مدیرعامل آب منطقه ای گیلان:

ذخیره آب سد سفیدرود به ۷۳۰ میلیون مترمکعب رسید | آبگذاری پیوسته تا پایان اردیبهشت

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با اشاره به رهاسازی آب سد و شروع آبگذاری از روز گذشته با وجود ذخیره ۷۳۰ میلیون مترمکعبی، اضافه کرد: سال گذشته در شروع آبگذاری، ۸۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم که ۱۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از امسال بود.

وحید خرمی، مجموع مصارف آب در استان گیلان اعم از کشاورزی و شرب و صنعتی را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: از این میزان، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با اشاره به تامین سه میلیارد مترمکعبی از طریق آب‌های سطحی، افزود: تامین دو میلیارد مترمکعب از مصارف آبی استان به سد سفیدرود وابسته است و این سد یکی از منابع مهم آبی استان بوده و ۷۰ درصد شالیزارها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه وضعیت آبی استان و کاهش بارش‌ها خودش را در ذخیره سد سفیدرود نشان می‌دهد، گفت: با توجه به ذخیره سد درباره مصرف آب تصمیم گیری می‌کنیم.

خرمی، با اشاره به رهاسازی آب سد و شروع آبگذاری از روز گذشته با وجود ذخیره ۷۳۰ میلیون مترمکعبی، اضافه کرد: سال گذشته در شروع آبگذاری، ۸۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم که ۱۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از امسال بود؛ این در حالی است که سال گذشته کاهش محسوس داشتیم و سخت‌ترین سال از نظر منابع آب کشاورزی بود و لذا امسال وضعیت سخت‌تری داریم و باید از تجربه سال قبل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب مصرف کردیم، متذکر شد: استاندار گیلان قرارگاه جهادی آب را با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها تشکیل داد و همه مسئولان پای کار آمدند و امسال نیز نیازمند همکاری هستیم و باید صرفه جویی کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان فعالیت چاهک‌ها و آب بندان‌ها و رودخانه‌ها را تا اردیبهشت ماه دانست و عنوان کرد: در خردادماه و تیرماه نمی‌توانیم انتظار جبران بارش داشته باشیم و لذا با توجه به بارش‌های خوب روزهای اخیر، رهاسازی آب سد را ۹ روز به تاخیر انداختیم تا صرفه جویی در مصرف آب سد داشته باشیم.

وی همین تاخیر چند روزه را موجب ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعبی آب در پشت سد دانست و تصریح کرد: آبگذاری تا پایان اردیبهشت ماه پیوسته خواهد بود و برای خردادماه و تیرماه نوبت‌بندی آغاز می‌شود.

خرمی ۷۰ درصد از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان را وابسته به سد دانست و خاطرنشان کرد: ۶۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان آبخور سنتی هستند و از سردهنه‌ها و رودخانه‌ها و آب بندان‌ها برای شخم و نشاء استفاده می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی داخل شبکه سد تاکنون شخم و خزانه گیری را انجام دادند و ۳۰ درصد موفق به نشاء شدند، اظهار کرد: در خارج از شبکه نیز شاهد انجام صد درصدی شخم و خزانه گیری هستیم و بیش از ۵۰ درصد نشاء کردند.

وی گیلان را دارای ۹۰۰۰ هکتار آب بندان فعال دانست و متذکر شد: این آب بندان‌ها دائما به لایروبی نیاز دارند، زیرا رسوب‌گذاری انجام می‌شود و لذا از محل بند «ذ» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ (بهره برداری از خاک داخل آب بندان) لایروبی ۵۰۰ هکتار از این آب بندان‌ها را آغاز کردیم و به منابع دولتی تکیه نداریم.

خرمی، ارزش خاک لایروبی شده داخل آب بندان‌ها را ۱۱۰ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: امسال نیز ۱۵۰ میلیارد تومان کار تعریف کردیم و لایروبی ۴۲۰ هکتار به محض مصرف آب داخل آب بندان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ سردهنه مهم سنتی داریم که به دنبال بارش شدید باران تخریب و مجددا احیا می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر همه سردهنه‌ها در مدار هستند؛ همچنین بیش از ۹۱۰ دستگاه پمپ سنگین اعم از برقی و دیزلی در ایستگاه‌های پمپاژ داریم که همه در مدار قرار دارند و هزینه تعمیر و نگهداری و تعویض و برق‌رسانی آن‌ها را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به فعالیت ۲۶۰ حلقه چاه عمیق آب منطقه ای، تاکید کرد: جهاد کشاورزی نیز ۳۵۰ پمپ و ۳۰۰ حلقه چاه دارد که همه در مدار هستند و بیش از ۶۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در سطح استان داریم.

وی همچنین از لایروبی ۶۵۰ کیلومتری انهار درجه یک و دو با بیل مکانیکی خبر داد و گفت: لایروبی انهار را با کمک دستگاه‌های اجرایی انجام دادیم که موجب می‌شود آب با سرعت به مزرعه برسد و در اختیار کشاورز قرار بگیرد.