آسیب شناسی عملکرد برخی نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی؛

مجلس شورای اسلامی دارای قدرتی فراوان ولی با دامنه مسئولیت پذیری و پاسخگویی پایین

..

/مدیران اجرایی که راهنمای سمت چپ را می زنند ولی به راست می پیچند

 

واقعیت این است که در ساختار قدرت در کشور و حتی اگر توجهی دقیق به قانون اساسی صورت گیرد، توزیع قدرت، از منطق منسجم و کارکردی پیروی نمی کند. بویژه تناسب میان قدرت و مسئوولیت برقرار نیست و مهم تر اینکه تناسبی میان قدرت و پاسخگویی رسمی نیز وجود ندارد و یکی از نهادهایی که می تواند از این وضعیت بهره برداری نامناسب کند، مجلس است. به این معنا که مجلس در قانون اساسی ایران دارای قدرت فراوانی است. حال پرسشی که وجود دارد این است که این مجلس با چنین قدرتی، کدام گام موثری را برای حل مشکلات کشور برداشته است؟
آیا در بعد نظارتی، تقنینی مفید برای برون رفت کشور از مشکلات و معضلات اقدامات عاجلی انجام داده است؟
آیا نمایندگان مجلس به نقش و وظایف خود برای تصویب قوانین مهم و مفید به حال کشور،نقش آفرینی کرده است؟
آیا مجلس تاکنون حاضر شده است که نحوه ی رفتار تعدای از نمایندگان با دولت و امتیازگیری های شخصی یا حتی منطقه ای و قومی را نقد کند؟
آیا روزی که دلار چند نرخی و یا با نرخ ارزهای رانت آفرین اعلام شد، از میان حدود ۳۰۰ نفر نماینده، چند نفر بودند که نسب به آن اعتراض کنند؟
آیا نمایندگان به سیاست قیمت گذاری ها که به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه فشار مضاعف می آورد، معترض شد؟
آیا ممکن است نمایندگان لیست کسانی را که برای گرفتن خودرو یا هر کالا و خدمات دیگر معرفی شده اند، در آورند تا معلوم شود که چه کسانی از این نعمت رانت بهره مند شده اند؟
این همه درباره فساد اقتصادی و … ادعا می کنید؟
آیا شده است به جای اظهار مطالب سیاسی، از مصونیت قضایی خود استفاده کنید و چند رانت و فساد در سطوح گوناگون را بر ملا کنید؟

تاکنون کدام قانون و طرح موثری را در اصلاح امور و به طور مشخص کاهش فساد به تصویب رسانده اید و بر اجرای آن نظارت موثر کرده اید؟
به نظر می رسد که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید سوزن به خود بزنند و جوالدوز به دیگران.
مساله این نیست که دولت و وزیران مشکل ندارند، بلکه زیاد هم دارند. ولی ریشه بخشی از این مشکلات اتفاقا در مجلس است، چه در رفتارهای برخی نمایندگان و چه در ضعف های قانونی و نظارتی و از همه مهم تر چه در بی مسئوولیتی نسبت به وظیفه ای که دارند. آنان از یک طرف بودجه را به نحوی که می خواهند دخل و تصرف می کنند و از سوی دیگر هیچ مسئوولیتی در برابر آثار اقدامات خود نمی پذیرند. کافی است که به قیمت دلار در بودجه سالهای گذشته نظری انداخته شود. درباره نظر مجلس نسبت به قیمت حامل های انرژی نگاه کنید. به دخالت برخی نمایندگان در کار مدیران دستگاههای اجرایی ملی، منطقه ای و محلی نگاه کنید.درباره مواجهه مجلس با قیمت خودرو و دهها مساله دیگر، همگی نشان دهنده مسئوولیت ناپذیری برآیند نمایندگان در برابر واقعیات موجود و قدرت مجلس است. به احتمال فراوان بیشتر نمایندگان متوجه این تعارضات هستند و ضرورت دارد نمایندگان مجلس کمی مسئوولانه تر با تمام قضایا برخورد نمایند .
چون پاک کردن صورت مساله هیچ کمکی به حل مساله نمی کند،بلکه باعث عمیق تر شدن شکاف ملت و دولت شما بخوانید حاکمیت و نظام می شود. البته یکی از دلایل وجود این همه مشکل در مجلس این است که دایره انتخاب افراد برای ورود به پارلمان چندان تنگ و کوچک شده است که نمایندگان واقعی ملت نمی توانند در آن حضور چشمگیر داشته باشند.
برخی مدیران اجرایی و حتی فرمانداران چراغ راهنمای سمت چپ را روشن کرده‌اند ولی به سمت راست پیچیده اند
با کمال تاسف در راستای دور شدن برخی نمایندگان از وظایف اصلی نمایندگی یعنی تضمین و نظارت موثر ـ در انتصاب مدیران اجرایی منطقه ای و محلی به اندازه ای دخالت می کنند که حتی عدم گماردن یک پست به یک مدیر در یک شهرستان را با سوال و بازخواست از وزیر مربوطه گره می زنند و تا زمانی که به خواسته خود نرسند دست از سر دولت و وزیر مربوطه بر نمی دارند. از این دست اقدامات برخی نمایندگان در گیلان آنقدر فراوان وجود دارد که برای شمارش آن نیاز به ماشین حساب است. آیا چنین نمایندگانی می توانند به وظایف خطیر نمایندگانی از طرف در پارلمان ملی به درستی عمل کنند.در کنار این موضوع برخی از مدیران اجرایی و حتی برخی فرمانداران دولت روحانی در حوزه های مختلف نیز از مدتها پیش برای حفظ موقعیت خود و برخورداری از رانت های مختلف و متنوع مدیریتی با برخی نمایندگان مجلس یازدهم همراه شده‌اند و در واقع با زدن راهنمای سمت چپ براحتی به راست پیچیده اند تا فقط آن منصب دولتی مدیرکلی،فرمانداری و ریاست اداره و… برایشان بماند !
عملکرد تبلیغاتی و پوپولیستی برخی نمایندگان مجلس یازدهم
به نظر می

