نگاهی به توصیه ها و استاندارد سازی های دوگانه ی برخی مدعیان در دولت های مختلف!!/چرا برخی مدعیان، گرانی،فقر،بیکاری،تورم بالادر دولت سیزدهم را نمی بینند ولی در دولت آقای روحانی چند برابر می دیدند؟!

در ابتدا مایلم بدانم که چرا بعد از گذشت دو سال از عمر دولت آقای رییسی نه تنها اوضاع به مانند آخرین روز دولت روحانی نیست ،بلکه به گواه واقعیت ها و آمار و زندگی مردم ،اوضاع جامعه به مراتب خیلی وخیم تر و حتی کمترین علایم بهبودی را نشان نمی‌دهد و روز به روز […]

در ابتدا مایلم بدانم که چرا بعد از گذشت دو سال از عمر دولت آقای رییسی نه تنها اوضاع به مانند آخرین روز دولت روحانی نیست ،بلکه به گواه واقعیت ها و آمار و زندگی مردم ،اوضاع جامعه به مراتب خیلی وخیم تر و حتی کمترین علایم بهبودی را نشان نمی‌دهد و روز به روز تورم،گرانی،فاصله طبقاتی بدتر و عمیق‌تر می‌شود و جالب‌تر این است برخی مدعیان که می‌خواستند بعد سرکار آمدن دولت سیزدهم ایران را گلستان کنند ،حال نه تنها از دولت انتقاد نمی کنند ،بلکه به هر روشی در حال توجیه وضعیت اسف‌بار ملک و ملت هستند و جالبتر اینکه این دولت را بسیار موفق می دانند!! در حالی که زندگی مردم با صراحت میگوید ما در بدترین شرایط در ۴۴ سال گذشته قرار دایم.
مدعیان انقلابی معتقد بودند‌ ،تحریم ها بهانه است ،دولت آقای روحانی را ضعیف می دانستند ،حال خودشان اعلام می کنند که تحریم ها اجازه نمی دهد تا اوضاع کشور و زندگی مردم را ساماندهی کنند!؟
چطور در دولت آقای روحانی اشکال از مدیریت ایشان بود ،ولی در دولت آقای رییسی که مورد حمایت تندرو ها و تمامیت خواهان است،، علت اصلی تحریم ها هستند ؟!
این عیناً و عملاً ،استاندارد سازی دوگانه از یک موضوع هست و این روش تندرو ها با گذشت زمان بر ضد خودش تبدیل شده است، بقول ضرب المثل معروف «« یک بام و دو هوا»»!!!

صد البته دولت دوم روحانی هم نمره قبولی نگرفت. همه مشکلات اعم از تحریم، ترامپ، کرونا و … را قبول داریم اما باید بپذیریم که دولت در بسیاری از مراحل در موقعیت انفعال قرار داشت و نتوانست از شوک خروج آمریکا از برجام خارج شود. برخلاف این نگاه آقای روحانی اعتقاد داشت به وعده‌هایش عمل کرده است، ولی بسیار از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی روی زمین ماند و حتی آقای روحانی به سمت‌شان هم نرفت، چه برسد به اینکه به آنها عمل کرده باشد.
در این میان اما برخورد مخالفان دولت آقای روحانی و موافقان دولت آقای رییسی، با شرایط کشور بسیار جالب است. به طور مثال آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه محترم مشهد در یکی از خطبه‌های نماز جمعه این شهر در دولت آقای روحانی گفته بود:
« متأسفانه شاهدیم که هر سال شب عید قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و مردم از وضعیت حداقلی نیز برخوردار نیستند و در این آغاز سال جدید در برابر زن و فرزند خود احساس سرافکندگی می‌کنند.»

این سخنان آقای علم‌الهدی کاملا درست بود. متاسفانه وضعیت معیشتی مردم به شدت وخیم بود و بسیاری از سرپرستان خانواده‌ها نمی‌دانستند ماه را چگونه به آخر برسانند اما همین امام جمعه محترم مشهد هم در زمان آقای احمدی‌نژاد و هم در دوره ی ریاست جمهوری دامادشان آقای رئیسی که وضع زندگی مردم بسیار اسف‌بار و غمناک است بطوریکه فقر،گرانی،تورم،بیکاری به اوج خود رسیده توصیه‌ های جالبی به مردم کرده بود و
می کند!.
حضرت آیت‌الله در سال ۹۱ در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از همین تریبون که آقای روحانی را آماج حملات خود قرار می‌دهد، فرموده بودند:
« اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.»
و یا در دوره ی ریاست جمهوری دامادشان آقای رئیسی می گویند:
مسائل و مشکلات اقتصادی همیشه وجود داشته و دارد و مردم بایستی مشکلات را تحمل کنند!!!!
این سخنان نشان می‌دهد که اگر دوستان و همفکران آقایان تندرو و تمامیت خواه، سر کار باشند، می‌شوند شرایط اقتصادی بد او اسف‌بار را تحمل کرد و اشکنه خورد!؟, اما اگر آقای خاتمی( که موفق ترین دولت پس از انقلاب) را هدایت کرد و یا آقای روحانی قدرت اجرایی را در دست داشته باشند، باید از وضع مردم شکایت کنیم و فریاد سر دهیم که واسلاما که مردم مرغ ندارند که بخورند کار ندارند،تورم بالاست و….
جالب است همه آنهایی که این روزها از عزت در سیاست خارجی حرف می‌زنند و می‌گویند در دولت آقای روحانی عزت کشور زیر پا گذاشته شده است، وقتی سعید جلیلی در دوره ی آقای احمدی‌نژاد به ترکیه رفته بود تا با اردوغان دیدار کند و نخست وزیر آن روز ترکیه حاضر نشد به استقبال او بیاید و دبیر شورای عالی امنیت ملی چند لحظه‌ای جلوی در ایستاد تا بالاخره با پیام‌های ارسالی وارد ساختمان شد بدون اینکه هیچ استقبال رسمی از او صورت بگیرد، و یا ولادیمیر پوتین با آقای رئیسی آن برخورد سرد و فاصله دار را کردند بدون استقبال رسمی، سکوت کردند!!.

اگر همین اتفاق برای معاونِ،معاون وزارت خارجه دولت آقای خاتمی و یا دولت آقای روحانی اتفاق می‌افتاد، کفن پوشان به خیابان می‌آمدند و فریاد سر می‌دادند که چه نشسته‌اید که عزت کشور به تاراج رفت.
متاسفانه سیاسی‌ بازی سکه رایج این روزهای ایران شده است و شک نکیند همه آنهایی که در مجالس نهم، دهم و یازدهم مذاکره را دام شیطان برای ایران می‌دانستند، بعد از انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ایران و پیروزی یکی از خودشان، آغوش‌شان را برای مذاکره باز کردند و خواهان احیای برجام شدند، چون خوب ‌می‌دانند بدون دوستی با جهان نمی‌شود، به ثبات اقتصادی رسید. البته چون با استراتژی روس‌ها پیش رفتند تاکنون به موفقیت نرسیدند زیرا روس‌ها با هر گشایشی در اقتصاد و مناسبات بین‌المللی ایران مخالفت بوده و خواهند بود.

از نظر آنها مذاکره خوب است اما اگر یک اصول‌گرا و انقلابی آن را انجام دهد و لاغیر.

 

علی کریمی پاشاکی_ روزنامه‌نگار