سخنی با حامیان دولت آقا ی رییسی و یکدست شدن حاکمیت؛

پس چه شد،شما که ادعا داشتید همچون عصای موسی معجزه خواهید کرد؟!// لطفاً نعل وارونه نزنید و سیاسی کاری نکنید

در ادعاها و پس از آن در خبرهای رسانه‌های حامی دولت آقای رئیسی و همچنین یکدست شدن حاکمیت داشتیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و یکدست شدن حاکمیت، معجزه خواهد شد و مشکلات کشور در کسری از زمان حل و فصل خواهد شد. پس چه شد؟؟!! جناب آقای رییسی و حامیان ایشان اعم […]

در ادعاها و پس از آن در خبرهای رسانه‌های حامی دولت آقای رئیسی و همچنین یکدست شدن حاکمیت داشتیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و یکدست شدن حاکمیت، معجزه خواهد شد و مشکلات کشور در کسری از زمان حل و فصل خواهد شد.

پس چه شد؟؟!!

جناب آقای رییسی و حامیان ایشان اعم از اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم و فعالین ستادهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره ی سیزدهم که به مدیران ارشد دولت سیزدهم تبدیل شده اند،مدعی بودند که آنچنان برنامه و طرح هایی دارند بمانند عصای موسی معجزه خواهد کرد و مشکلات کشور را در کوتاهترین زمان حل می کنند!! حال بعد از گذشت بیش از شش ماه نه تنها مشکلات در روند و بستر حل شدن قرار نگرفته است بلکه در این شش ماه بیش از کل دو  دوره ی ریاست جمهوری آقای روحانی بر مشکلات اقتصادی ، اجتماعی،فرهنگی و…افزوده شده است.برای نمونه برنج در آستانه ی تحویل دولت آقای روحانی کیلویی ۳۵ هزار تومان بود به مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است،البته سایر کالاها و اقلام خوراکی و مصرفی مردم نیز در این شش ماه چندین برابر گرانتر گردیده است.

