برای سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

آیت الله هاشمی رفسنجانی،تنها مسئولی که بیشترین نقد ها را تحمل کرد//جاذبه و دافعه آیت الله هاشمی رفسنجانی

سخن گفتن از آیت الله هاشمی رفسنجانی،یکی از شخصیت های برجسته ی جمهوری اسلامی ایران باید به دور از آرایش و آلایش و چاپلوسی و همچنین با کینه ورزی و دشمن خانی ایشان همراه باشد . به همین دلیل فلسفه این نوشتهار کوتاه ،بازگو کردن راز مردی است که بی وقفه درد داشت و در […]

سخن گفتن از آیت الله هاشمی رفسنجانی،یکی از شخصیت های برجسته ی جمهوری اسلامی ایران باید به دور از آرایش و آلایش و چاپلوسی و همچنین با کینه ورزی و دشمن خانی ایشان همراه باشد . به همین دلیل فلسفه این نوشتهار کوتاه ،بازگو کردن راز مردی است که بی وقفه درد داشت و در کارنامه ی زندگی پر فراز و نشیبش تمجیدها و نقد های فراوانی می توان از او کرد.
غلامعلی رجایی،از یاران و مشاوران ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید:
«آیت ا… هاشمی رفسنجانی با سه دسته مخالفان «انقلابیون دسته چندمی حاسد» «نقاب داران انقلابی جاهل» و«متعصبان بی عصمت جاهل» روبرو بود و ایشان با سه ابزار «ایمان انقلابی»، امید مدبرانه» و«اعتدال صابرانه» در اغلب اوقات مغلوبشان می کرد.
آری، زنده یاد هاشمی رفسنجانی حتی در آن هنگام که به گفته خودش در محاصره ی تبلیغات تخریبی بود، تنها سکوت می کند، اما نکته آنست که «سکوت بیانی اش» ابدا «خاموشی سیاسی» نبود، بلکه وی دارای کنشگری «زمان پرور» بود.»
در واقع در فلسفه کارکرد های سیاسی و مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، رفتار سیاسی نباید به یک کنش «ذهنی ـ کلامی» محض محدود باشد، چرا که وی نمی خواست این انقلاب به دست نامحرمانی برسد که از منافذ ناصادق نفوذ کرده بودند. به همین دلیل مخالفان آیت الله هاشمی رفسنجانی، کمر به وارونه نمایی و تبلیغ گسترده علیه ایشان بستند، ولی در رسیدن به اهدافشان در نهایت توسط افکار عمومی و مردم ناامید شدند، چون با اعمال خود آیت ا… را محبوب در نزد مردم کردند.
بی شک، سوال برانگیز ترین ابهام در این مبحث آنست که شخصیت حقیقی و حقوقی آیت الله هاشمی رفسنجانی چگونه بوده است که با خود این همه جاذبه و دافعه دارد؟
اگر به عقیده « فهم سیاسی» و نه «وهم سیاسی» بخواهیم واقعیت را بنگریم، بی شک آیت ا… هاشمی رفسنجانی یک جریان سیاسی ترکیبی است از اندیشه های مختلف اصلاح طلبانه، محافظه کارانه و میانه روانه در تاریخ معاصر ایران به شمار می رود که همانطور که قبلا اشاره شد، هم می شود از کارکردهای آن تمجید کرد و هم می توان بر کارکرد آن اعتراض جدی نوشت و بر برخی از اعمال مدیریت سیاسی ایشان مهر تایید زد و بر برخی از اعمال مدیریت سیاسی ایشان نقد هایی جدی و خارج از حب و بغض های جناحی و گروهی داشت. می توان ادعا کرد در دیدگاه آیت الله پر تحمل در سالهای واپسین عمر شان، هرگز واقعیت های موجود جامعه زیر پای آرمان گرایی له و نادیده گرفته نشدند،بلکه با بکار گیری عقلانیت و اعتدال در کارکردهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چنان عمل شد که تمام هزینه های رفتارهای مخالفان تندرو و بی منطق آیت ا… هاشمی رفسنجانی به خودشان برگشت و چنان مخالفان هاشمی دچار چالش های جدی شدند که به نظر می رسد تا زمانی بس طولانی در انزوا بیتوته خواهند کرد.