کتابخانه ملی رشت و کم کاری مسئولین فرهنگی

امیر نجفی: کم‌کاری و خدمات ناقص مسئولین کتابخانه‌های دولتی به شهروندان اهل مطالعه به جای سیاست های تشویقی صحیح در بالا بردن سرانه مطالعه. کتابخانه ملی شهر رشت در سال ۱۳۱۳ به عنوان اولین کتابخانه ملی ایران و شمال کشور دایر شد و اینجانب بعنوان یک شهروند از وجود کتابخانه ملی رشت با چنین قدمت […]

امیر نجفی: کم‌کاری و خدمات ناقص مسئولین کتابخانه‌های دولتی به شهروندان اهل مطالعه به جای سیاست های تشویقی صحیح در بالا بردن سرانه مطالعه.

کتابخانه ملی شهر رشت در سال ۱۳۱۳ به عنوان اولین کتابخانه ملی ایران و شمال کشور دایر شد و اینجانب بعنوان یک شهروند از وجود کتابخانه ملی رشت با چنین قدمت و پیشینه ای احساس خوشایندی دارم و باعث افتخار من است.

 

اما از شیوه خدماتی که مسئولین کتابخانه ملی رشت به افراد اهل مطالعه ارائه می‌دهند انتقاد داشته و گله مند هستم، که به دو مورد آن به صورت خلاصه اشاره می‌کنم.

 

مورد اول: مدت زمانی که مسئولین کتابخانه برای مطالعه اختصاص داده‌اند بسیار اندک بوده این در صورتی است که در بسیاری از

کشورهای دیگر که سرانه مطالعه بیشتر است کتابخانه‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در شبانه روز باز است تا هر شهروند اهل مطالعه و دغدغه مند در حوزه فرهنگ بتواند در هر ساعت از شبانه روز که فرصتی برای مطالعه دارد به این امر فرهنگی بپردازد،

ولی در شهر رشت ما با فقدان چنین نگرشی مواجه هستیم.

 

مورد دوم: هزینه است که برای عضویت کتابخانه ملی از اعضا اخذ می‌گردد که همین امر برای اقشار کم درآمد اهل مطالعه مانعی می‌شود تا نتوانند به درستی و در فضای مورد نظر به مطالعه، گسترش و بالا بردن سطح تفکر در ایجاد فرهنگی اجتماعی

بپردازند.

 

امیدوارم که مسئولین فرهنگی کلانشهر رشت با رویکرد و مدیریت مناسب‌تر در مورد کتابخانه‌ ملی رشت، باعث ارتقای سطح مطالعه شهروندان شوند.