راستی آزمایی ادعای دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون شغل ؛

آیا آمار دولت برای ایجاد یک میلیون شغل واقعی است ؟!/ آیا بیمه اختیاری ،بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه‌دار را به جای اشتغال جدید جا زده اند ؟!

چندی پیش وزیر کار دولت سیزدهم اعلام کرد که بیش از یک میلیون شغل تاکنون در دولت سیزدهم ایجاد شده است!!!! این سخن به دلایل مختلف با توجه ساختار ها و وضعیت اقتصادی کشور که در حالت رکورد قرار دارد ،عجیب و غیرواقعی جلوه می‌کند ،چرا که ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری در چنین […]

چندی پیش وزیر کار دولت سیزدهم اعلام کرد که بیش از یک میلیون شغل تاکنون در دولت سیزدهم ایجاد شده است!!!!
این سخن به دلایل مختلف با توجه ساختار ها و وضعیت اقتصادی کشور که در حالت رکورد قرار دارد ،عجیب و غیرواقعی جلوه می‌کند ،چرا که ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری در چنین ابعاد بزرگی نیاز به فاکتور ها و مؤلفه هایی دارد که طبیعتاً روند کنونی حاکم بر اقتصاد ایران ،شرایط آن را ندارد که در چنین شرایطی که در آن قرار گرفته بتواند شغل با این حجم بالا و یا کاهش نرخ بیکاری را به میزان مورد ادعای مقامات دولتی داشته باشد، چون رکورد بر روند اقتصادی کشور حاکم است.
باید تأکید کرد ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری نیازمند رونق اقتصادی و افزایش روند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ایران می باشد و این دو مولفه و فاکتور جزو لاینفک ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است که شوربختانه اقتصاد ایران مدت مدیدی است که از این دو فاکتور تقریباً محروم
است.
در کشوری که سرمایه ها در حال خروج از آن هستند، چگونه می توان در آن کشور شغل آن هم به میزان یک میلیون ایجاد کرد و روند نرخ بیکاری را کاهش داد؟!

براساس آمارهای دولتی مرکز آمار ایران در خصوص نرخ بیکاری و میزان اشتغال فصل پاییز ۱۴۰۱,نرخ بیکاری جمعیت بالای ۱۵ سال را ۸/۲ درصد اعلام کرده است،یعنی نسبت به پاییز سال۱۴۰۰ کاهش ۷/۰ درصدی را تجربه کرده است.
بر پایه گزارش مرکز آمار ایران در کشور فقط ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر بیکار وجود دارد.!!

اما آیا واقعاً اوضاع بیکاری در کشور به روایت مرکز آمار ایران است ؟!

علی ایحال ،واقعیت وضع و حال کشور در حوزه ی نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال ادعای وزیر کار دولت سیزدهم و سایر مقامات دولتی در این زمینه را رد می کند و وضعیت واقعی نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال گواه این است که به علت رکورد اقتصادی موجود، آنچنان که برخی مقامات دولتی ادعا می کنند،نیست.

اگر برخی مسئولان مرتبط با حوزه ی اشتغال و نرخ بیکاری کمی تأمل و تفکر در برخی اظهارات خود داشته باشند،متوجه خواهند شد که ‌حال و روز اقتصاد مواجه با رکورد با اظهارات شان به هیچ عنوان سازگاری ندارد یعنی اساسأ یک اقتصاد درگیر با رکود مزمن قابلیت ایجاد یک میلیون شغل و یا کاهش نرخ بیکاری را ندارد و اعلام این مطالب از عجایب و غیر واقعی می باشد.
با کمال تأسف به نظر می رسد ارائه ی آمار های غیر واقعی در دولت‌های مستقر در کشور و هم اکنون نیز در دولت سیزدهم به یک رویه و روش کار تبدیل شده است که به علت واقعی نبودن ،خودش می تواند زمینه ساز بحران های ساختاری ،موضعی و متنوع باشد و یا شاید برخی در دولت سیزدهم تصور می کنند که ثبت بیمه اختیاری ،بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه‌دار و…را نشانه ی ایجاد اشتغال و یا اساسأ این را هم ایجاد شغل تلقی کرده‌اند!!
اگر چنین است باشد ، این موضوع در واقع نوعی آمار سازی غیر واقعی برای نشان دادن ایجاد اشتغال است و نوعی وارونه سازی واقعیت های موجود در حوزه ی اشتغال و بیکاری می باشد و در حقیقت نوعی پاک کردن صورت مسئله است که هیچ وقت به حل مسئله و مشکل موجود کمک نخواهد کرد.
این نوع نگرش به مباحث اساسی جامعه و بویژه به مقوله ی ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری با کمال تأسف در برخی از دولت ها و بویژه از دولت آقای احمدی نژاد و دولت سیزدهم مسبوق به سابقه بوده و نتایج بسیار بد و ناهنجاری هایی را تاکنون در کشور ببار آورده است.