المان نصف النهار 50 درجه شرقی لاهیجان جاذبه ای برای گردشگران

سیستم مختصات جغرافیایی جهانی و شاکله تمامی فعالیت‌های ناوبری و موقعیت‌یابی جهانی و هرگونه عملیات عمرانی و مهندسی همواره برپایه نقشه صورت می گیرد. این سامانه مبتنی بر مدارات و نصف‌النهارات است. مبدأ نصف‌النهارهای شرقی غربی، خط گرینویچ و مبدا مدارات شمالی و جنوبی، مدار یا خط استوا است. در بسیاری از نقاط جهان از […]

سیستم مختصات جغرافیایی جهانی و شاکله تمامی فعالیت‌های ناوبری و موقعیت‌یابی جهانی و هرگونه عملیات عمرانی و مهندسی همواره برپایه نقشه صورت می گیرد.
این سامانه مبتنی بر مدارات و نصف‌النهارات است. مبدأ نصف‌النهارهای شرقی غربی، خط گرینویچ و مبدا مدارات شمالی و جنوبی، مدار یا خط استوا است.
در بسیاری از نقاط جهان از تمامی این پتانسیل‌ها و فرصت‌ها به عنوان سازکاری برای کسب درآمد و برندسازی گردشگری استفاده می‌کنند. مثلا در بریتانیا (نقطه صفر درجه و صفر دقیقه و صفر ثانیه، یعنی همان نصف‌النهار گرینویچ) به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری است. یا در بسیاری از کشورهایی که در مسیر مدار صفر درجه (خط استوا) قرار گرفته‌اند، المان و نمادی در محل عبور این خط برپا می‌شود که مورد توجه گردشگران است.
کشور ایران میان عرض‌های جغرافیایی 23 الی 40 درجه شمالی و طول‌های جغرافیایی 40 الی 60 درجه شرقی گسترده شده است.
در این میان طول 50 درجه شرقی، صفر دقیقه و صفر ثانیه (“00 ‘ 00 ° 50) در میانه کشور ایران قرار گرفته و از میان شهر لاهیجان عبور کرده است. این نصف‌النهار از چند نظر از جمله رند بودن و شاخص بودن عدد 50 ، اصلی بودن این نصف‌النهار به عنوان نصف‌النهار50 پنجاه درجه، صفر دقیقه و صفر ثانیه (“00 ‘ 00 ° 50)، نبودن کمتر شهر قابل توجه‌ای در راستای این طول جغرافیایی چه در ایران و چه در جهان و عبور آن از میانه جغرافیایی و مرکز تاریخی شهر لاهیجان دارای ویژگی‌های جالب توجه به جهت برندسازی و استفاده به عنوان گردشگری است.
با پیشنهاد و پیگیری انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان المان نصف النهار 50 درجه شرقی لاهیجان توسط شهرداری لاهیجان به صورت نمادین در خیابان کاشف شرقی بین میادین وحدت و انقلاب(نبش ساختمان بانک ملی ) نصب شده است.
این مکان با توجه به ویژگی های خود می تواند یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان برای گردشگران باشد.