لطفاً نعل وارونه نزنید

به نظر می رسد،مسئولان دولت سیزدهم و تمامی همراهان شان در قوه ی مقننه و بسیاری دیگر،با این توهم درگیر هستند که گویی تاریخ سیاست ورزی و کشور داری و تقنین در ایران از دوره ی شروع مجلس یازدهم و دولت سیزدهم شروع شده است!!
ولی واقعیت این است که بسیاری از اصول قانون اساسی در زمینه های اشتغال،حق داشتن مسکن،بهداشت و آموزش رایگان،تشکیل خانواده،ازادی بیان ، دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و….از شروع مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در قانون اساسی نیامده،بلکه قدمتی بیش از چهل ساله دارد و به تأیید ملت ایران هم رسیده است،(صد البته نیاز مبرم وجود دارد تا در شرایط مناسب و با حضور تمامی تفکرات و سلیقه های سیاسی به بازنگری در برخی اصول قانون اساسی مبادرت شود.)
حال به نظر می رسد،اولین پرسشی را که جناب آقای رئیسی و نمایندگان مجلس یازدهم بایستی پاسخگوی آن باشند،این است که چرا بجای دولت آقای احمدی نژاد، دولت آقای روحانی را  مسبب وضع موجود می دانند؟! آیا در دولت های آقای احمدی‌نژاد ،این حقوق ( داشتن زندگی شرافتمندانه ) ادعایی برای ملت وجود نداشت؟! آیا پول و منابع مالی نداشتند؟!
همه می دانند،داشتند و اتفاقاً خیلی خیلی زیاد هم داشتند،۸۰۰ میلیارد دلار در آمد نفتی داشتند ،چه شد؟!
که با کمال تأسف و با نعل وارونه زدن ،دولت روحانی را مسبب وضع موجود می دانید؟!،در حالی که مسبب اصلی وضع دولت آقای احمدی نژاد بود که این همه خسارت برای ملک و ملت برجای گذاشت!
چرا اشتغال در آن دوره ی پر درآمد در حد صفر بود؟!
رشد اقتصادی دولت‌ های نهم و دهم که مورد حمایت همه‌جانبه اصولگرایان و تندرو ها بود،بدترین و پایین ترین درصد رشد اقتصادی تاریخ ایران در پر درآمد ترین سالها بود!؟
رشد قیمت‌ها و بی انضباطی مالی در دولت های آقای احمدی‌نژاد یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در اوج خود بود.
کدام یک از  حقوق اساسی ملت در دوره ی دولت های آقای احمدی‌نژاد تامین گردید که هم مسئولان دولت سیزدهم و اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم می پرسند که چرا در دولت آقای روحانی انجام نشد و هم جناب آقای رییسی در دولت خودشان از وزیران و مسئولانی دعوت به کار کرده است که خود مسببان و بانیان وضع موجود در دوره ی آقای احمدی‌نژاد بودند، می باشند؟!
این در حالی است که همه می دانند ، شدیدترین تحریم های تاریخ و همچنین بیماری خطرناک کرونا در دولت‌های آقای روحانی گریبان گیر کشور بود که همچنان ادامه دارد.
جناب آقای رییسی و نمایندگان مجلس یازدهم و همچنین اعضای کابینه دولت سیزدهم و دیگر حامیان پیدا و پنهان یکدست شدن حاکمیت در کشور،شماها پیش از آنکه پرسشگر باشید،بایستی پاسخگوی اعمال خود و دولت مورد حمایت تان( دولت آقای احمدی نژاد) باشید!.
کدام افتخار و طرح را برای ملت ایران به ارمغان آورده اید تا ناکامی‌های دولت آقای احمدی نژاد ،دولت مورد حمایت تان را جبران کند!؟
که از دولت آقای روحانی به عنوان مسبب وضع موجود نام ‌می برید ؟!
به نظر می رسد، نه دولت سیزدهم ونه مجلس یازدهم هیچ طرح و برنامه ی راهگشایی ندارند تا مشکلات کشور حل و فصل شود،چون روند صعودی مشکلات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و روند افزایشی گرانی ها، گسترش فقر،تورم،افزایش نقدینگی و… نشان از همین بی برنامگی دارد، در غیر اینصورت اگر برنامه ای داشتید آنها را اعلام می کردید.
حال با توجه به اینکه کشور و مردم در شرایطی بسیار دشوار از همه نظر قرار دارند، از دولت سیزدهم و حامیان  آن درخواست می شود ،حداقل دیگر هیجانات کاذب و غیرواقعی ایجاد نکنند خدای ناکرده با نعل وارونه زدن و سیاسی کاری  و فقط دولت آقای روحانی و دیگران را متهم کردن و مسبب و عامل وضع موجود دانستن،بی برنامگی های خود را در اداره ی کشور را توجیه نکنند !!! .
این قلم و بسیاری از منتقدان ،دولت آقای روحانی نسبت به برخی عملکرد های ضعیف و عدم شجاعت شان و دولت شان،نقدهای جدی داشتیم و داریم و اعتقاد داریم در برخی امور سهل انگاری صورت گرفته است.
ولی باید تحلیل مشخص از اوضاع مشخص داشت و درک کرد که دولت آقای روحانی در چه شرایط دشواری کشور را تحویل گرفت.

حذف رقبای قانونی و درونی نظام ،روندی خسارت بار است

همچنین تندروها و تمامیت خواهان باید بدانند،دورکردن و حذف شمار زیادی از دلسوزان ملک و ملت و تحت فشار قرار دادن دگر اندیشان صلح جو و مدنی و کثیری از اصلاح طلبان از بدنه ی نظام،به هیچ عنوان به نفع ثبات،امنیت و منافع ملی کشور نبوده و نیست.
دور کردن اصلاح طلبان و حتی میانه‌رو ها و دگراندیشان صلح جو و مدنی از نظام و حاکمیت یعنی کم کردن حامیان نظام، این نکته ی کلیدی باید مورد توجه مسئولان ارشد و خیرخواهان نظام و کشور باشد.

علی کریمی پاشاکی__ روزنامه نگار