مرگ پایان کبوتر نیست؛

اکبر گلپایگانی مشهور به «گلپا» درگذشت

  ساعاتی پیش، خواننده مشهور کشورمان اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا» در ۹۰ سالگی درگذشت. به گزارش شاپورخواست، اکبر گلپایگانی «گلپا» خواننده پیشکسوت و سرشناس کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت عصر امروز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ پس از یک دوره بیماری درگذشت. این در حالی است که دقایقی پیش، دیگر خواننده عرصه موسیقی […]

 

ساعاتی پیش، خواننده مشهور کشورمان اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا» در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش شاپورخواست، اکبر گلپایگانی «گلپا» خواننده پیشکسوت و سرشناس کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت عصر امروز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ پس از یک دوره بیماری درگذشت.

این در حالی است که دقایقی پیش، دیگر خواننده عرصه موسیقی کشورمان محمدعلی گلپایگانی (گلریز) خبر درگذشت گلپا را تایید کرد.

اکبر گلپایگانی «گلپا» متولد ۱۰ بهمن سال ۱۳۱۲ در تهران بود و در سال ۱۳۱۸ وارد دبستان فرهنگ شد و به عنوان قاری قرآن شروع به فعالیت کرد.

اکبر گلپایگانی پس از آشنایی با تعدادی از قاریان قرآن و تعزیه خوانان آن دوره و فعالیت زیر نظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت.

اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۰ به‌ صورت جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدرش آغاز کرد و در سال ۱۳۲۶ اولین حضور در یک گروه ارکستر کُر را تجربه کرد.

گلپا در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم‌کم با اساتید طراز اول موسیقی آشنا شد.

 

 

در سال ۱۳۳۵ سازمان یونسکو از اکبر گلپایگانی برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی دعوت به عمل آورد و در سال ۱۳۳۷ بود که او از سوی داود پیرنیا (مبتکر برنامه گلها) به رادیو دعوت شد.

از گلپا آثار متعددی بر جای مانده که برای مردم ایران خاطره ساز هستند. او ساعاتی پیش و در ۹۰ سالگی درگذشت.

تحریریه شاپورخواست درگذشت اکبر گلپایگانی را به جامعه هنری ایران و علاقمندان ایشان تسلیت می‌گوید.