با حضور نماینده عالی دولت در گیلان؛

آیین وداع با پدر ویراستاری نوین ایران در رشت برگزار شد

آیین وداع با پیکر استاد احمد سمیعی گیلانی مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مترجم، نویسنده، ملقب به پدر ویراستاری نوین ایران با حضور نماینده عالی دولت در گیلان، جمعی از مسئولان، مردم فرهنگ دوست و شخصیت‌های فرهیخته هنر و ادبیات در رشت برگزار شد.

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) درآیین وداع با پیکر استاد احمد سمیعی گیلانی مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مترجم، نویسنده، ملقب به پدر ویراستاری نوین ایران که با حضور خانواده این استاد ارزشمند، مردم فرهنگ دوست و شخصیت‌های فرهیخته هنر و ادبیات کشور و استان در تالار مرکزی رشت برگزار شد، حضور یافت.

استاندار گیلان در حاشیه این آیین در دیدار با فرزند و خانواده استاد سمیعی گیلانی ضمن ابزار تاسف و تسلیت  فقدان این فرهیخته ارزشمند، گفت: ایشان در صیانت از فرهنگ و ادب فارسی تلاش بسیاری کرده اند و شایسته است تا از مجاهدت‌های علمی و عملی وی به بزرگی و نیکی یاد کرد.

در این آیین همچنین پیام دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قرائت شد.

استاد احمد سمیعی (گیلانی) ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌ موازات آن دوره کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

استاد سمیعی در کنار حرفه ویراستاری، مولف چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف‌ و نگارنده مقاله‌های ارزشمندی در این حوزه بود.

 این استاد فقید ادبیات، در کارنامه حرفه ای خود مترجم آثار ادبی بسیاری از بزرگان داستان جهان را نیز داراست.

استاد سمیعی گیلانی، روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه بر اثر کهولت سن در ۱۰۳ سالگی در منزل خود در تهران درگذشت.