نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
گیلان بهتر نوین __علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی در میان مناطق آزاد ایران، از ویژگی های متمایز و منحصر بفردی برخوردار است که به زعم کارشناسان ایرانی و خارجی؛ از آن می توان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا ، اروپای مرکزی و شمال اروپا ، کشور های […]
گیلان بهتر نوین __علی کریمی پاشاکی_ روزنامه نگار__منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی در میان مناطق آزاد ایران، از ویژگی های متمایز و منحصر بفردی برخوردار است که به زعم کارشناسان ایرانی و خارجی؛ از آن می توان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا ، اروپای مرکزی و شمال اروپا ، کشور های آسیای میانه و شرق و نزدیک نام برد. منطقه ای که در استان گیلان قطب گردشگری و کشاورزی و صنایع مدرن و صنایع کوچک (که در قدیم در زمره ی پنجمین استان صنعتی کشور محسوب می شد،)کشور واقع شده،استانی که در سال های نه چندان دور علی رغم سابقه ی درخشان و زیرساخت های مناسب در ارتباطات تجاری میان منطقه ای،به دلیل نبود نقشه راه و عامل پیشرانی همچون منطقه آزاد،در معادلات اقتصادی ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای، جزو اولویت های نخست نبود. از نیمه ی اول دهه ی هشتاد و بعد از تأسیس منطقه ی ویژه ی اقتصادی و بدنبال آن ارتقاء آن به منطقه ی آزاد ،فرصت های جدیدی از توسعه و باز تعریف طرح های راکد برجای مانده از گذشته با تکیه بر نیروی انسانی بومی و فعالین اقتصادی و سرمایهگذاری آغاز شد.
بی تردید با توجه به تمام کاستی ها و غفلت های روا داشته شده در حق کوچکترین و منحصر بفرد ترین منطقه ی آزاد یعنی منطقه ی آزاد انزلی تا به امروز بسیار بوده است ولی ظرفت ها و پتانسیل های منطقه آزاد انزلی باعث شده تا از از درخشان ترین و موفق ترین مناطق آزاد کشور بوده است که اگر به همهی توانمندی های این بلوک تاثیر گذار اقتصادی و تجاری بخوبی پرداخته می شد و بشود ،دارای چنان راندمانی خواهد بود که برای اقتصاد ملی ارزشمند تر خواهد بود.
مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر در این منطقه قرار دارد که خود یک ویژگی ویژه می باشد ، تعداد زیادی از واحد تولیدی راکد به چرخه تولید و اشتغالزایی بازگردانده،و به دلیل استقبال سرمایه گذاران فعالیت سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه بندر کاسپین آغاز شده تا تعداد واحدهای تولیدی از ۱۵۰ به حدود ۳۵۰ واحد و میزان اشتغالزایی از ۴۰۰۰نفر به حدود ۹۰۰۰ نفر افزایش یابد؛ با گسترش مراودات با مناطق آزاد و بنادر کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا،الگوهای جدید همکاری به منظور ایجاد ظرفیت های جدید توسعه مناسبات اقتصادی پدید آمد که مصداق بارز و موفق آن ایجاد کریدور تجاری چین-قزاقستان-ایران است،مسیر تجاری که در قامت مسیر فرعی پروژه یک کمربند-یک جاده چین،مشغول به فعالیت بوده و نقش خوبی در تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشورمان ایفا نموده است؛ براساس ظرفیت های ایجاد شده فوق، دولت اقدام به عملیاتی نمودن طرح اتصال استان گیلان و به ویژه منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری نمود که در مراحل پایانی قرار دارد و در قالب بهره گیری حداکثری از توافق کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،نقش محوری به استان و منطقه آزاد انزلی داده شد.
بعد از رفتن دکتر فرهادی از منطقه ی آزاد انزلی ،انتصاب دکتر نیازی ،یکی از اعضای م.طف هیئت مدیره ی سازمان منطقه ی آزاد انزلی به عنوان سرپرست که به دلیل حضور در منطقه آزاد انزلی نسبت به مسائل مناطق آزاد آشنایی کامل داشته که یک مزیت بالقوه و بالفعل می باشد در ضمن به علت بومی بودن و آشنایی به اقلیم منطقه ی آزاد انزلی و نگاه منطقی مدیریتی در همین مدت کوتاه توانسته است تا آرامش و ثبات را در منطقه ی آزاد انزلی حفظ نماید. انتصابی که براساس اقدامات مدیریتی صورت گرفته،موجبات رویش مجدد امید به استمرار فعالیت های درخشان منطقه آزاد انزلی شده،که از آن جمله می توان به:
آمادگی خط ریلی داخل منطقه ی آزاد برای ارایه ی خدمات حمل و نقل ریلی ( البته در سالهای اخیر زحمات فراوانی برای اجرای این پروژه توسط مدیران سابق انجام شده است) حمایت سرمایهگذاران ،فعالان اقتصادی ،کارافرینان ، انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه و جامعه بازاریان منطقه آزاد انزلی از حضور دکتر نیازی به عنوان سرپرست سازمان به دلیل همدلی و همراهی با فعالین اقتصادی حمایت جمعی از دهیاران و شوراهای روستاهای محدوده ی منطقه از انتصاب دکتر نیازی به عنوان سرپرست سازمان،به دلیل حسن سابقه مدیریتی و رفتاری؛ بازگشت آرامش به پرسنل سازمان وجود همدلی میان اعضای هیأت مدیره و شورای معاونین و مدیران سازمان به دلیل انتصاب سرپرستی از بدنه مدیریتی سازمان؛ __همراهی و همدلی مردم شهرستان های اطراف و نمایندگان،به ویژه شهروندان انزلی
این مطلب بدون برچسب می باشد.