نوش دارویی پیش از مرگ سهراب؛

اطلاع‌رسانی به موقع معاونت بهداشتی دانشگاه و رسانه‌های گروهی از بروز فاجعه «پشه آئدس» جلوگیری کرد/ عکس العمل معاونت بهداشتی دانشگاه و رسانه‌های گروهی از بروز یک فاجعه بزرگ در گیلان جلوگیری کرد/ لطفاً پرتکل های بهداشتی در ارتباط با کلیه ویروس ها و پشه آئدس را جدی بگیریم

اختصاصی __آذر ماه ۱۴۰۰ بود که استاندار هرمزگان دستور پاکسازی و سم‌پاشی مکان‌های که از طرف دانشگاه علوم پزشکی آن استان به عنوان زیستگاه پشه آئدس معرفی شود را اعلام کرد. دلیل چنین دستوری مشاهده پشه آئدس در این استان بود. پشه آئدس که از عوامل انتقال بیماری‌هایی چون تب خونریزی دهنده دِنگی، زیکا و […]

اختصاصی __آذر ماه ۱۴۰۰ بود که استاندار هرمزگان دستور پاکسازی و سم‌پاشی مکان‌های که از طرف دانشگاه علوم پزشکی آن استان به عنوان زیستگاه پشه آئدس معرفی شود را اعلام کرد. دلیل چنین دستوری مشاهده پشه آئدس در این استان بود.

پشه آئدس که از عوامل انتقال بیماری‌هایی چون تب خونریزی دهنده دِنگی، زیکا و چیکونگونیا است، بسیار خطرناک بوده و حتی در صورت عدم توجه و درمان به موقعمی تواند موجب مرگ فرد مبتلا نیز شود .

مشاهده ی این پشه در شهرهای انزلی و رشت در استان گیلان و رسانه‌ای شدن موضوع موجی از نگرانی را در سطح استان گیلان به وجود آورد.
انتشار ویدئوها و مطالب آموزشی از همان ساعات اولیه انتشار خبر مشاهده ی پشه آئدس در گیلان توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سبب آگاهی بخشی به مردم شد که در این بین فضای مجازی و رسانه‌ها ی گروهی کمکی شایان توجهی به اطلاع‌رسانی در این خصوص داشتند.

اما موضوع عجیب سکوت نهادهای رسمی استان در خصوص پشه آئدس بود، جایی که نه تنها پدافند غیرعامل استانداری گیلان با سکوتی که هنوز هم ادامه دار است هیچ موضوعی در این خصوص عنوان نکرده است، بلکه حتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در روزهای اول خواسته یا ناخواسته اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص را نداشت و بیشتر مطالب در رسانه‌های نزدیک به این مجموعه منتشر می‌شد.
هرچند پیام علمی معاونت بهداشتی و فایلهای اموزشی در سایت رسمی دانشگاه آرامشی را در مردم بوجود آورد که دست اندرکاران بهداشت و درمان استان مراقب اوضاع هستند.
ولی ایکاش با توجه به رویه ی علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مرجعیت علمی و تخصصی آن ،کمی سریعتر و وسیعتر به افکار عمومی و مردم توجه می شد.

اما هرچه که بود با انتشار به موقع و زودهنگام خبر مشاهده پشه آئدس در گیلان، از حوادثی که در استان هرمزگان در آذر ماه ۱۴۰۰ رخ داده بود عملاً جلوگیری شد ه است و با واکنش و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق از بروز یک فاجعه جدی جلوگیری شد.

اکنون شنیده می‌شود که از ابتدای مشاهده پشه آئدس در گیلان تاکنون هیچ مورد بستری، بیمار با شرایط حاد و یا مورد فوتی تا این ساعت یعنی ساعت چهارده روز جمعه بیست و هفتم مرداد ماه به ثبت نرسیده که این موضوع بسیار امیدوار کننده است.