌و توزیع مواد مخدر نیز افزایش یافته است. بنابراین می‌طلبد که مسائل زنان بیش از پیش مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
اگر زنی معتاد می‌شود، اگر زنی تن‌فروشی می‌کند، اگر زن بزه‌دیده‌ای، بزهکار می‌شود؛ نباید مردانه مسائلش را بنگریم و درصدد حل مشکلاتش باشیم.
موضوعی که بارها و بارها فقدان آن به چشم آمده، اما بدون آنکه ترتیب اثری داده شود، همچنان به مسائل زنان، مردانه نگریسته می‌شود.
با این حال کم نمی‌شنویم که مسئولان به زنانه شدن اعتیاد هشدار می‌دهند، اما آیا زیرساخت‌های مقابله با این معضل هم فراهم است؟
آیا تصمیم‌گیری مردان، آسیب‌های پیرامون زنان را کاهش می‌دهد؟
آیا اصلا در نشست‌های تخصصی حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد زنان، چند زن کمر همت را بسته تا از عهده این مهم بر بیایند؟
جز اینکه حتی این نشست‌های اعتیاد زنان هم مردانه هدایت می‌شود!
بنابراین آنچه در این میان به چشم می‌آید، این است که به جای بوق و کرنا رفتارهای
مجرمانه ی زنان ،کمی هم به راهکارهای اساسی بیندیشم، چراکه آسیب‌های زنان در جامعه رو به فزونی است و راهی باقی نمی‌گذارد، جز اینکه نقش مؤثر مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران زن را در حوزه ی اعتیاد ببینیم و در راستای حل مشکلات بانوان در مصرف ،حمل‌ و توزیع مواد مخدر گام‌
بر داریم .

براساس آمارهای نه چندان به روز شده دقیق و نظر برخی مسئولان، نسبت مردان به زنان معتاد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال، شش مرد به یک زن، در گروه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال، ۱۶ مرد به یک زن و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال ،۱۷ مرد به یک زن است.
همچنین آمارها به ما می گویند؛ ۵١ درصد کودکان معتاد دارای مادر معتاد، ٣٧ درصد دارای پدر و مادر معتاد و تنها ١٨ درصد پدر و مادر معتاد ندارند. در ارتباط با فعالیت مراکزی که از این افراد نگهداری می کنند باید متذکر شویم ،مراکزی در شهرهای بزرگ در حال حاضر  در این مورد مشغول فعالیت هستند و این مراکز توانسته‌اند بخشی از زنان بهبود یافته را مشغول بکار کنند.

افزایش حضور زنان در حمل موادمخدر