‌رسد برخی نمایندگان مجلس در حال تبلیغ اعمال پوپولیستی خود هستند،زیرا همین دستکاری غیر منطقی و مغایر با قانون اساسی در قانون انتخابات چنان آشکار بود که شورای نگهبان بخش هایی از آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد.این دسته از نمایندگان با دخل و تصرف غیر قانونی در قانون و تصویب قانون مورد علاقه خود در نظر دارند حتی دایره انتخاب مردم را از این هم تنگ تر نمایند.با این نوع مصوباتی که شائبه ی سیاسی و جناحی و انتخاباتی دارد ،در نظر دارند تا کار کنند ‌که هیچ شهروندی به غیر از خودشان و یا همفکران خودش نتوانند در هیچ انتخاباتی به عنوان کاندیدا و یا نامزد حضور پیدا کند.
تندرو در هشت ساله دولت احمدی‌نژاد در اجرا مردود شدند،در دوره ی جدید در قانون گذاری نیز بهتر از دوران اجرایی نخواهند بود
تندرو ها و برخی اصولگرایان همراه شان در هشت سال دولت های آقای احمدی‌نژاد چنان بد عمل کردند که کشور را تا لبه پرتگاه بردند و هزینه ها و خسارت های سنگینی در ارتباط با معیشت مردم و اقتصاد ملی و همچنین ارتباطات بین المللی و اقتصادی بین المللی و فشار های مختلف با تحریم های متنوع و مختلف و بردن کشور به ذیل هفتم منشور سازمان ملل متحد ،بر کشور تحمیل کردند که رهایی از آنها کار ساده‌ای نبود ولی با تدابیر حاکمیتی و تلاش های دولت روحانی و رهنمود های رهبری و با توافق برجام،کشور از بخشی از فشار های بین المللی کشور خارج شد که با اقدامات تندروانه ی دونالد ترامپ ،پروسه فشار بر مردم ایران روند ظالمانه ای به خود گرفت ،ولی با این روند تندرو ها و برخی دنباله رو هایشان در داخل ،می رود تا دوباره مردم وارد فضایی سخت تر و سنگین تر از فشار های اولیه ناشی از اقدامات دولت آقای احمدی نژاد و صد البته اقدامات دشمنان ایران در سطح جهانی شود.

نگاهی کوتاهی کوتاه به برخی مصوبات و اقدامات برخی نمایندگان مجلس یازدهم در ماههای اخیر نشان دهنده چشم انداز مجلس یازدهم در این دوره می‌باشد که عبارتند از:
_تصویب طرحهای غیر ضروری و غیر کارشناسانه و با شائبه های سیاسی،جناحی و انتخاباتی
_عدم توجه به مشکلات و دغدغه‌های اساسی و معیشتی مردم
_تصویب طرح ها و لوایحی که در میان مدت و دراز مدت مردم را فقیرتر و سفرهایشان را کوچکتر و مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها را بیشتر خواهد کرد
_اهانت به مشاغل مختلف با نگاهی سیاسی و جناحی و تقلیل گرایانه
_اهانت و در گیری فیزیکی با ماموران اجرای قانون و برخی مدیران اجرایی
_توهین به رسانه نگاران،خبرنگاران،روزنامه نگاران و فعالین شبکه‌های اجتماعی
_اهانت به رئیس‌جمهور منتخب و قانونی مردم
_به بهانه‌ی اصلاح بودجه و در واقع نوشتن بودجه‌ای غیر کارشناسانه و تورم و هزینه زا برای معیشت مردم که از عجایب دنیا است
علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار